Abu ‘Ali Al-Farisi dan Pemikirannya Tentang Seni Rupa Tiga Dimensi dalam Kitab Al-Hujjah
Abstract
Most Muslim communities in Indonesia consider three-dimensional fine art (sculptures) with living, animate objects to be something that is agreed to be haram by the ulama. Moreover, some hadiths textually criticize artists. The haram fatwas against the activity of making statues then spread massively on the internet and social media. However, the claim that the ulama agree that statues are forbidden is not entirely true, because in Islamic literature there are some ulama who allow statues, one of whom is Abu 'Ali al-Farisi in his work al-Hujjah. This article examines Abu 'Ali Al-Farisi's thoughts about statues in his monumental work entitled al-Hujjah. Studying the thoughts of Abu 'Ali al-Farisi is important because he was a classical scholar whose life span was close to the Salaf ulama phase, where he lived during the period 288–377 H. This study of Al-Farisi's thoughts can at least provide an alternative discourse regarding statues. The data analysis methods used in this article are content analysis and descriptive-analytical. Content analysis was carried out by examining the opinion of Abu 'Ali al-Farisi in his book al-Hujjah regarding statues. Meanwhile, descriptive-analytical analysis is carried out by describing and analyzing the verses and hadiths that talk about statues by referring to the opinion of Abu 'Ali al-Farisi in his book al-Hujjah. Abu 'Ali al-Farisi has a different view from most scholars regarding sculptures. According to him, the hadiths that prohibit and threaten artists with the most severe punishment on the Day of Judgment are artists who draw pictures of Allah SWT. in the form of a mass of creatures. He also considers these hadiths to be Ahad hadiths, which do not reach the level of certainty, so they cannot invalidate the power of three-dimensional works of art contained in the Al-Qur’an.
Keywords : Abu 'Ali al-Farisi; Fine Arts; Al-Hujjah
Seni rupa tiga dimensi (patung) dengan objek makhluk hidup bernyawa oleh kebanyakan masyarakat muslim di Indonesia dianggap sebagai sesuatu yang disepakati keharamannya oleh para ulama. Apalagi kemudian ada hadis-hadis yang memang secara tekstual mengecam para perupa. Fatwa-fatwa haram terhadap aktivitas membuat patung kemudian secara masif menyebar di internet dan media sosial. Padahal klaim kesepakatan para ulama yang mengharamkan patung tidak sepenuhnya benar, karena dalam literatur-literatur keislaman terdapat beberapa ulama yang membolehkan patung, salah satunya adalah Abu ‘Ali al-Farisi dalam karyanya al-Hujjah. Artikel ini menelaah pemikiran Abu ‘Ali Al-Farisi tentang patung dalam karya monumentalnya yang berjudul al-Hujjah. Telaah pemikiran Abu ‘Ali al-Farisi ini penting, karena ia adalah ulama klasik yang kurun hidupnya mendekati fase ulama Salaf, dimana ia hidup pada rentan waktu 288-377 H. Telaah pemikiran Al-Farisi ini setidaknya dapat menjadi wacana alternatif berkaitan dengan patung. Metode analisis data yang digunakan dalam artikel ini adalah content analysis dan deskriptif-analitis. Content analysis dilakukan dengan cara menelaah pendapat Abu ‘Ali al-Farisi dalam kitabnya al-Hujjah yang berkaitan dengan patung. Sedangkan deskriptif-analitis dilakukan dengan mendeskripsikan dan menganalisis ayat-ayat maupun hadis-hadis yang berbicara tentang patung dengan merujuk pada pendapat Abu ‘Ali al-Farisi dalam kitabnya al-Hujjah. Abu ‘Ali al-Farisi mempunyai pandangan yang berbeda dengan kebanyakan ulama perihal karya seni patung. Menurutnya hadis-hadis yang yang melarang dan mengancam para perupa dengan siksa yang paling berat pada hari kiamat adalah para perupa yang menggambar Allah Swt. dengan bentuk makhluk yang berjisim. Ia juga menilai hadis-hadis tersebut sebagai hadis Ahad yang derajatnya tidak sampai pada derajat yakin, sehingga tidak dapat menggugurkan kebolehan karya seni tiga dimensi yang terdapat dalam Al-Qur’an.
Kata Kunci : Abu ‘Ali al-Farisi; Seni Rupa; al-Hujjah
Full Text:
PDFReferences
Al-’Asqalani, I. H. (1379). Fath al-Bari. Dar al-Ma’rifah.
Al-Andalusi, M. bin A. T. (2008). al-Hidayah Ila Bulugh al-Nihayah. Jami‘ah al-Syariqah.
Al-Baghdadi, A.-K. (1417). Tarikh Baghdad. Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Al-Bukhari, M. bin I. (1987). al-Jami‘ al-Shahih. Dar al-Sya‘b.
Al-Dawsari, M. bin A. (2022). Mawqif al-Mu’tazilah Min al-Sunnah al-Nabawiyyah. Al-Alukah Al-Syar’iyyah. https://www.alukah.net/sharia/0/153806/موقف-المعتزلة-من-السنة-النبوية/#_ftn16
Al-Dimasyqi, I. H. al-H. (n.d.). al-Bayan wa al-Ta’rif fi Asbab Wurud al-Hadits. t.p.
Al-Dzahabi, M. bin A. (1985). Siyar A’lam al-Nubala’. Mu’assasah al-Risalah.
Al-Farisi, A. ’Ali. (n.d.). al-Hujjah li al-Qurra’ al-Sab’ah (B. J. Badruddin Qahuji (ed.)). Dar al-Ma’mun li al-Turats.
