THE SPIRAL ANDROMEDA PARADIGM; An Interpretation on Science Integration of UIN Suska Riau
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abduh, M. (1983). Tafsir al-Qur’an al-Hakim. Dar al-Ma’rifah.
Abdullah, M. A. (2006). Islamic Studies di Perguruan Tinggi; Pendekatan Integratif Interkonektif. Pustaka Pelajar.
Abdullah, M. A. (2017). Islamic studies in higher education in Indonesia: Challenges, impact and prospects for the world community. Al-Jami’ah, 55(2). https://doi.org/10.14421/ajis.2017.552.391-426
Ahmad, A. (1991). Kerangka Dasar Masalah Paradigma Pendidikan Islam. In M. Usa (Ed.), Pendidikan Islam di Indonesia ; Antara Cita dan Fakta. Pustaka Pelajar.
al-Asfahani, R. (2015). Mufradat al-alFazh al-Qur’an. Maktabah Dar al-Salam.
al-Bāqī, M. F. ‘Abd. (1992). al-Mu’jam al-Mufahrath li Alfāẓ al-Qur’ān al-Karīm. Dār al-Fikr.
al-Dârimî, A. M. ‘Abd A. b. ‘Abd al-R. b. al-F. b. H. (2000). Sunan al-Dârimî. Dâr al-Mughnî li al-Nashr wa al-Tawzi.
Al-Jauhari, I. C. (1999). Hermeneutika Islam ; Membangun Peradaban Tuhan di Pentas Global, . Ittaqa Press.
Al-Mahalli, J. M. bin A., & As-Suyuti, J. A. bin A. B. (n.d.). Tafsir Jalalain. Darul kutub Al-Ilmiyyah.
Al-Maraghi, A. M. (1993). Terjemah Tafsir Al-Maraghi. CV. Toha Putra.
Al-Qasimi, M. J. (1978). Tafsir al-Qasimi,. Dar al-Fikr.
al-Sharbînî, M. b. A. (n.d.). Tafsîr as-Sirâj al-Munîr (Vol. 4). Dâr al-Kutub al-‘Ilmiyah.
al-Thabrânî, S. b. A. b. A. b. M. al-L. al-S. (n.d.). al-Mu‘jam al-Kabîr. Maktabah Ibn Taymîyah.
Amal, R., Kholil, S., & Katimin. (2019). Snouck Hougranye Political Communication in Conquering Acehnese Resistance 1873 -1904. International Journal of Humanities and Social Science Invention (IJHSSI), 8(7).
Amin, S., & Siregar, F. M. (2015). ILMU DAN ORANG BERILMU DALAM AL-QUR’AN: MAKNA ETIMOLOGIS, KLASIFIKASI, DAN TAFSIRNYA. EMPIRISMA, 24(1). https://doi.org/10.30762/empirisma.v24i1.14
Amrullah. (2015). Sekolah Islam Terpadu, Sebuah Tinjauan Kritis. Jurnal Tadrib Pendidikan Agama Islam, 1.
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Ashimi, T. A. (2016). Islamic Civilization: Factors Behind Its Glory and Decline. International Journal of Business, Economics and Law, 9(5).
Ashraf, A. (1996). Horison Baru Pendidikan Islam. Pustaka Firdaus.
Ashraf, S. A., & Hussain, S. S. (1979). Crisis in Muslim education. In Modern Asian Studies.
as-Syidiqy, H. (1995). Tafsir Anmur Juz I. Pustaka Rizki Putra.
Bagir, Z. A., & Wahyudi, J. (2005). Integrasi Ilmu dan Agama Interpretasi dan Aksi . Kerjasama Mizan, MYIA dan SUKA Press UIN Sunan Kalijaga.
Bastaman, H. D. (2003). Integrasi Psikologi Dengan Islam: Menuju Psikologi Islami,. Pustaka Pelajar Bekerjasama dengan Yayasan Insan Kamil.
Bungin, B. (2012). Analisa Data Penelitian Kualitatif. Rajawali. Pers.
Chalik, A., & Muzakki, A. (2015). The impact of IAIN to UIN conversion towards the development of Islamic sciences and university management in Indonesia. … Journal of Management and ….
