Enhancing Focus and Concentration: Implementing Vocabulary Repetition in Arabic Language Learning
Abstract
References
Adipat, S., Laksana, K., Busayanon, K., Asawasowan, A., & Adipat, B. (2021). Engaging students in the learning process with game-based learning: The fundamental concepts. International Journal of Technology in Education, 4(3), 542–552. https://doi.org/10.46328/ijte.169
Al-Fikri, A. (2024). Internalisasi Model-Model Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Mufradat. Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 134–142.
Ardiyanto, J., Handayani, O. W. K., Raharjo, T. J., & Pujiastuti, R. R. S. E. (2023). Peningkatan Kompetensi Mahasiswa Vokasi Kesehatan Melalui Implementasi Strategi Pembelajaran Berbasis Repetisi. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 6, pp. 1040–1048).
Asari, S., Pratiwi, S. D., Ariza, T. F., Indapratiwi, H., Putriningtyas, C. A., Vebriyanti, F., … Rahim, A. R. (2021). Paikem (pembelajaran aktif, inovatif, kreatif, efektif dan menyenangkan). DedikasiMU: Journal of Community Service, 3(4), 1139–1148. https://doi.org/10.30587/dedikasimu.v3i4.3249
Asiah, N. (2021). Inovasi Pembelajaran (Analisis Teori dan Praktik Mendesain Pembelajaran). Kepel Press, Puri Arsita A-6, Jl. Kalimantan, Ringroad Utara, Yogyakarta.
Azkarai, A., García Mayo, M. del P., & Oliver, R. (2020). The effect of task repetition on the patterns of interaction of ESL children. ITL-International Journal of Applied Linguistics, 171(1), 90–112. https://doi.org/10.1075/itl.17034.azk
Basith, A., & Masruroh, A. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab Dengan Metode Ice Breaking Di Madrasah Aliyah Al-Amiriyyah Banyuwangi. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 214–227. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v3i2.2364
El-Sabagh, H. A. (2021). Adaptive e-learning environment based on learning styles and its impact on development students’ engagement. International Journal of Educational Tecnology in Higher Education,18(1),53.https://doi.org/10.1186/s4 1239-021-00289-4
Farida, N., & Nurmi, N. (2024). Efektivitas Penerapan Metode Drill and Practice dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas X. 4 MAN Pangkep. Jurnal Al-Mashadir: Journal of Arabic Education and Literature, 4(2), 51–73.
Febriani, E. S., Arobiah, D., Apriyani, A., Ramdhani, E., & Millah, A. S. (2023). Analisis data dalam penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.
Hermanto, B., & Rudi, A. (2022).Esensi kaidah tikroriyah dalam memahami bahasa Arab.Kariman:Jurnal Pendidikan Keislaman,10(1),61-76.https://doi.org/10.521 85/kariman.v10i.215
Huzaifah, N., & Maulani, H. (2024).Learning mufrodat with singing method in memorizing vocabulary in Madrasah Ibtidaiyah Al-Khoiriyah. ABDAU: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 67–78.
Jayadih, M., Suhardi, H. E., & Rubini, B. (2024). Strategi & peningkatan kualitas layanan guru: Transformasi melalui kepemimpinan, teknologi, kreativitas dan entrepreneurship. Jakad Media Publishing.
Ma’ruf, M. W., & Syaifin, R. A. (2021). Strategi pengembangan profesi guru dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang efektif. Al-Musannif, 3(1), 27–44. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v3i1.54
Maghfirah, D. N., Taufik, T., & Aliwafa, A. (2024). Menjadikan Pembelajaran Mufradat Menyenangkan: Strategi Inovatif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab di MI. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(4), 1842. https://doi.org/10.35931/am.v8i4.4081
Makmur, S. M., Dunggio, R., Pilomonu, M. Z., & Maulana, R. (2023). Penguatan Nasionalisme Melalui Pembelajaran Pancasila dan Metode Repetisi bagi Siswa di Sanggar Bimbingan Rawang Selangor, Malaysia. Buletin KKN Pendidikan, 5(1), 74–83.
Maryamah, M., Oviyanti, F., Ilhami, M. W., Mahendra, A., & Nurfajriani, W. V. (2023). Penerapan model pembelajaran carousel feedback dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 896–906. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i4.2852
Mashudi, M. (2021). Pembelajaran modern: membekali peserta didik keterampilan abad ke-21. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 93–114. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.3187
Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran.
Panigoro, M. R., & Saputera, A. R. A. (2020). Implementasi Metode Sam’iyah Syafahiyah Pada Siswa Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Mufradat. A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 9(2), 164–178. https://doi.org/10.31314/ajamiy.9.2.164-178.2020
Pasaribu, K. M., Pardede, L., Alexander, I. J., & Pardede, D. L. (2024). Pendekatan Pembelajaran Aktif Dengan Metode Card Sort Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Darma Agung, 32(5), 350–357.
Rabie‐Ahmed, A., & Mohamed, A. (2022). Collaborative and individual vocabulary learning in the Arabic classroom: The role of engagement and task demands. Foreign Language Annals, 55(4), 1006–1024 .https://doi.org/10.1111/flan.12636
Sanjani, M. A. (2021). Pentingnya strategi pembelajaran yang tepat bagi siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 10(2), 32–37.
Sasmi, S. (2022). Program Hafalan mufrodat sebagai Reinforcement dalam pembelajaran bahasa Arab di Pondok Pesantren DDI Ujung Lare Kota Parepare IAIN PAREPARE.
Seibert Hanson, A. E., & Brown, C. M. (2020). Enhancing L2 learning through a mobile assisted spaced-repetition tool: an effective but bitter pill? ComputerAssisted Language learning 33(1-2),133-155.1552975
Slamet, S. S. (2020). Hubungan strategi umpan balik (feedback), motivasi berprestasi dan hasil belajar dalam pembelajaran PPKn di SMK. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 5(2). https://doi.org/10.29407/pn.v5i2.14539
Syahrin, S., & Salehudin, M. (2024). Manajemen Kinerja Guru di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Karangan Kecamatan Karangan Kabupaten Kutai Timur. El-Idare:Jurnal Manajemen Pendidikan Islam ,10(1),49-61.https://doi.org/10.1910 9/elidare.v10i1.21975
Triani, I. (2022). Penerapan Strategi Active Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Kelas Vii Di Mts Ma’arif Nu 08 Panican Kecamatan Kemangkon Kabupaten Purbalingga. UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri.
Tsai, C.-C. (2020). The effects of augmented reality to motivation and performance in EFL vocabulary learning. International Journal of Instruction, 13(4), 987–1000. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13460a
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia,1(4),19. https://doi.org/10.47134/pt k.v1i4.821
Zulviana, D., & Wathon, A. (2020). Implementasi Metode Bermain Peran Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Sistim Informasi Manajemen, 3(1), 203–224.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/af.v24i1.36952
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office Board
Pascasarjana UIN Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. KH. Ahmad Dahlan, No. 94 Kode Pos : 28129.
Contact Person :
Khairunnas Jamal
khairunnasjamal@uin-suska.ac.id
0823 6130 7171

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. View My Stats