Virtual Da'wah Authority in Tafsir Rahmat H. Oemar Bakry: An Analysis of Intertextuality from Julia Kristeva

M. Riyan Hidayat, Roma Wijaya, Muhafizah el-Feyza, Muh. Alwi HS, Muhammad Akmaluddin, Nazarmanto Nazarmanto

Abstract


Religious activities in Indonesia suffered such massive turmoil that social media was used as a container. Then, the devotion performed by one individual is an obligation for Indonesian Muslims and the world. The spread of religious content in the virtual world seemed to upset Muslim viewers about the authenticity and validity of the source of the content distributed by an account on social media of various platforms. However, through the Book of Mercy, the author sees that there is an offer of innovation about the virtual authority of prophecy so as not to cause a faulty expansion of science. What's more, the diverse understanding of content creators has the potential to complain to the sheep and spread propaganda to the general public. Through a library-based study using the intertextuality glasses that were designed by Julia Kristeva, the message and substance of H. Oemar Bakry's offer to look at the problem will be depicted. Thus, this paper aims to respond to the new offer by creating an agency under the government's auspices of virtual authority. The aim is to counteract the provocative, tendentious, biased, subjective, and evocative messages that float in the virtual universe. Starting from this research, it will be illustrated that this study has produced a new finding that H. Oemar Bakry offers the meaning of forming a strong, honest, and orderly group of preachers. The function of the jury is to be a source of reference for the treasures of Indonesian Islamic sciences.

Abstrak: Kegiatan dakwah di Indonesia mengalami gejolak yang begitu besar, dimana sosial media digunakan sebagai wadahnya. Kemudian, dakwah yang dilakukan dari satu individu merupakan kewajiban muslim Indonesia dan dunia. Penyebaran konten dakwah dalam dunia virtual seakan meresahkan para viewers muslim tentang keaslian dan keotentikan sumber konten yang disebarkan oleh sebuah akun di media sosial dari berbagai flatform.  Namun, melalui Tafsir Rahmat penulis melihat bahwa ada tawaran kebaharuan tentang otoritas dakwah virtual agar tidak terjadinya ekspansi ilmu yang cacat. Terlebih lagi, pemahaman yang beragam dari para content creator berpotensi mengadu domba dan menyebarkan propaganda di khalayak luas. Melalui kajian yang berbasis kepustakaan (library research) dengan menggunakan kacamata intertekstualitas yang dipelopori oleh Julia Kristeva akan tergambar pesan dan substansi tawaran H. Oemar Bakry dalam melihat problematika tersebut. Dengan demikian, tulisan ini bertujuan merespon tawaran baru dengan membuat sebuah lembaga di bawah nauangan pemerintah tentang otoritas dakwah virtual. Tujuannya untuk menanggulangi pesan-pesan dakwah yang sifatnya provokatif, tendensius, bias, memihak, subjektif, evokatif yang berseliweran di jagad maya. Hasil dari penelitian ini akan tergambar bahwa kajian ini telah menghasilkan temuan baru bahwa H. Oemar Bakry menawarkan makna akan dibentuk kelompok juru dakwah yang kuat, jujur, dan teratur. Fungsi dari juru dakwah yakni menjadi sumber referensi khazanah keilmuan Islam Indonesia.


Keywords


Tafsir Rahmat; Virtual Da’wah Authority; H. Oemar Bakry

Full Text:

PDF

References


Adekayanti, Sri. “Metodologi Penafsiran Oemar Bakry (Studi Kitab Tafsir Rahmat).” UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2007.

Adi, Wibowo. “Penggunaan Media Sosial Sebagai Trend Media Dakwah Pendidikan Islam Di Era Digital.” Jurnal Islam Nusantara 03, no. 02 (2019): 18.

Ali Nuar, Jannatul Husna Bin. “Minangkabau Clergies and the Writing of Hadith.” Jurnal Ushuluddin 24, no. 1 (2016): 1.