Departemen Agama RI. (1992). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Proyek Pengadaan Kitab Suci Al-Qur’an.
Faruqi, Y. M. (2006). Contributions of Islamic scholars to the scientific enterprise. International Education Journal, 7(4).
Fathoni, M. K. (2005). Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional . Departemen Agama RI.
Hamka. (1985a). Filsafat Ketuhanan. Penerbit Karunia.
Hamka. (1985b). Tafsir al-Azhar Juz 2. Pustaka, Panji Mas.
Hassan, A. (1986). Tafsir al-Furqan Juz I. Al-Ihwan.
Hendri, N. (2021). The Impact of Colonialism on the Existence of Religions in Bukittinggi. Jurnal Fuaduna : Jurnal Kajian Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 5(1). https://doi.org/10.30983/fuaduna.v5i1.4199
Hidayat, K. (1999). Melampaui Nama-Nama Islam dan Postmodenisme. In E. A. Efendi (Ed.), Dekonstruksi Mazhab Ciputat. Zaman Wacana Mulia.
Ibn Katsir, A.-D. I. A. F. I. bin U. (n.d.). Tafsîr alQur’ânil Azhîm (Vol. 1). Darul Kutub al-Ilmiyah.
Iqbal, M. (1965). The Reconstruction of Religious Thought in Islam. Sh. Muhammad Ashraf.
Jauharī, T. (1350). al-Jawāhir fī Tafsīr al-Qur’an. Muṣṭafā Al-Bāb Al-Halabī wa Aulāduh.
Kartanegara, M. (2005). Integrasi Ilmu, Sebuah Rekonstruksi Holistik. Arasy Mizan dan UIN Jakarta Press.
Kurniawan, H., & Ariza, F. N. (2020). Sekolah Islam Terpadu: Perkembangan, Konsep, Dan Implementasi. Ittihad, IV(1).
Kusmana, A. (2006). Integrasi Keilmuan UIN SyarifHidayatulah Jakarta Menuju Universitas Riset. PPJM dan UIN Jakarta Press, .
Madjid, N. (2008). Islam Doktrin dan Peradaban. Paramadina.
Maksum. (1999). Madrasah ; Sejarah dan Perkembangannya. Logos.
Ma’luf, L. (1998). Al-Munjid fi al-Lughah. Dar al-Masyriq.
Mardia, M. (2011). MANAJEMEN PENDIDIKAN TINGGI ISLAM DALAM SPEKTRUM BLUE OCEAN STRATEGY. ULUMUNA, 15(1). https://doi.org/10.20414/ujis.v15i1.213
Mas’ud, A. (2002). Mengagas Format Pendidikan Nondikotomik. Gama Media.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Muljawan, A., Sulaeman, S., & Bahri, S. (2023). Education Quality Management Model at Integrated Islamic High Schools in Banten Province. Asian Social Work Journal, 8(2). https://doi.org/10.47405/aswj.v8i2.249
Mulkhan, Abd. M. (2002). Nalar Spritual Pendidikan ; Solusi Problem Filosofis Pendidikan Islam. Tiara Wacana.
Mulyono, M. (2011). Model Integrasi Sains dan Agama dalam Pengembangan Akademik Keilmuan UIN. Jurnal Penelitian Keislaman, 7(2).
Munawir, A. W. (2002). Kamus al-Munawwir. Pustaka Progresif.
Nata, A. (1996). Akhlak Tasawuf. Rajawali Pers.
Nazir, H. M., & Hanafi, I. (2017). Riset Berbasis Integrasi. LPPM UIN Suska Riau.
Ningsih, I. W., Natsir, N. F., & Haryanti, E. (2022). Gagasan Islamisasi Ilmu Pengetahuan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.400
Ningsih, S., & Rohaniah, A. (2023). Education Financing Management in Integrated Islamic Schools. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v7i1.5736
Nishimura, S. (1996). The transformation of Tamansiswa’s principles. Southeast Asian Studies, 34(1).
Nizar, S. (2009). Sejarah Pendidikan Islam: Menelusuri Jejak Sejarah Pendidikan Era Rasulullah sampai Sekarang. Kencana.
Prastowo, A. (2011). Metode Penelitian. Ar-Ruzz Media.
