Integrasi Hafalan Mufrodat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Upaya Meningkatkan Literasi Teks Arab Siswa Ma Al-Ittihad Malang
Abstract
This study aims to examine the influence of integrating vocabulary memorization (mufrodat) through the mahfudzat method in Arabic language learning on improving students' Arabic text literacy at MA Al-Ittihad Malang. This research employs a descriptive qualitative approach with data collection techniques including observation, in-depth interviews, and documentation. The results show that the mahfudzat method has a positive impact on students' vocabulary retention, interest in learning Arabic, and understanding of text structure and meaning. Students find it easier to memorize vocabulary when it is presented in meaningful and rhythmic sentences. In addition, teachers implement various learning strategies to accommodate students' differing abilities. Challenges such as limited time and differences in memorization capacity are addressed through gradual learning and group activities. Thus, the integration of the mahfudzat method is proven to be effective in significantly improving students’ Arabic text literacy.
References
Abdullah, Ahmad. "Peran Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab." Artikel Pendidikan, 2023. Diakses dari https://www.abcpendidikan.com/artikel-bahasa-arab.
Abigail Soesana, H. Subakti. (2023). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yayasan Kita Menulis.
Al-Amin, Mohammad, and Hasina Arif. "The Effectiveness of Mahfudzat Method in Enhancing Vocabulary Retention in Arabic Language Learners." Journal of Language Teaching and Research, vol. 15, no. 2, 2023, pp. 234-241.
Azis, Muhammad. "Pembelajaran Bahasa Arab: Tantangan dan Solusi." Website Pendidikan Bahasa Arab, 2024. Diakses dari https://www.pendidikanbahasaarab.com.
Aziz, Nurul, and Nabila Hasanah. "Implementasi Pembelajaran Mufrodat dengan Metode Mahfudzat di Sekolah Menengah." Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 11, no. 1, 2022, pp. 58-70.
Fitria, Dewi. "Implementasi Pembelajaran Mufrodat dalam Bahasa Arab di Sekolah Menengah." Tesis, Universitas Islam Malang, 2024.
Hidayah, Fitria. "Penerapan Metode Mahfudzat untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Teks Arab pada Siswa SMA." Jurnal Pendidikan Islam dan Bahasa Arab, vol. 9, no. 3, 2021, pp. 145-153.
Kurniawan, Agung. "Pengaruh Pembelajaran Mufrodat Terhadap Peningkatan Literasi Teks Arab di Sekolah Menengah." Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 13, no. 2, 2024, pp. 112-123.
Nurrahma, Dian, and Ahmad Taufik. "Mahfudzat Sebagai Media Efektif dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa, vol. 10, no. 4, 2023, pp. 201-210.
Pratama, Yudha, and Lestari Putri. "Penggunaan Mahfudzat dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab pada Siswa." Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, vol. 8, no. 1, 2022, pp. 98-104.
Rahmawati, Nur Laili. "Laporan Penelitian Pembelajaran Mahfudzat di MA Al-Ittihad Malang." MA Al-Ittihad Malang, 2025.
Sari, Intan. "Mahfudzat Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Ingat Kosakata pada Siswa Madrasah Aliyah." Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, vol. 12, no. 2, 2021, pp. 77-86.
Siti, Nurul, dkk. "Pengaruh Metode Pembelajaran Mahfudzat Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Siswa." Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 10, no. 2, 2022, hal. 75-85.
Susanto, Rudi, and Bambang Wibowo. "Integrasi Hafalan Mufrodat Dalam Meningkatkan Literasi Teks Arab Siswa: Studi Kasus di MA Al-Ittihad Malang." Jurnal Pengajaran Bahasa Arab, vol. 14, no. 3, 2023, pp. 45-59.
Wahid, M. Iqbal. "Strategi Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah." Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 12, no. 1, 2021, hal. 90-100.
Yuliana, Indri, and Siti Rahayu. "The Role of Mahfudzat in Arabic Vocabulary Acquisition: A Case Study of MA Students." International Journal of Arabic Language Teaching, vol. 5, no. 1, 2024, pp. 98-106.
Zulfikar, Eka, and Anisa Desi. "Memahami Metode Mahfudzat dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MA: Studi Eksperimental." Jurnal Linguistik Terapan, vol. 11, no. 1, 2023, pp. 67-75.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/af.v24i1.37266
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office Board
Pascasarjana UIN Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. KH. Ahmad Dahlan, No. 94 Kode Pos : 28129.
Contact Person :
Khairunnas Jamal
khairunnasjamal@uin-suska.ac.id
0823 6130 7171

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. View My Stats