The Impact of Assigning Articles on The Critical Thinking Skills of Islamic Education Student
Abstract
This research aims to determine the effect of article assignment activities on the critical thinking of students studying Islamic Religious Education at the 7th semester level. A total of 142 students registered in the Islamic Religious Education study program at one of the universities in Yogyakarta were studied using quantitative methodology. The findings show a strong and affirmative relationship between article allocation and the development of critical thinking skills. This study found that article assignments accounted for 45% of the variation in critical thinking abilities among Islamic Religious Education students. In addition, this study also revealed that 37.6% of the variation in cognitive learning achievement could be caused by various factors. Developing critical thinking skills is very important for writing scientific articles, because it allows students to engage in discussions and analyze developing social issues. Article assignments also facilitate analysis, interpretation, and synthesis of knowledge, thereby becoming an advantage for students in the digital information age.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dari kegiatanpenugasan artikel terhadap berpikir kritis mahasiswa yang belajar Pendidikan Agama Islam di tingkat semester 7. Sebanyak 142 mahasiswa yang terdaftar di program studi Pendidikan Agama Islam di salah satu Perguruan Tinggi di Yogyakarta yang diteliti dengan menggunakan metodologi kuantitatif. Temuan menunjukkan hubungan yang kuat dan afirmatif antara alokasi artikel dan pengembangan kemampuan berpikir kritis. Studi ini menemukan bahwa tugas artikel menyumbang 45% dari variasi kemampuan berpikir kritis di kalangan mahasiswa Pendidikan Agama Islam. Selain itu, penelitian ini juga mengungkapkan bahwa 37,6% dari keragaman dalam prestasi belajar kognitif dapat disebabkan oleh berbagai faktor. Mengembangkan kemampuan berpikir kritis sangat penting untuk menulis artikel ilmiah, karena memungkinkan siswa untuk terlibat dalam diskusi dan menganalisis isu-isu sosial yang berkembang. Penugasan artikel juga memfasilitasi analisis, interpretasi, dan sintesis pengetahuan, sehingga menjadi keuntungan bagi siswa di era informasi digital.
Kata Kunci: Penugasan Artikel; Kemampuan Berpikir Kritis; Mahasiswa Pendidikan Agama Islam
Keywords: Article Assignment; Critical Thinking Ability; Islamic Religious Education Students
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnyana, G. P. (2012). Keterampilan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep Siswa Pada Model Siklus Belajar Hipotesis Dedektif. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 4(3), 201–209.
Anderson, L, W dan Krathwohl, D, R. (2017). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran dan Asesmen, Pustaka Pelajar. Pustaka Pelajar.
Asep Bayu Dani Nandiyanto, Tuswadi, N. (2016). Menembus Publikasi Jurnal Internasional. Paramedia Komunikata.
Cottrell, S. (2005). Critical Thinking Skills. Palgrave Macmillan.
Desmita. (2013). Psikologi Perkembangan. Remaja Rosdakarya.
Eniyati, S., & Noor, C. (2010). Perancangan sistem pendukung keputusan penilaian prestasi dosen berdasarkan penelitian dan pengabdian masyarakat. Jurnal Teknologi Informasi DINAMIK, 15(2), 136–142.
Gani, E. (2019). Komponen-komponen karya tulis ilmiah. Pustaka Reka Cipta.
Ghufron, M. A. (2016). Process-Genre Approach, Product Approach, And Students’ Self-Esteem In Teaching Writing. Indonesian EFL Journal: Journal of ELT, Linguistics, and Literature, 2(1), 37 – 54.
Husein, Muhammad Fakhri, & Khaerani, Nuristighfari Masri, Anamila, K. (2022). EVALUASI KESESUAIAN PRINSIP-PRINSIP OUTCOME BASED EDUCATION ( OBE ) DALAM KURIKULUM UIN SUNAN KALIJAGA Peneliti : https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/56008/%0Ahttps://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/56008/1/EVALUASI KESESUAIAN PRINSIP-PRINSIP OUTCOME BASED EDUCATION %28OBE%29 DALAM KURI.pdf
Joe.Y.F, L. (2011). An Introduction to Critical Thinking and Creativity. Wiley.
Kahar, M.S., Susilo, Abdullah, D., & Oktaviany, V. (2021). The efectiveness of the integratedinquiry guided model stem on students scientic literacy abilities. . . Internasional Journal Nonlinear Analysis and Aplication, 13(1), 667–672.
Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi (Publikasi Ilmiah ), Pub. L. No. 152/E/T/2012 (2012).
Nurhasanah, S. (2010). Pengaruh Pendekatan Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Belajar Matematika. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Poespoprodjo. (2011). Logika Ilmu Menalar. Pustaka Grafika.
Purwanto. (2011). Statistika Untuk Penelitian. Pustaka Pelajar.
Pusat Penilaian Pendidikan. (2019). Panduan Penulisan Soal HOTS-High Order Thinking Skills. Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Risma Farisa, D. (2015). Deskripsi Instrumen Tes Keterampilan Berpikir Kritis Materi Alat Optik. Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains, 497.
Santoso, S. (2015). SPSS20 Pengolahan Data Statistik di Era Informasi. PT. Alex Media Komputindo, Kelompok Gramedia.
Seran, W. A., Utomo, D. H., & Handoyo, B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Outdoor Study Berbantuan Video Conference terhadap Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(2).
Siregar, Ameilia Zuliyanti dan Harahap, N. (2019). Strategi Dan Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah Dan Publikasi. Deepublish Publisher.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sunarno. (2009). Manajemen Publikasi Hasil Penelitian Pada Pusat Studi. Berkala Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 5(2), 18.
Syamsudin, M. (1994). Dasar-dasar dan Metode Penultsan Ilmiah. Sebelas Maret University Press.
W.S Winkel. (1986). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Gramedia.
Wekke, I. S. (2022). Metode Pengabdian Masyarakat : Dari Rancangan ke Publikasi. CV. Adanu Abimata (Penerbit Adab).
Wijaya, C. (2010). Pendidikan Remidial. Remaja Rosdakarya.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v10i2.31912
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam
Potensia: Jurnal Kependidikan Islam
E-ISSN: 2442-5605
Published By:
Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
Mailing Address:
Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau, Indonesia
email: potensia.ftk@uin-suska.ac.id
Indexed By:
POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.