Problematika Pelaksanaan Program Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Bagi Guru PAI di Kabupaten Banyuasin Sumatera Selatan

Tyara Maharani, Sartika Sartika, Muhammad Wardiansyah, Fitri Oviyanti, Maryamah Maryamah

Abstract


This article aims to analyze the problems of implementing a sustainable professional development program for PAI teachers in Banyuasin Regency, South Sumatra. This research is a descriptive type of qualitative research with a field study approach. The data collection methods used in this research are interviews, observation and documentation, data analysis using data reduction, data presentation and verification. The results of this research are that sustainable professional development for PAI teachers will not be optimal if teachers cannot develop creativity within themselves. Creativity is an element of PAI teachers' independence. This program requires quite a long time and involves various quality improvement stakeholders so that it runs well. Lack of creativity creates its own problems for the teacher.


Keywords


Implementation Problems, Continuous Professional Development Program, PAI teacher

References


Anwar, A. S. (2020). Pengembangan Sikap Profesionalisme Guru Melalui Kinerja Guru Pada Satuan Pendidikan Mts Negeri 1 Serang. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 2(1), 147–173. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.79

Ardianto, E. (2014). Metode Penelitian Untuk Public Relations Kuantitatif dan Kuantitatif. Simbiosa Rekatama Media.

Bolam, G. dan H. (2015). Pengembangan Guru Professional Pengembangan Guru Professional. Universitas Bina Darma.

Djudin Tomo. (2014). Statistik Parametrik Dasar Pemikiran dan Penerapannya. Tiara Wacana.

E.Mulyasa. (2008). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Rosdakarya.

Emzir. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif: Analisis Data. Rajawali Pers.

Fatmawati, F., Hasbi, H., & K., N. (2020). Dampak Implementasi Manajemen Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) IPS Terhadap Profesionalitas Guru SMP Negeri di Palopo. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Vol. 9(3), 369–383. https://doi.org/10.58230/27454312.53

Fauzi, F. (2020). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Supervisi Klinis. EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, Vol. 7(02), 109–128. http://journal.stainim.ac.id/index.php/edusiana/article/view/47%0Ahttps://journal.stainim.ac.id/index.php/edusiana/article/download/47/28

Grace, E., Indajang, K., Efendi, & Simatupang, S. (2023). DAMPAK DARI PROFESIONALISME GURU TERHADAP KINERJA GURU DAMPAK DARI PROFESIONALISME GURU TERHADAP KINERJA GURU SMA SWASTA SULTAN AGUNG PEMATANG SIANTAR. Jurnal Ilmiah Global Education, Vol. 4(2), 579–586.

Isrokatun, I., Yulianti, U., & Nurfitriyana, Y. (2021). Analisis Profesionalisme Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, Vol. 6(1), 454–462. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1961

Mardhatillah, O., & Surjanti, J. (2023). Peningkatan Kompetensi Pedagogik dan Profesionalitas Guru di Indonesia Melalui Pendidikan Profesi Guru ( PPG ). Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, Vol. 15(1), 102–111.

Muizzuddin, M. (2019). Pengembangan Profesionalisme Guru dan Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, Vol. 7(1), 127–140. https://doi.org/10.24090/jk.v7i1.2957

Nazir, M. (2017). Metode Penelitian. Ghalia Indonesia.

Rahimah. (2022). Urgensi Profesionalisme Guru Dalam Kehidupan. IURIS STUDIA: Jurnal Kajian Hukum, Vol. 3(14), 270–277.

Rofiki, M. (2019). URGENSI SUPERVISI AKADEMIK DALAM PENGEMBANGAN PROFESIONALISME GURU DI ERA INDUSTRI 4.0. Indonesian Journal of Basic Education, Vol. 2(3), 502–514.

Saerang, H. M., Lembong, J. M., Sumual, S. D. M., & Tuerah, R. M. S. (2023). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Digital: Tantangan dan Peluang. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 9(1), 65–75. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i1.16555

Santoso, B., Ayu, N., Murniati, N., & Wuryandini, E. (2023). Manajemen Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan ( PKB ) untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), Vol. 6(2), 768–773.

Sartika, D., & Ekowati, E. (2024). PENINGKATAN KAPASITAS GURU PENDIDIKAN ISLAM. UNISAN JURNAL: JURNAL MANAJEMEN DAN PENDIDIKAN, Vol. 3(1), 283–298.

Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, Vol. 1(3), 258–264. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.30

Yasin, I. (2022). Guru Profesional , Mutu Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran. 3, 61–66.

Yelva Nofriyanti, dan N. (2019). ETIKA PROFESI GURU PAUD PROFESIONAL DALAM MEWUJUDKAN PEMBELAJARAN BERMUTU. Jurnal Pendidikan Tambusa, Vol. 3(2), 676–684.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/idj.v7i3.30148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh:

Center for Instructional Development (CiD)
Universitas Islam Negeri  Sultan Syarif Kasim Riau
Jalan H. R. Soebrantas KM. 15.5, Simpangbaru, Tampan
Pekanbaru - 28293
email: cidftkuinsuska@gmail.com
 
Diindeks oleh:

     
  

Lisensi Creative Commons
Instructional Development Journal disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.