Pengembangan Instrumen Tes Literasi Numerasi dengan Konteks Budaya Minangkabau untuk Melatih kemampuan Literasi Numerasi Siswa
Abstract
This study began with the problem of lack of numeracy literacy test instruments with the cultural context and the low ability of student numeracy literacy in SMP Negeri 3 Bukittinggi. Based on the national education system, teachers should facilitate learning for students with local culture. The purpose of this study was to produce numeracy literacy test instruments with the Minangkabau cultural context to practice valid, practical and effective numeracy literacy apabilities. The method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model (analysis, design, development, implementation, evaluation). Researchers use student response questionnaires and teacher response questionnaires to determine the validity and practicality of the test. Furthermore, to find out the effectiveness of researchers' products using tests. Based on the results of the validity level research and test instruments obtained 79.4% with valid criteria. The practicality level obtained 84.04% with very practical criteria from student responses and 82% with very practical criteria from the teacher's response. Furthermore, the level of effectiveness obtained 95.83% with very effective criteria. Based on this it can be concluded that the numeracy literacy test instrument with the Minangkabau cultural context to practice the ability of numeracy literacy has met valid, practical and effective criteria.
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, N. Q., Arthur, R., Rahayu, W., & Rahmadhani, E. (2025). Pengembangan Instrumen Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Menggunakan Model Rasch. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 8(1), 061–074. http://dx.doi.org/10.24014/juring.v8i1.34022
Anggoro, B. S. (2015). Pengembangan Modul Matematika dengan Strategi Problem Solving untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 121–130. https://doi.org/10.24042/ajpm.v6i2.25
Asyari, A., Saputra, E., Wulandari, W., Nuraina, N., & Listiana, Y. (2024). Pengembangan Soal Literasi Numerasi Berbantuan Quizizz dengan Menggunakan Konteks Sosial Budaya Kota Tebing Tinggi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 7(2), 285–296. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i2.21648
Ate, D., & Lede, Y. K. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Literasi Numerasi. Jurnal Cendekia, 6(1), 472–483. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1041
Azizah, N., Mujahidah, & Taqwim, A. (2025). Analisis Literasi Numerasi Siswa Kelas V MI DDI Cambalagi Desa Tupabiring Kecamatan Bontoa Kabupaten Maros. JURNAL SARAWETA, 3(1), 145–157.
D, D., Khasanah, M., & Putri, A. M. (2021). Penguatan Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi pada Pembelajaran di Sekolah. Eksponen, 11(2), 25–35. https://doi.org/10.47637/eksponen.v11i2.381
Elina, E., & Maimunah, M. (2024). Pengembangan Soal Tipe Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) Berbasis Konteks Budaya Melayu untuk Mengukur Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Fase D. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 2118–2132. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i3.
Hartatiana, H., Ramury, F., Zahra, N., Asrianti, D., Halimatunnisa, W., & Monica, E. (2025). Pengembangan Etno-Komik Matematika dengan Konteks Seni Teater Dulmuluk Palembang untuk Penguatan Literasi Numerasi. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 7(2), 634–649. https://doi.org/10.31851/indiktika.v7i2.16803
Isnaniah, I., Firmanto, P., & Imamuddin, M. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Etnomatematika Budaya Minangkabau Pada Materi Kekongruenan dan Kesebangunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2605–2619. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2256
Isnaniah, I., & Imamuddin, M. (2022). Pengembangan Soal Literasi Matematika Konteks Budaya Minangkabau untuk Meningkatkan Literasi Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3716–3726. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5985
Jannah, M., & Hayati, M. (2024). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika dalam Pembelajaran Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1), 40–54. https://doi.org/Griya Journal of Mathematics Education and Application
Kalsum, U., & Sulastri, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik pada Kelas 5 SDN 027 Takatidung. PASCAL: Journal of Physics and Science Learning, 7(1), 20–26. https://doi.org/10.30743/pascal.v7i1.7262
Kosasih, F. H., Imswatama, A., & Lukman, H. S. (2025). Pengembangan LKS Matematika Berbasis RME Dengan Konteks Budaya Sunda Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa SMP. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 9(1), 10–19. https://doi.org/10.37150/jp.v8i2.3483
Kurniawati, I., Kurniasari, H., & Apriansah, D. (2025). Peran Etnomatematika dalam Melestarikan Budaya Bangsa Melalui Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Walada: Journal of Primary Education, 4(1), 38–44. https://doi.org/10.61798/wjpe.v4i1.282
Kurniawati, L., Miftah, R., Kadir, & Muin, A. (2021). Literasi Matematis Konteks Keislaman. Insan Cendekia Mandiri.
Noa, P. E., Bela, M. E., Bhoke, W., Wangge, M. C. T., & Hari, C. L. (2025). Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi dengan Menggunakan Metode AKM pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Mauponggo. JUPIKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 43–53. https://doi.org/10.37478/jupika.v8i1.5311
Nurlitawati, D. S., & Purnomo, H. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas 5 SD Negeri Tamansari 1. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 216–227. https://doi.org/10.52166/mida.v6i2.4621
Putra, D. B. P., Lazulfa, I., & Mufarrihah, I. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Kompetensi Pada Mata Kuliah Statistika Mahasiswa Jurusan Teknik Informatika Universitas Hasyim Asy’ari. Jurnal Kajian Dan Pembelajaran Matematika, 2(2), 57–63.
Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2022). Analisis Capaian Siswa Indonesia pada PISA dan Urgensi Kurikulum Berorientasi Literasi dan Numerasi. EDUPEDIKA: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.60004/edupedika.v1i1.1
Rohmatilah, L., Chamdani, M., & Suryandari, K. C. (2022). Analisis Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa Kelas V Dalam Pelaksanaan Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) Di SD Negeri 1 Bumirejo Tahun Ajaran 2021/2022. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(3). https://doi.org/10.20961/jkc.v10i3.62616
Shaumi, F. N., & Syamsuri, S. (2024). Pengembangan Instrumen Literasi Matematis dengan Konteks Kue Tradisional Banten pada Tingkat SMP. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(1), 585–600. https://doi.org/10.51574/kognitif.v4i1.169
Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Cacik, S. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal pada Siswa Kelas XI SMA untuk Menyelesaikan Permasalahan Science. Jurnal Educatio, 7(2), 498–508. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1090
Wulandari, E., & Azka, R. (2018). Menyambut PISA 2018: Pengembangan Literasi Matematika untuk Mendukung Kecakapan Abad 21. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 31–38. https://doi.org/10.36277/defermat.v1i1.14
Yasin, M., Nindiasari, H., & Sukirwan, S. (2023). Pengembangan Instrumen Literasi Numerasi Konteks Sosial Budaya di SMK Plus Pakuhaji. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(2), 700–707. https://doi.org/10.46306/lb.v4i2.321
Z, Y. R., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Gadang Minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 123–136. https://doi.org/10.15575/ja.v5i2.5942
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/juring.v8i3.37393
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Juring (Journal for Research in Mathematics Learning)
Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Indexed by: