Pendekatan Konseling "Trait and Factor" sebagai Upaya Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa MAN 1 Surakarta

Bilal Eleazar Febriansyah, Mohammad Ali

Abstract


Career planning is an important aspect in students' lives, especially in secondary education. One approach that can be used to help students plan their careers is Trait and Factor counseling. This study aims to examine the effectiveness of the Trait and Factor counseling approach in helping MAN 1 Surakarta students plan their careers. The method used in this study is qualitative with a case study approach. Data were collected through interviews, observations, and documentation which were then analyzed descriptively. The results showed that the Trait and Factor approach was able to increase students' awareness of their interests, talents, and existing job opportunities. TRANSLATE with xEnglishArabicHebrewPolishBulgarianHindiPortugueseCatalanHmong DawRomanianChinese SimplifiedHungarianRussianChinese TraditionalIndonesianSlovakCzechItalianSlovenianDanishJapaneseSpanishDutchKlingonSwedishEnglishKoreanThaiEstonianLatvianTurkishFinnishLithuanianUkrainianFrenchMalayUrduGermanMalteseVietnameseGreekNorwegianWelshHaitian CreolePersian   TRANSLATE with COPY THE URL BELOW BackEMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster PortalBack

Keywords


Konseling Trait and Factor, Perencanaan Karir, Siswa MAN 1 Surakarta

Full Text:

PDF

References


Abivian, M., Budiamin, A., & Agustin, M. (2016). Program Konseling Karir Untuk Meningkatkan Kemampuan Dalam Membuat Pilihan Karier Siswa. Universitas Pendidikan Indonesia, 9–17.

Al, E., & Iriani, E. (2023). Kritik terhadap Teori Trait dan Faktor serta Pengembangannya dalam Pandangan Bimbingan dan Konseling Islam.

Aldiyah, E. V. Y. (2021). TEACHING: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Ilmu Keguruan No.1 Vol. 1 Maret 2021, 67. 1(1), 67–76.

Atmaja, T. T. (2014). Upaya Meningkatkan Rencana Karir Siswa Melalui Bimbingan Karir Menggunakan Media Modul. 58–68.

Febriani, R. D., Yusuf, A. M., dan Iswari, M. (2016). Perbedaan Aspirasi Karier Siswa berdasarkan Jenis Kelamin, Jurusan, dan Pendidikan Orangtua serta Dampaknya terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. 5(3).

Maulana, R., & Fauzi, S. A. (2019). PENERAPAN TERAPI EMOTIF RASIONAL (TER) UNTUK MENEKAN KECEMASAN SISWA DALAM MENENTUKAN KARIER Rizky Maulana 1, Syahrul Ahmad Fauzi 2 1. 2(2), 57–64.

Putri, S. D., & Yusuf, M. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Pendekatan Trait dan Faktor dalam Mengatasi Kecemasan Karier Siswa Sekolah Menengah Atas. 3(4), 1513–1520.

Rahayu, R., & Pengaraian, U. P. (2022). Layanan Konseling dan Bimbingan Karir dengan Pendekatan Trait dan Faktor di SMK N 2 Rambah. 6(1), 70–75.

Sandowil, O., & Yusuf, A. M. (2021). Bimbingan Karir serta Pendidikan Karir dalam Traitas dan Faktor. 5, 3005–3013.

Sugiati, J., & Fitri, S. (n.d.). SIFAT DAN FAKTOR TERHADAP KEMATANGAN KARIR SISWA KELAS XII SMA NEGERI 34 JAKARTA Abstrak. 9(1).

Syamal, F., Yusuf, A. M., & Afdal, A. (2021). Pandangan Teori Karakteristik dan Faktor serta Implementasinya dalam Konseling dan Bimbingan Karir. 6, 46–52.

Tarigan, J. . (2021). Layanan Konseling dan Bimbingan Karier di Sekolah Menengah Pertama. CV Jejak.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/idj.v8i1.36578

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh:

Center for Instructional Development (CiD)
Universitas Islam Negeri  Sultan Syarif Kasim Riau
Jalan H. R. Soebrantas KM. 15.5, Simpangbaru, Tampan
Pekanbaru - 28293
email: cidftkuinsuska@gmail.com
 
Diindeks oleh:

     
  

Lisensi Creative Commons
Instructional Development Journal disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.