Arifan, Rahmat, Dra Bedriati Ibrahim, M Si, Drs Ridwan Melay, and M Hum. “SURAU TRANSITION ROLE IN COMMUNITY MINANGKABAU LIFE IN THE LIMA KAUM DISTRICT TANAH DATAR REGENCY” (n.d.): 1–11.

Azra, Azyumardi. Surau: Pendidikan Islam Tradisional Dalam Transisi Dan Modernisasi. Ciputat: Logos, 2003.

Bakry, H. Oemar. AKHLAK MUSLIM. Bandung: ANGKASA Bandung, 1993.

———. H. Oemar Bakry Dari Thawalib Ke Dunia Modern. Jakarta dan Bandung: Penerbit Mutiara dan Penerbit Angkasa, 1984.

———. Kebangkitan Umat Islam Abad Ke-15. Jakarta: Mutiara, 1980.

———. MENYINGKAP TABIR ARTI ULAMA. Bandung: ANGKASA Bandung, 1984.

———. Tafsir Rahmat. Jakarta: Mutiara, 1984.

Farihah, Irzum. “Strategi Dakwah Di Tengah Konflik Masyarakat.” Addin 8, no. 2 (2014): 295–318.

FATMAWATI, FATIMAH. “Penafsiran Sab’ Samawat Dalam Kitab Tafsir Al-Qur’an Al-Azim Karya Ibnu Katsir (Kajian Intertekstualitas Julia Cristeva).” Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin 18, no. 2 (2019): 124.

Fauzi, Ahmad. “Problematika Dakwah Di Tengah Pandemi Covid 19 Mewabah.” Jurnal Al-Hikmah 18, no. 1 (2020): 27–36.

Ghozali, Mahbub. “Dialektika Sains, Tradisi Dan al-Qur’an: Representasi Modernitas Dalam Tafsir Rahmat Karya Oemar Bakry.” AL QUDS : Jurnal Studi Alquran dan Hadis 5, no. 2 (2021): 843.

Gusmian, Islah. Khazanah Tafsir Indonesia Dari Hermeneutika Hingga Ideologi. Yogyakarta: LKiS, 2013.

Habib Husein Ja’far. “Toleran Dalam Berdakwah & Dakwahkan Toleransi.” Indonesia, 2021.

Hamka. Islam Dan Adat Minangkabau. Jakarta: Pustaka Panjimas, 1984.

Hidayat, M. Riyan. “Kisah Yajuj Majuj Dalam Tafsir Al-Azhar : Analisis Intertekstualitas Julia Kristeva.” J-Alif : Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah dan Budaya Islam 6, no. 1 (2021): 45.

Hidayat, M Riyan. “منهج التفسير المدرسي لعمر بكري.” Al-Fanar Institut Ilmu Al-Qur’an Jakarta 3 No. 2, no. Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir (2020): 37–54.

Howard M. Federspiel. Kajian Al-Qur’an Di Indonesia Dari Mahmud Yunus Hingga Quraish Shihab. Edited by Ter Tajul Arifin. Bandung: Mizan, 1996.

Kaelan. Filsafat Bahasa Semiotika Dan Hermeneutika. Yogyakarta: Paradigma, 2017.

Karim, Abdul (STAIN KUDUS). “Dakwah Melalui Media: Sebuah Tantangan Dan Peluang.” At-Tabsyir 4, no. 1,Juni (2016): 157–172.

Kristeva, Julia. “Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art, Poetics Today” 3 (1982): 66.

Maccormack, Patricia. “Julia Kristeva.” In Film, Theory and Philosophy: The Key Thinkers, 2012.

Munir, Muhammad. “Fenomena Dakwah Online Dan Offline Ustadz Abdus Somad Di Pondok Pesantren Al-Amien Prenduan Sumenep Madura Pendahuluan Ketenteraman Dalam Kehidupan Masyarakat Merupakan Salah Satu Harapan Seluruh Masyarakat Didunia , Tidak Juga Masyarakat Yang Di Kehidupa.” Islamic Management and Empowerment 1, no. 1 (2019): 129–142.

