Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar
Abstract
This study used a qualitative approach and the type of research conducted is descriptive. Taking the subjects of this study were 33 students of class IX SMP Negeri 16 Bandung academic year 2017/2018. Based on the results of data analysis shows that no students can answer correctly all the questions that have been given. Based on data analysis, it can be concluded that reading error 13.0%, comprehension 3.7%, transformation 12.2%, skill 9.7%, writing final answer 16.3% and carelessness 7.7%, errors done by students include: Newman's procedure is reading errors, comprehension errors, transformation errors, process skills errors, and errors in encoding errors and careless errors. The cause factor is not able to compose the meaning of the word thought into the form of a sentence matamatika, not understand the questions asked, less thorough, less able to capture information problems contained in the problem, forgot, lack of practice working on various story form problems.
Full Text:
PDFReferences
Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6 (2), 225-233.
Hendriana, H. (20140 Meningkatkan Kemampuan Kompetensi Strategis Matematis Siswa Sma Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika ProgramPasca Sarjana STKIP Siliwangi Bandung. Volume 1, Tahun 2014. ISSN 2355-0473
Hidayah, S. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Spldv Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016 Universitas Kanjuruhan Malang, Volume 1 Tahun 2016 – ISSN 2528-259X
Hidayanto,T., Subanji & Hidayanto, E (2017) . Deskripsi Kesalahan Struktur Berpikir Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Serta Defragmentingnya: Suatu Studi Kasus. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika Vol. 1 No. 1 2017
Karnasih, I (2015). Analisis kesalahan Newman pada soal cerita matematis (Newman’s Error Analysis in Mathematical Word Problems). Jurnal PARADIKMA, Vol.8, Nomor 1, April 2015, Hal 37-51
Khatimah, K., Sa’dijah, C., & Susanto, H (2017). Pemberian Scaffolding Untuk Mengatasi Hambatan Berpikir Siswa Dalam Memecahkan Masalah Aljabar. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika Vol. 1 No. 1 2017
Rindyana, B.S.B., & Chandra, T.D.(2013). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Analisis Newman. jurnal-online.um.ac.id
Royani, M.(2008).Pendekatan Realistik dalam Soal Cerita Pada Buku MatematikaSekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan dan Kemasyarakatan. Banjarmasin:STKIPPGRI
Sangadah, M. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Menyelesaikan Soal Matematika Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Ekuivalen.
Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. Jurnal JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4 (1),163-177.
Satoto, S., Sutarto, H., & Pujiastuti, E. (2013). Analisis Kesalahan Hasil Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Dengan Prosedur Newman. Unnes Journal of Mathematics Education ISSN 2252-6927.
Sumarmo, U. (2010a). “Pengembangan Kemampuan dan Disposisi Berpikir Kritis, dan Kreatif Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika”. Suryadi, dkk. 2014. Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematika Serta Pembelajarannya.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/juring.v1i1.4912
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Juring (Journal for Research in Mathematics Learning)
Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Indexed by: