Pendidikan Islam sebagai Paradigma Pembebasan: Sebuah Telaah atas Pemikiran Paulo Friere

Imam Hanafi

Abstract


Criticisms which always come up in Islamic Education is a doctrinal, dogmatic learning model that gives no freedom to learners. This study attempts to describe an Islamic learning model that is based on the paradigm of freedom. It is theoretically on the basis of the epistemology of Paulo Friere on oppressed people. According to him the oppressed people who internalize themselves with those oppressing them and adapted themselves with their way of thinking will bring a feeling of severe threat. Actually, they need real freedom and responsibility, not the freedom provided by Friere. There is no doubt that Islamic education is emancipation i.e. releasing people from being shackled in any form that is expected to encourage them to be brave to obey God’s instructions. Islam prioritizes mankind, upholds democratic values and justice, appreciates what men have done, teaches people how to speak truly and behave properly, and loves the week and the oppressed. It is in this position that freedom fits those values.


Keywords


Paulo Friere, Islamic education, Freedom

References


Audah, Ali, Konkordasi Qur’an, , (Bandung: Mizan, 1997)

Azizy, Qodri A., Pendidikan (Agama) untuk Membangun Etika Sosial, (Semarang: Aneka Ilmu, 2003)

Azra, Azyumardi, Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru, (Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999)

Bowles, Samuel dan Herbert Gintis, “Pendidikan Revolusioner” dalam Menggugat Pendidikan (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001)

Collins, Danis, Paulo Friere Kehidupan, Karya & Pemikirannya, (Yoryakarta: Pustaka Pelajar, 2001)

Dzakiri, Hanif, Islam dan Pembebasan, (Jakarta: Djambatan dan Pena, 2000)

Engineer, Asghar Ali, Islam dan Pembebasan, (Yogjakarta: LKiS, 1993)

_________, Islam dan Teologi Pembebasan, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999)

Escobar, M., dkk. [Editor], Sekolah Kapitalisme yang licik [Dialog Bareng Paulo Friere], (Yogyakarta: LKiS, 1998)

Escobar, M., dkk. (ed.), Sekolah Kapitalisme yang Licik, (Yogyakarta: LKiS, 2001)

Friere, Paulo, Pendidikan Kaum Tertindas, (Jakarta: LP3S, 1995).

__________, “Pendidikan yang Membebaskan, Pendidikan yang Memanusiakan”, dalam Menggugat Pendidikan, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001)

__________, Menjadi Guru Merdeka [Petikan Pengalaman], (Yogyakarta: LKiS, 2000)

__________, Pedagogy Pengharapan, (Yogyakarta: Kanisius, 2001), Pedagogy Hati, (Yogyakarta : Kanisius, 2001)

__________, Pendidikan Sebagai Proses [Surat menyurat pedagogis dengan para Pendidik Guinea-Bissau], (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001)

__________,Pendidikan Sebagai Praktek Pembebasan, (Jakarta: Gramedia, 1984)

Ghulsyani, Filsafat Sains Menurut Al Qur’an, (trj), Bandung: Mizan. 1990)

Ibn Khaldun, Mudaddimah, (trj), (Jakrta: Pustaka Firdaus, 2000)

Iqbal, Muhammad, Membangun Kembali Pemikiran Agama dalam Islam, (trj). (Jakarta: Tintamas, 1966)

Karim, Rusli, ”Pendidikan Islam Sebagai Upaya Pembebasan Manusia”, dalam A. Syafii Ma’arif dkk., Pendidikan di Indonesia Antara Cita dan Fakta, (Yogyakarta: Tiara Wacana, 1991)

Kleden, Ignas, “Pengantar” dalam Sudjatmoko, Etika Pembebasan, (Jakarta: LP3ES, 1984).

Langgulung, Hasan, Beberapa Pengertaian Tentang Pendidikan Islam, (Bandung: Al Maarif, 1980)

Ma’arif, Syafi’i, “Pendidikan Islam Sebagai Paradigma Pembebasan” dalam Muslih Usa (ed), Pendidikan Islam di Indonesia ; Antara Cita dan Fakta, (Yogyakarta: Tiara Wacana, 1991).

Marimba, Ahmad D., Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, (Bandung: Al-Maarif, 1980)

Muhaimin dan Abd. Mujib, Pemikiran Pendidikan Islam, (Bandung: Trigenda Karya, 1993)

Nata, Abudin, Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Logos Wacana Ilmu)

Rahmat, Jalaludin, Islam Alternatif, Ceramah-Ceramah di Kampus, (Bandung: Mizan, 1997)

_________, Reformasi Sufistik, (Bandung : Pustaka Hidayah, 2002)

Ramayulis, ”Guru Agama Cenderung Otoriter dan Doktriner”, dalam Kompas, 1994

Smith, William A., Conscientizacao Tujuan pendidikan Paulo Friere, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001)

Sudjatmoko, Pembangunan dan Pembebasan, (Jakarta: LP3ES, 1984).

Syaibany, Al-Taumy Al-, Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Bulan Bintang, 1983)




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/af.v7i2.3794

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office Board

Pascasarjana UIN Sultan Syarif Kasim Riau

Jl. KH. Ahmad Dahlan, No. 94 Kode Pos : 28129.

 

Contact Person :

Khairunnas Jamal

khairunnasjamal@uin-suska.ac.id

0823 6130 7171

  

 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. View My Stats