Pratiknya, A. W. (1991). Identifikasi Pendidikan Agama Islam di Indonesia. In M. Usa (Ed.), Pendidikan Islam di Indonesia; Antara Cita dan Fakta. Tiara Wacana.
Rahardjo, D. (1996). Ensiklopedi al-Qur’an. Paramadina.
Rahman, F. (1967). The Qur’anic Consept of God. Islamic Studies, 6(1).
Rahman, F. (1982). Islam and Modernity: Transformation of an Intellectual Tradition. The University of Chicago Press.
Rahman, K. (2018). Perkembangan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Tarbiyatuna, 2(1).
Rasyadi, I. (2021). Public Enthusiasm for Integrated Islamic Schools. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 5(2). https://doi.org/10.35723/ajie.v5i2.184
Ridho, M. R. (1931). Tarikh al-ustadz al-Imam Syaikh Muhammad ‘Abduh. Dar al-Maarif.
Salim, M. S. (2014). Khabar Sadiq; Sebuah Metode Transmisi Ilmu Pengetahuan dalam Islam. KALIMAH, 12(1). https://doi.org/10.21111/klm.v12i1.220
Saliman, & Sudarsono. (1994). Kamus Pendidikan, Pengajaran dan Umum. Rineka Cipta.
Shihab, M. Q. (1993). Wawasan al-Qur’an: Tafsir Maudhu’i atas Pelbagai Persoalan Umat. Mizan.
Shihab, M. Q. (2002). Tafsir al-misbah Vol. I. Lentera Hati.
Sjafi’ie, I. K. (1994). Al-Qur’ân Sumber Segala Disiplin Ilmu . Gema Insani Press.
Steenbring, K. A. (1986). Pesantren, Madrasah, Sekolah ; Pendidikan Islam dalam Kurun Modern. LP3ES.
Suharto, T. (2015). THE PARADIGM OF THEO-ANTHROPO-COSMOCENTRISM: REPOSITION OF THE CLUSTER OF NON-ISLAMIC STUDIES IN INDONESIAN STATE ISLAMIC UNIVERSITIES. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 23(2). https://doi.org/10.21580/ws.23.2.308
Suharto, T., Abas, Z., & Faishol, A. (2016). KERANGKA EPISTEMOLOGIS PARADIGMA KEILMUAN “GUNUNGAN ILMU” IAIN SURAKARTA. In IAIN Surakarta.
Suhrawardi, S. U. ibn M. (1998). Awarif al-Ma’arif; Sebuah Buku Daras Klasik Tasawuf,. Pustaka Hidayah.
Sukamadinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Suminto, A. (1986). Politik Islam Hindia Belanda. LP3ES.
Suprayogo, I. (2003). Sangkar Ilmu. UIN Malang Press.
Suprayogo, I. (2005). Membangun Integrasi Ilmu dan Agama. In Z. A. Bagir (Ed.), Integrasi Ilmu dan Agama: Interpretasi dan Aksi. Mizan.
Suprayogo, I. (2006). Paradigma Pengembangan Keilmuan Islam Perspektif Malang,. UIN Malang Press.
Suprayogo, I. (2009). Universitas Islam Unggul. UIN Malang Press.
Suratno, T. (2014). The education system in Indonesia at a time of significant changes. Revue Internationale d’éducation de Sèvres. https://doi.org/10.4000/ries.3814
Suwito. (2005). Sejarah Pendidikan Islam. Prenada Media.
Syari’ati, A. (1988). Membangun Masa Depan Islam. Mizan.
Team peneliti UII dan LP3ES. (2023). Peta Jalan Perguruan Tinggi Islam di Indonesia. LP3S dan UII Press.
Wan Daud, W. M. N. (2003). Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib Al-Attas. Mizan.
Zainu’ddin, A. (1970). Education in the Netherlands East Indies and the republic of Indonesia. Melbourne Studies in Education, 12(1).
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jush.v32i1.28627
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Ushuluddin Indexed By:
Alamat Redaksi:
Fakultas Ushuluddin UIN SUSKA Riau Jl. H.R. Soebrantas KM. 15,5 Panam – Pekanbaru
E-mail: jurnal.ushuluddin@uin-suska.ac.id
ejournal: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/ushuludin
Jurnal Ushuluddin is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.