Keterampilan Berpikir Kritis Calon Guru Kimia sebagai Kesiapan Menghadapi Revolusi Industri 4.0

Oktariani Oktariani, Asyti Febliza, Nurul Fauziah

Abstract


This research was conducted to identify and describe prospective teachers’ critical thinking skills profile as readiness to face the industrial revolution 4.0. This research was a descriptive research. Research subjects were  chemistry education students who are prospective chemistry teachers. The instruments used in this study were the Critical Thinking Ability Test and Critical Thinking Ability Questionnaire. The instrument used is valid and reliable. The results of the study showed that the critical thinking skills of prospective chemistry teacher students are still in sufficient criteria with average score 46,7. It was also found that students' critical thinking skills in 5th  semester  were better than those in semester 3rd and 1st with average score 57,46 and 41. This result was also supported by differences in student performance for each indicator of critical thinking skills. Chemistry students show better performance on indicators of building basic skills compared to other critical thinking skills indicators. Meanwhile, the indicators on building strategies and tactics of chemistry education students still showed  poor performance than other indicators. This needs to be improved immediately in order to prepare prospective chemistry teachers who are ready to compete in facing the industrial revolition 4.0. Improvements can be made by designing learning methods, teaching materials and evaluation tools that can improve students' critical thinking skills.

Keywords: critical thinking skill, education 4.0., prospective chemistry teachers, revolutioanl industry 4.0

ABSTRAK.

Penelitian ini dilakukan untuk mengidentifikasi dan mendeskripsikan profil keterampilan berpikir kritis calon guru kimia sebagai kesiapan dalam menghadapi revolusi industri 4.0. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Subjek penelitian merupakan mahasiswa pendidikan kimia yang merupakan calon guru kimia. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes keterampilan berpikir kritis dan kuisioner keterampilan berpikir kritis. Instrumen yang digunakan sudah valid dan reliabel.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterampilan berpikir kritis calon guru kimia masih berada pada kriteria cukup yaitu dengan skor rata-rata 46,7. Selain itu juga ditemukan bahwa keterampilan berpikir kritis mahasiswa semester 5 lebih baik dibandingkan semester 3 dan semester 1 dengan skor rata-rata masing-masingnya yaitu 57, 46 dan 41.  Hasil ini juga didukung dengan adanya perbedaan performa mahasiswa untuk masing-masing indikator keterampilan berpikir kritis. Calon guru kimia menunjukkan  performa yang lebih baik pada indikator membangun keterampilan dasar dibandingkan dengan indikator keterampilan berpikir kritis lainnya. Sementara itu, pada indikator membangun strategi dan taktik calon guru kimia masih menunjukkan performa yang kurang baik dibandingkan dengan indikator yang lainnya. Hal ini perlu segera diperbaiki guna mempersiapkan calon guru kimia yang siap bersaing menghadapi era revolusi industri 4.0. Perbaikan dapat dilakukan dengan cara merancang metode pembelajaran, bahan ajar dan alat evaluasi yang dapat mengasah keterampilan berpikir kritis peserta didik. 

Kata kunci: calon guru kimia, keterampilan berpikir kritis, pendidikan 4.0, revolusi industri 4.0


Full Text:

PDF

References


Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Biologi. Florea, 6(1), 45–53.

Agustin, Y., Fadiawati, N., & Tania, L. (2017). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Laju Reaksi Melalui Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 5(3), 98–112.

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. Jakarta: PT Bina Aksara.

Arliani, E & Hidayati, K. (2013). Model-Model Alignment Antara Penilaian dan Kurikulum Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Universitas Negeri Yogyakarta.

Chairani, R. P. & Muchlis. (2019). Penerapan Model Pembeljaran Berbasis Masalah Untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Larutan Penyangga Kelas XI di MAN 1 Sidoarjo. Unesa Journal of Chemical Education, 8(1), 16–21.

Deechai, W., & Sovajassatakul, T. (2019). Efficiency and effectiveness of blended learning for critical thinking development in thai vocational students. Revista Espacios, 40(19).

Firman, H. (2018). Mewujudkan Pendidikan Kimia di Era Industri 4.0: Pembelajaran Berbasis STEM Sebagai Alternatif. Keynote. Seminar Nasional Pendidikan Kimia Dalam Tantangan Revolusi Industri 4.0. Jakarta.

Fujika, A., Anggereini, E., & Budiarti, R. S. (2015). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma N 5 Kota Jambi Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Konsep Pencemaran Lingkungan. Jurnal BIODIK, I(1), 1–10.

Greenstein, L. (2012). Assesing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authentic Learning. Corwin.: Thousand Oaks, CA.

Hadzhikoleva, S., Hadzhikolev, E., & Kasakliev, N. (2019). Using Peer Assessment to Enhance Higher Order Thinking Skills. TEM Journal, 8(1), 242–247.