Muthmainnah, Sitti. “Peran Dakwah Dalam Mengatasi Konflik-Konflik Sosial Masa Kini (Sitti Muthmainnah) PERAN DAKWAH DALAM MENGATASI KONFLIK-KONFLIK SOSIAL MASA KINI.” Jurnal Dakwah Tabligh 15, no. 2 (2017): 245–257.

Nisak, Faila Sufatun. “Penafsiran QS. al-Fatihah K.H Mishbah Mustafa: Studi Intertekstualitas Dalam Kitab al-Iklil Fi Ma’ani at-Tanzil.” al-Iman: Jurnal Keislaman & Kemasyarakatan 3, no. 2 (2019).

Omar, Faradillah Iqmar, Nor Azlili Hassan, and Iza Sharina Sallehuddin. “Islamic Perspectives Relating to Business, Arts, Culture and Communication.” Islamic perspectives relating to business, arts, culture and communication (2015): 43–55.

Prastya, Dicky. “Jumlah Pengguna Media Sosial Indonesia Capai 191,4 Juta per 2022.” Suara.Com. Last modified 2022. https://www.suara.com/tekno/2022/02/23/191809/jumlah-pengguna-media-sosial-indonesia-capai-1914-juta-per-2022#:~:text=Suara.com - Riset dari DataReportal,6 persen dari tahun 2021.

Putri, Sukma Ari Ragil. “Wacana Islam Populer Dan Kelahiran Ustaza Medsos Di Ruang Publik Era Digital.” Jurnal Komunikasi dan Kajian Media 2, no. 1 (2018): 87–114.

Saifullah, Muhammad. “Kritik Oemar Bakry Terhadap Terjemahan H.B. Jassin: Studi Atas Polemik Terjemahan Al-Qur’an Di Indonesia.” Suhuf: Jurnal Pengkajian Al-Qur’an dan Budaya 12, no. 2 (2019): 347–371.

Soenjoto, Wening Purbatin Palupi. “Ustad Virtual: Pola Dakwah Kekinian Di Era Milineal.” Procedding Book of The 1st Internasional Student Conference of Ushuluddin and Islamic Thought (2021): 195–204.

Sosial, Al-tadabbur Jurnal Kajian, Peradaban Agama, S Mahasiswa, U I N Sunan, and Nama Negara. “ANALISIS SEMIOTIKA JULIA KRISTEVA DALAM FILM ( Pendekatan Semanalisis Hingga Intertektualitas ) Siti Nur Alfia Abdullah” (2019): 287–313.

Sumadi, Eko. “Dakwah Dan Media Sosial: Menebar Kebaikan Tanpa Diskrimasi.” Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 4, no. 1 (2016): 173–190.

Suryawati, Indah, and Udi Rusadi. “Etnografi Virtual Komodifikasi Da’Wah Ustadz Di Channel Youtube.” Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis 5, no. 2 (2021): 111.

Syam, Nia Kurniati. “Kearifan Dakwah Dan Konflik Sosial.” Prosiding Sosial, Ekonomi dan Humaniora 4, no. 1 (2014): 115–120.

Taufiq, Wildan. Semiotika Untuk Kajian Sastra Dan Al-Qur’an. Bandung: Yrama Widya, 2018.

Waeduloh, Hasan. “Manajemen Konflik Dalam Perspektif Dakwah.” Jurnal Dakwah Tab 15, no. 1 (2014): 91–104.

Zamrodah, Yuhanin. “Perkembangan Tafsir Sunda Pada Tahun 1960-1990.” UIN Sunan Gunung Djati bandung, 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/an-nida.v47i1.23022

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office Board :

LPPM Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. HR. Soebrantas KM. 15,5 Panam - Pekanbaru

http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida/index

Creative Commons LicenseAn-Nida by http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats