Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Menggunakan Articulate Storyline Pada Materi Laju Reaksi Berorientasi Chemo-Entrepreneurship Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik SMA
Abstract
Abstract: This research aims to develop interactive learning multimedia based on Articulate Storyline for the topic of reaction rates oriented toward Chemo-Entrepreneurship. The Research and Development Lee & Owens method was employed, using instruments such as interviews, questionnaires, pre-tests, and post-tests. The validation results from content and media experts indicated a high level of suitability. Evaluation by teachers and feedback from students also demonstrated a high level of satisfaction. The pre-test and post-test showed a significant improvement in creative thinking ability with an N-Gain score of 0.635. In conclusion, this multimedia is conceptually and procedurally sound, practical, and sufficiently effective in enhancing creative thinking skills related to reaction rate topics.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alqadri, S. N. Z., Iriani, R., & Hamid, A. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Menggunakan Articulate Storyline Dengan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually Dan Repetition (Air) Pada Materi Larutan Penyangga, JCAE (Journal of Chemistry And Education), Vol 4, No 3, 108-115.
Andrean, D, M., Yerimadesi, Gazali, F. (2019). Validitas dan Praktikalitas Modul Sistem Koloid Berorientasi Chemo-Entrepreneurship (CEP) untuk Kelas XI IPA SMA/MA. Edukimia Journal, 1(1), 62-68.
Darni, D., Akmal, A., Ramadhan, D., & Ismail, I. (2023). Model Student Self Assessment for Geography Teacher at MAN. International Journal of Educational Dynamics, 5(2), 163-170.
Dewi, C. A., & Mashami, R. A. (2019). The effect of Chemo-Entrepreneurship oriented inquiry module on improving students’ creative thinking ability. Journal of Turkish science education, 16(2), 253-263.
Dito, B, S., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak Revolusi Industri 4.0 Pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 4(2), 59-65.
Farkhati, A. (2019). Implementasi manajemen pembelajaran kimia berbantuan e-lkpd terintegrasi Chemo-Entrepreneurship untuk menganalisis soft skill siswa. Chemistry Education, 8(2), 2-3.
Fitriza, Z., & Elvira, S. (2023). Analysis of the Structure and Content of the Independent Curriculum on Basic Law of Chemistry. Journal of Educational Sciences. 7(2), 358-368.
Hake, R, R. (1999).Analyzing Change/Gain Scores.AREA-D American Education Research Association’s Devision.D, Measurement and Reasearch Methodology.
Hanifa, E., Hairida, Rasmawan, R., Masriani & Lestari, I. (2024). Kesiapan Guru Kimia dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 957-964.
Hasan & Milawati. (2021). Media Pembelajaran.Tahta Media Group.
Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan, G. (2015). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif terhadap penguasaan konsep dan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi suhu dan kalor. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 221-225.
Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. (2020). “Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19).” Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 (021): 1–20.
Lubis, D. A., Maulina, J., & Pohan, L. A. (2018). Pengembangan Multimedia Menggunakan Endekatan Saintifik Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Non Elektrolit. Cheds: Journal Of Chemistry, Education, And Science, 2(2), 11-21.
Mandasari, Y. D., Subandowo, M., & Gunawan, W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Konfigurasi Elektron Elektronik Otomatis Mata Pelajaran IPA Di Masa Pandemi Covid-19, Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol 4, No 3, 309-318.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning Second Edition, New York: Cambridge: Cambridge University Press.
Minarni, M., Epinur, E., Yusnidar, Y., Syahri, W., Rusdi, R., & Afrida, A. (2023). Penggunaan Laboratorium Virtual Materi Laju Reaksi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMAN 3 Muaro Jambi. DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 11-18.
Muderawan, I. W., Wiratma, I. G. L., & Nabila, M. Z. (2019). Analisis faktor-faktor penyebab kesulitan belajar siswa pada pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 3(1), 17-23.
Nismalasari, N., Santiani, S., & Rohmadi, M. (2016). Penerapan model pembelajaran learning cycle terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar siswa pada pokok bahasan getaran harmonis. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 4(2).
Nirwana, E., & Yenti, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Buku Saku Kimia dengan Pendekatan Chemo-Enterprenneurship (CEP) berorientasi Green Chemistry Pada Materi Asam Basa. Konfigurasi, 5(1), 49-56.
Nurlina, S. S., Nurfadilah, S. P., & Bahri, A. (2021). Teori Belajar Dan Pembelajaran,Makassar: LPP UNISMUH Makassar .
Pangestu, N. S., & Hasti Yunianta, T. N. (2019). Proses Berpikir Kreatif Matematis Siswa Extrovert dan Introvert SMP Kelas VIII Berdasarkan Tahapan Wallas. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 215– 226.
Putriani, D, J., & Hudaidah. (2021). Penerapan Pendidikan Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 831-838.
Qonita, N. A., Sari, W. K., & Mardhiya, J. (2022). Pengembangan media pembelajaran kimia minyak bumi berbasis green chemistry berbantuan Articulate Storyline. Jurnal Penelitian Pendidikan, 25(2), 109-120.
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313-6319.
Riduwan. (2015). Dasar-dasar Statistika, Bandung: Alfabeta.
Saselah, R, Y. (2021). Pengembangan Media Pugar dalam Pembelajaran Berbasis Proyek berorientasi Chemo-Enterpreneurship (CEP) untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik. Jurnal Guru Dikmen dan Diksus, 4(2), 174-190.
Sinaga E, S, W., Yusnaidar, Syahri, W., & Muhaimin. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbentuk Aplikasi Android Berbasis Multipel Representasi pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 17(2), 81-91.
Sundari, C., & Silitonga, M, P. (2022). Penerapan Media Interaktif Articulate Storyline dalam Pembelajaran Ikatan Kimia di SMA. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4), 421-427.
Syahputra, F., & Maksum, H. (2020). The Development ofInteractive Multimedia Learning inInformation and Communication Technology Subjects. Journal of Educational Research and Evaluation, 4(4), 428-434.
Mariani, R., Marzal, J., & Zurweni, Z. (2021). Pengembangan media mobile learning dengan pendekatan saintifik berbasis keterampilan berpikir kritis matematis siswa kelas XI MAN 2 kota jambi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3295-3310.
Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi pembelajaran, Jakarta: Kencana.
Santoso, B. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Menggunakan Prinsip Mayer Pada Mata Pelajaran Pemrograman Web Dinamis untuk Siswa SMK Jurusan Rekayasa Perangkat Lunak. journal.iaingorontalo, 16(2), 41-49.
Sari, F. A., Pratiwi, U., & Fatmaryanti, S. D. (2022). Pengembangan media interaktif berbasis Articulate Storyline untuk meningkatakan keterampilan berpikir kreatif peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (JIPS), 3(1), 24-32.
Septiani, D. B., & Okmarisa, H. (2023). Pengembangan media pembelajaran menggunakan construct 2 dengan pendekatan scaffolding pada materi laju reaksi. Journal of Research and Education Chemistry (JREC), 5(1), 13.
Shahbana, E. B., & Satria, R. (2020). Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 24-33.
Sinaga, W. S. E., Yusnaidar, Y., Syahri, W., & Muhaimin, M. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbentuk Aplikasi Android Berbasis Multipel Representasi pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 17(2), 81-91.
Sugilar, H. (2019). Multimedia Matematika di Era Digital. Seminar Nasional Teknik Elektro. 442-451.
Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru dan Calon Pendidik, Jember: Pustaka Abadi.
Wibowo, T., dan Ariyatun, A. (2018). Penerapan Pembelajaran Berorientasi Chemo-Entrepreneurship (CEP) Terhadap Kreativitas Siswa SMA Modern Pondok Selamat Pada Materi Kelarutan dan KSP, JTK (Jurnal Tadris Kimiys), Vol 03, No 1: 62-72.
Widiyatmoko Arif. (2023). Teori Pembelajaran IPA. Pekalongan : PT Nasya Expanding Management.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/idj.v7i2.29483
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Dipublikasikan oleh:
Instructional Development Journal disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.