Harry, F. (2013). Metode Penelitian Kimia. Bandung.: FPMIPA UPI.

Harti, L. S., & Agoestanto, A. (2019). Analysis of Algebraic Thinking Ability Viewed From The Mathematical Critical Thinking Ablity of Junior High School Students on Problem Based Learning. Unnes Journal Of Mathematics Education, 8(2), 119–127.

Hasmarani, S. (2019). Analisis kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Asam Basa pada Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif di Kelas XI IPA SMA/MA di Kec. Bulukumpa. Chemistry Education Review (CER), 2(2), 93–100.

Hollis, H. (2019, June). Information Literacy and Critical Thinking : Different Concepts , Shared Conceptions. Department of Library and Information Science and Book Studies at Faculty of Arts, University of Ljubljana.

Maria, M., Shahbodin, F., & Pee, N. C. (2018, September). Malaysian higher education system towards industry 4.0–current trends overview. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2016, No. 1, p. 020081). AIP Publishing LLC.

Miftianah, N. N., Astuti, A. P., & Hidayah, F. F. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran SETS Kelas X pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. In Prosiding Seminar Nasional & Internasional. 249-257

Ningsih, D. R., Ramalis, T. R., & Purwana, U. (2018). Pengembangan Tes Keterampilan Berpikir Kritis Berdasarkan Analisis Teori Respon Butir. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 3(2), 45-50.

Nurhayati, H. M., Rahayu, S., & Yahmin, Y. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kimia Kelarutan dengan LC-5E Berkonteks SSI terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 4(4), 137-143.

Nur, W., Wan, T., Harun, J., & Shukor, N. A. (2019). Problem Based Learning to Enhance Students Critical Thinking Skill via Online Tools. 15(1), 14–23.

Oktariani, O., & Febliza, A. (2019). Analysis of The Alignment Between Chemistry Content on TIMSS And Science-Chemistry Textbooks of Junior High SchoolAnalysis of The Alignment Between Chemistry Content on TIMSS And Science-Chemistry Textbooks of Junior High School. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 8(1), 123–132.

(P21)., P. for 21st C. skills. (2018). Framework for 21 Century Learning. Retrieved from http://www.p21.org/our-work/p21framework.

Paul, R., & Elder, L. (2007). The miniatur guide to critical thinking concepts and tools. California: Foundation for Critical Thinking Press.

Permana, N. D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 7E Berbantuan Website Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Kinematika Gerak Lurus. Journal of Natural Science and Integration, 1(1), 11-41.

Prasasti, Y. R., & Suyono & Basuki, A. I. (2012). Pengembangan Instrumen Asesmen Berpikir Kritis Melalui Membaca Untuk Siswa SD/MI. Jurnal Universitas Negeri Malang.

Rasmawan, R. (2017). Profil keterampilan berpikir kritis mahasiswa dan korelasinya dengan indeks prestasi akademik. 2(2), 130–140.

Ritdamaya, D., & Suhandi A. (2015). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Menengah Atas dalam Materi Suhu dan Kalor Menggunakan Instrumen Tes Berpikir Kritis Ennis. Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya, 123–130.

Rudinov, J., & Barry, V. E. (2004). Invitation Critical Thinking. New York: Holly J. Allen.

Saputri, A. C. Sajidan, & Rinanto, Y.(2017). Identifikasi Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Biologi Menggunakan Window Shopping. In Seminar Nasional Pendidikan Sains (pp. 131-135).

Spector, J. M., & Ma, S. (2019). Inquiry And Critical Thinking Skills for The Next Generation: From Artificial Intelligence Back to Human Intelligence. Smart Learning Environments, 6(1), 1-11

Supriyati, E., Setyawati, O. I., Purwanti, D. Y., Salsabila, L. S., & Prayitno, B. A. (2018). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA Swasta di Sragen pada Materi Sistem Reproduksi. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 72–78.

Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills : Learning for Life in our Times. San Francisco: California jossey-bass/ John Willey & sons. Inc.

Wagner, T. (2017). Overcoming the Global Achievement Gap. Retrieved January 20, 2019, from https://www.cosa.k12.or.us/downloads/profdev/Seaside 2009/Tony Wagner.pdf.

Yunita, S., Rohiat, S., & Amir, H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia pada Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Kepahiang. Jurnal Pendidikan & Ilmu Kimia (Alotrop), 2(2), 33-38.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.8791

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Natural Science and Integration

E-ISSN: 2620-5092  | P-ISSN: 2620-4967

Published By:

Department of Natural Sciences Educations, Faculty of Education and Teacher Training, State Islamic University of Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau, Indonesia

email: jnsi.tadrisipa@uin-suska.ac.id

Indexed By:

                     

 

 Creative Commons License

Journal of Natural Science and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.