Al-Hajim, S. ‘Abd al-L. ‘Abd al-H. (2015). Juhud al-Imam Abi ‘Ali al-Farisi al-Tafsiriyyah Fi Kitabihi al-Hujjah Li al-Qurra’ al-Sab’ah. Jami’ah al-’Ulum al-Islamiyyah al-’Alamiyyah.
Al-Hamawi, Y. (n.d.-a). Mu’jam al-Adibba’. t.p.
Al-Hamawi, Y. (n.d.-b). Mu’jam al-Buldan. Dar al-Fikr.
Al-Haytami, I. H. (1987). Al-Zawajir ‘An Iqtiraf al-Kaba’ir. Dar al-Fikr.
Al-Jabbar, al-Q. ’Abd. (2017). Fadl al-I’tizal wa Thabaqat al-Mu’tazilah wa Mubayatatihim Li Sa’ir al-Mukhalifin. In F. Sayyid (Ed.), Fadl al-I’tizal wa Thabaqat al-Mu’tazilah. Dar al-Farabi.
Al-Jazari, I. (n.d.). Ghayat al-Nihayah fi Thabaqat al-Qurra’. t.p.
Al-Murtadla, A. bin Y. (1961). Thabaqat al-Mu’tazilah. Dar al-Maktabah al-Hayah.
Al-Mعharibi, I. ’Athiyyah. (1983). Fihris Ibn ’Athiyyah (M. A. Al-Ajfan (ed.)). Dar al-Gharb al-Islami.
Al-Nadim, I. (1978). al-Fihrist. Dar al-Ma’rifah.
Al-Nahhas, A. J. (1988). I‘rab al-Qur’an. ‘Alam al-Kutub.
Al-Nasa’i, A. bin S. (1986). Sunan al-Nasa’i. Maktab al-Mathbu‘at al-Islamiyyah.
Al-Nawawi, Y. bin S. (1392). Al-Minhaj Syarh Sahih Muslim bin al-Hajjaj. Dar Ihya’ al-Turats al-‘Arabi.
Al-Naysaburi, M. bin al-H. (n.d.). Al-Jami‘ al-Shahih. Dar al-Jayl.
Al-Qarafi, S. (1995). Nafa’is al-Ushul Fi Syarh al-Mahshul. Maktabah Nizar Musthafa al-Baz.
Al-Qurthubi, M. bin A. (1964). al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (A. Al-Bardawi (ed.)). Dar al-Kutub al-Mishriyyah.
Al-Qurṭubī, M. bin A. (1964). al-Jāmi‘ Li Aḥkām al-Qur’ān. Dār al-Kutub al-Miṣriyyah.
Al-Suray’, M. bin S. (1434). Naskh al-Qur’an bi al-Sunnah. Majallah Tibyan Li Al-Dirasat Al-Qur’aniyyah, 12. https://ebook.univeyes.com/90725
Al-Suyuthi, ’Abd al-Rahman bin Abi Bakr. (1998). al-Muzhir fi ’Ulum al-Lughah wa Anwa’uha. Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Al-Suyuthi, ’Abdurrahman. (n.d.). Bughiyyat al-Wu’ah (M. A. al-F. Ibrahim (ed.)). al-Maktabah al-’Ashriyyah.
Al-Syaybānī, A. bin Ḥanbal. (1998). Musnad Aḥmad bin Ḥanbal. ‘Ālam al-Kutub.
Al-Thahhan, M. (n.d.). Taysir Mushthalah al-Hadits. Maktabah al-Ma’arif.
Al-Thahrani, A. B. (1971). Thabaqat A’lam al-Syi’ah (’Ali Taqi Fanrawi (ed.)). Dar al-Kitab al-’Arabi.
Al-Zahrani, S. bin M. bin Y. al-F. (1432). Ta’qibat Abi ‘Ali al-Farisi ‘Ala Ara’ Sibawayh al-Sharfiyyah. Jami’ah Umm al-Qura.
Al-Zirikli, K. (2002). Al-A’lam. Dar al-’Ilmi Li al-Malayin.
Fatoni, A. S. (2019). Studi Pemikiran Abu ‘Ali al-Farisi Tentang Gramatika Arab (Representasi Tokoh Nahwu Madrasah Baghdad). Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 19(1).
Khallikan, A. bin M. I. (1994). Wifayat al-A’yan. Dar al-Shadir.
Radhi, S. S. (2008). al-Tatawjih al-Nahwi wa al-Sharfi Li al-Qira’at al-Qur’aniyyah ‘Inda Abi ‘Ali al-Farisi. Balancia.
Rahmawan, H. (2017). PENOLAKAN GP ANSOR TERHADAP PEMBANGUNAN PATUNG JAYANDARU DI KABUPATEN SIDOARJO. Jurnal Politik Muda, 6(2).
Syalabi, A. al-F. I. (1989). Abu ‘Ali al-Farisi Hayatuhu wa Makanatuhu Bayna A’immat al-Tafsir al-‘Arabiyyah wa Atsaruhu Fi al-Qira’at wa al-Nahwi. Dar al-Mathbu‘at al-Haditsah.
Taghribirdi, I. (n.d.). al-Nujum al-Zahirah. t.p.
Wafi, ’Abd al-Majid. (1968). Ra’y al-Din fi al-Suwar wa al-Tamatsil. In M. F. ’Utsman (Ed.), al-Fikr al-Islami wa Tathawwur. al-Dar al-Kuwaytiyyah.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/af.v23i1.29228
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office Board
Pascasarjana UIN Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. KH. Ahmad Dahlan, No. 94 Kode Pos : 28129.
Contact Person :
Khairunnas Jamal
khairunnasjamal@uin-suska.ac.id
0823 6130 7171
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. View My Stats