The Influence of Religious Spiritual-Based Learning Approach to Learning Outcomes of Natural Sciences at Madrasah Tsanawiyah Pekanbaru

Sri Murhayati, Hartono Hartono, Siti Nor Fazila binti Ramly, Muhammad Ilham Syarif

Abstract


This study was aimed to reveal the contribution of a spiritual-religious-based learning approach to the learning outcomes of Natural Sciences at Madrasah Tsanawiyah Pekanbaru. To achieve this goal, this study used a quantitative-based approach with correlational research methods. The population of this study were 444 students of class VIII from Madrasah Tsanawiyah in Pekanbaru city with a sample of 211 students selected by cluster sampling technique. Data collection was carried out by conducting a questionnaire to measure the variables of a religious spiritual-based learning approach. Hypothesis testing was carried out using inferential statistical tests with simple correlation. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the application of a spiritual-religious-based learning approach in science learning at Madrasah Tsanawiyah Pekanbaru can be categorized as good (70.06%) and students' science learning outcomes are also categorized as good (72.02%). The results of the study found that there was a significant positive contribution from the application of a spiritual-religious-based learning approach to the science learning outcomes of Madrasah Tsanawiyah Pekanbaru students, to be precisely the contribution coefficient obtained was 49%, while 51% was caused by other variables.

Keywords: learning approach, spiritual religion, learning outcomes


Full Text:

PDF

References


Nata, A. (2017). Ilmu Pendidikan Islam. Prenadamedia Group.

Abdurrohman, M. A., & Sungkono, S. (2022). Konsep Arti Islam dalam Al-Qur’an. AL-MIKRAJ: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 2(2), 51-64.

Badar, N., & Bakri, A. (2022). Strategi Pembelajaran Dengan Model Pendekatan Pada Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama Agar Tercapainya Tujuan Pendidikan. JBES: Journal of Biology Education and Science, 2(2), 1-15.

Consuelo G. Sevilla. (1993). Pengantar Metode Penelitian. UI Press.

Fahyuni, E. F., Wasis, W., Bandono, A., & Arifin, M. B. U. B. (2020). Integrating Islamic Values and Science for Millennial Students Learning on Using Seamless Mobile Media. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(2), 231-240.

Fitriana, F., Mahmud, & Darmana, A. (2016). Pengembangan dan Standarisasi Bahan Ajar Kimia Terintegrasi Nilai-Nilai Spiritual untuk Kelas XI SMA/MA Semester 1 Berdasarkan Badan Standar Nasional Pendidikan. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(1), 12–18.

Fitriyati, I., Hidayat, A., & Munzil. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Ilmiah dan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pembelajaran Sains, 1(1), 27–34.

Hadi, N. (2019). Islam, Iman dan Ihsan Dalam Kitab Matan Arba‘In An-Nawawi: Studi Materi Pembelajaran Pendidikan Islam Dalam Perspektif Hadis Nabi SAW. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 9(1), 1–18.

Hakiki, K. M., & Kesuma, A. S. (2018). Insan Kamil dalam Perspektif Abd Al-Karim Al-Jili dan Pemaknaannya dalam Konteks Kekinian. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 3 (2), 175–186..

Harahap, A., & Darmana, A. (2020). Pembelajaran PBL Menggunakan Bahan Ajar Terintegrasi Nilai Spiritual untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Spiritual. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Innovation in Chemistry Education), 2(2), 64-70.

Hartono. (2008). Statistik Untuk Penelitian. Pustaka Pelajar.

Hartono. (2010). Analisis Item Instrumen, Analisis Tes Hasil Belajar dan Instrumen Penelitian. Zanafa Publishing dan Nusamedia.

Ilhamdi, M. L., Al Idrus, A., & Santoso, D. (2021). Sikap Belajar Kaitannya dengan Hasil Belajar IPA Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Maarif Praya Timur Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Pijar MIPA, 16(1), 129-135.

Mujahid, A., & Haeriyyah, H. (2020). Interpretasi Ayat-ayat Tentang Ihsān dalam Pengembangan Hukum Islam. Mazahibuna, 2(2), 270-283.

Muzakky, A. H., Atieq, M. Q., & Jamaluddin, S. (2020). Menjadi Mukmin Sejati Prespektif Al-Qur’An: Telaah Tafsir Jalālain. Mashdar: Jurnal Studi Al-Qur'an dan Hadis, 2(1), 1-18.

Nailah, C., & Afifa, M. Memahami Komitmen Guru Profesional. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 9(1), 1-7.

Noor, M. F. (2018). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Bahan Ajar Kimia Berbasis Nilai-Nilai Spiritual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X Pada Materi Reaksi Redoks (Doctoral dissertation, UNIMED).

Oksamarisa, H., Darmana, A., & Suyanti, R. D. (2016). Implementasi Bahan Ajar Kimia Terintegrasi Nilai Spiritual dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berorientasi Kolaboratif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(2), 130–135.

Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP. JPPIPAI: Jurnal Pendidikan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Indonesia, 1(2), 1-12

Pemerintah Republik Indonesia. (2013). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013 Tentang Perubahan Standar Nasional Pendidikan, Pasal 19.

Permana, N. D., Wibowo, F. C., Susilawati, Zarkasih, Z., Bakhtiar, N., Darman, D. R., & Siswanto, S. (2021, March). Development of a basic physics practicum guide that is integrated with Qur’anic verses for prospective natural science teachers. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2320, No. 1, p. 020028). AIP Publishing LLC.

Pratama, Y.A. (2019). Integrasi Pendidikan Madrasah Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Studi Kebijakan Pendidikan Madrasah di Indonesia). Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 96–108.

Primayana, K. H., Lasmawan, I. W., & Adnyana, P. B. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Lingkungan Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Minat Outdoor pada Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(2), 72-79.

Republik Indonesia. (2003). Undang – Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Bab II, Pasal 3.

Riyadi, H. (2008). Tauhid Ilmu dan Implementasinya dalam Pendidikan. Nuansa.

Saputro, B., Marjuni, K. M., Kuswaya, A., Saputra, H., & Fadly, W. (2019). Developing stages for the scientific cues concept in the integrated science-tafseer learning model. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 63-74.

Syamsul Kurniawan. (2011). Jejak Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Ar-Ruzz Media.

Wulandari, A. S., Permana, N. D., Susilawati, S., Syarif, M. I., & Ilhami, A. (2022). Development of Science E-Modules for Middle Schools Integrated with Al-Qur’an Verses with Virtual Simulation of Solar System Material. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 8(2), 305-314.

Zega, I. S., & Darmana, A. (2019). Implementasi Bahan Ajar Hidrolisis Garam Terintegrasi Nilai-Nilai Islami dengan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Ditinjau dari Minat Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 1(2), 15–24.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v5i2.16772

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Natural Science and Integration

E-ISSN: 2620-5092  | P-ISSN: 2620-4967

Published By:

Department of Natural Sciences Educations, Faculty of Education and Teacher Training, State Islamic University of Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau, Indonesia

email: jnsi.tadrisipa@uin-suska.ac.id

Indexed By:

                     

 

 Creative Commons License

Journal of Natural Science and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.