Guided Inquiry Learning Model with Socio Scientific Issue Approach: A Systematic Literature Review
Abstract
Keywords: guided inquiry, socio scientific issues, systematic literature review
Full Text:
PDFReferences
Alber, J., Alladi, S., Bae, H. J., Barton, D. A., Beckett, L. A., Bell, J. M., ... & Hainsworth, A. H. (2019). White Matter Hyperintensities in Vascular Contributions to Cognitive Impairment and Dementia (VCID): Knowledge Gaps and Opportunities. Alzheimer's & Dementia: Translational Research & Clinical Interventions, 5, 107-117.
Almasari, I. S., & Fadly, W. (2024). Science Learning with SSI Context Based on Direct Learning to Improve the Ability to Make Inferences and Think Logically. Journal of Natural Science and Integration, 7(1), 15–28. https://doi.org/10.24014/jnsi.v7i1.27765
Astutik, S., Suhdi, S., & Suprihati, T. (2012). Peningkatan Aktivitas dan Ketuntasan Hasil Belajar Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Dalam Pembelajaran IPA Fisika SMP Negeri 1 Wonosari. Jurnal Pembelajaran Fisika, 278–284. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/23171
Fairuzabadi, A., Prihandono, T., & Putra, Pramudya, Dwi, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Video Berbasis Kontekstual dalam Pembelajaran IPA pada Materi Suhu Dan Pengukurannya di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(1), 100–106.
Handoko, A. T., & Setiawan, B. (2023). Analisis Keterlaksanaan Model Pembelajaran Guided Inquiry Learning Berbasis Etnosains. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 11(3), 288–293.
Hidayat, A. T., & Hidayati, S. N. (2023). Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains Keterlaksanaan Dan Respons Siswa Terhadap Penerapan Guided Inquiry Berbantuan Lkpd Berorientasi Socio-Scientific Issues. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 11((3)), 237–242. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa
Hidayat, A. T., & Hidayati, S. N. (2024). Peningkatan Literasi Sains Siswa Berbantuan Lkpd Berorientasi Socio Scientific Issues (Ssi). EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(1), 57–63. https://doi.org/10.29100/.v6i1.4378
Huki, F. P., Bano, V. O., & Ndjoeroemana, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Berbantuan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Lewa Tidahu. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(10), 7857–7868.
Kristiana, T., Afandi, A., & Wahyuni, E. S. (2022). Konstruksi Perangkat Pembelajaran Menggunakan Model Guided Inquiry Disertai Socioscientific Issues terhadap Keterampilan Berpikir Kritis. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 10(2), 145. https://doi.org/10.23971/eds.v10i2.3412
Lestari, I., & Ilhami, A. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Smp: Systematic Review. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 12(2), 135–144. https://doi.org/10.24929/lensa.v12i2.238
Mahanani, I., Rahayu, S., & Fajaroh, F. (2019). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Berkonteks Socioscientific-Issues Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dan Scientific Explanation. Jurnal Kependidikan, 3(1), 53–68.
Mulyanti, A. (2018). Penerapan Metode Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Suara Guru : Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 4(2), 601–606.
Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. In Nizmania Learning Center. Nizamia Learning Center Sidoarjo Cetakan.
Page, M. J., & Moher, D. (2017). Evaluations of the uptake and impact of the Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses (PRISMA) Statement and extensions: A scoping review. Systematic Reviews, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.1186/s13643-017-0663-8
Paul, J., Lim, W. M., O’Cass, A., Hao, A. W., & Bresciani, S. (2021). Scientific procedures and rationales for systematic literature reviews (SPAR-4-SLR). International Journal of Consumer Studies, July. https://doi.org/10.1111/ijcs.12695
Purwaningrum, N. A., & Fauziah, H. N. (2022). Pengaruh Pembelajaran Inquiri Terbimbing Berbasis Socioscientificissue terhadap Kemampuan Scientific Reasoning Peserta Didik Di Mtsnegeri 7 Madiun. Lantanida Journal, 3(1), 45–62.
Putra, I. M. T. P. (2022). Kajian Literatur Sistematis: Integrasi Model Inkuiri Berbasis Socioscientific Issues pada Pembelajaran IPA I. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 919–928.
Rahayu, S., Aldresti, F., & Fajaroh, F. (2018). Improving the Quality of Learning Environment Through Process Oriented Guided Inquiry Learning (Pogil) Enriched By Socioscientific Issues (Ssi) on Chemistry Solution. 4(2), 76–86. https://doi.org/10.17501/24246700.2018.4210
Ratnaningrum, D. A., Chamisijatin, L., & Widodo, N. (2015). Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas VIII-a Smp Muhammadiyah 2 Batu. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 230–239.
Ratnaningrum, D. A., Chamisijatin, L., & Widodo, N. (2016). Penerapan Pembelajaran Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas Viii- a Smp Muhammadiyah 2 Batu. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 1(2), 230–239. https://doi.org/10.22219/jpbi.v1i2.3334
Roiefah, A. L., Pertiwi, K. D., & Siswanto, Y. (2021). Hubungan Tingkat Literasi Kesehatan dengan Perilaku Pencegahan PTM pada Remaja di Kabupaten Semarang. Journal Ilmiah Kesehatan, 8(1), 167–178.
Setyaningsih, A., Rahayu, S., Fajaroh, F., & Parmin, P. (2019). Pengaruh Pembelajaran Process Oriented-Guided Inquiry Learning Berkonteks Isu-Isu Sosiosaintifik dalam Pembelajaran Asam Basa Terhadap Keterampilan Berargumentasi Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2), 168–179. https://doi.org/10.21831/jipi.v5i2.20693
Suantara, I. M. O., Suastra, I. W., & ... (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Media Lingkungan Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Ipa …. Jurnal Pendidikan …, 9(2), 61–71.
Suwardani, Asrial, & Yelianti, U. (2021). Analisis Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa pada Mata Pelajaran IPA SMP ( Analysis of Guided Inquiry Learning Models on Students ’ Science Process Skills in Science Subjects in Junior High School ). Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 07(03), 185–194.
Syafrilianto, Taufiq, M. A., Putri, R. E., & Rasydin, A. (2024). Guided Inquiry and Simple Science KIT Implications for Students ’ Science Process Skills Media : Their. Journal of Natural Science and Integration, 7(1), 29–38. https://doi.org/10.24014/jnsi.v7i1.25419
Utami, L. (2023). Efektivitas Proses Oriented Guided Inquiry Learning (Pogil) Berbasis Isu Sosiosaintifik (Ssi) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 13(1 SE-Articles). https://doi.org/10.21009/JRPK.131.09
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v8i1.30819
Refbacks
- There are currently no refbacks.