The Role of Religious Extracurricular Activities in Improving Students' Insight and Morals at Smpn 41 Bandung

Rifqi Fathan Saepudin Muzakki, Mokh Iman Firmansyah, Syahidin Syahidin

Abstract


Abstract

The practice of Islamic religious education in public schools that is less than optimal with limited time allocation makes it difficult to provide adequate religious knowledge, attitudes and skills to students. Therefore, alternative strategies are needed to meet the needs of religious education in public schools. This research specifically aims to describe and examine, (1) Identification of strategies and methods used in extracurricular activities, (2) The role of religious extracurricular activities in broadening students' horizons and moral formation, (3) Exploration of the role of guilt in moral education through religious extracurricular activities at school, (4) Analysis of the impact of social interaction in religious extracurricular activities on the understanding of moral codes and students' adaptation motivation. Religious extracurriculars at this school have become an initiative to bring students closer to Islam with a more practical and interactional method. This study used a qualitative approach with observation, interview, and document analysis methods to collect data. The implication of this study is that schools can consider and develop more religious extracurricular programs as part of efforts to improve students' religious and moral understanding. In addition, it contributes to improving the reputation and achievements of educational institutions. This research can also be a reference for educational policy makers and related parties in designing religious extracurricular programs.

 

Key words: Religious Extracurricular; Moral Education; Student Insight.

 

Praktik pendidikan agama Islam di sekolah umum yang kurang maksimal dengan alokasi waktu yang terbatas membuat sulit dalam memberikan pengetahuan, sikap, dan keterampilan agama yang memadai kepada peserta didik. Oleh karena itu, diperlukan strategi alternatif untuk memenuhi kebutuhan pendidikan agama di sekolah umum. Penelitian ini secara khusus bertujuan untuk mendeskripsikan dan mengkaji, (1) Identifikasi strategi dan metode yang digunakan dalam ekstrakurikuler, (2) Peran ekstrakurikuler keagamaan dalam memperluas wawasan dan pembentukan moral siswa, (3) Eksplorasi peran rasa bersalah dalam pendidikan moral melalui ekstrakurikuler keagamaan di sekolah, (4) Analisis dampak interaksi sosial dalam ekstrakurikuler keagamaan terhadap pemahaman kode moral dan motivasi adaptasi siswa. Ekstrakurikuler keagamaan di sekolah ini telah menjadi inisiatif untuk lebih mendekatkan siswa kepada Islam dengan metode yang lebih praktis dan berinteraksi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode observasi, wawancara, dan analisis dokumen untuk mengumpulkan data. Implikasi dari penelitian ini adalah sekolah dapat mempertimbangkan dan mengembangkan lebih banyak program ekstrakurikuler keagamaan sebagai bagian dari upaya meningkatkan pemahaman agama dan moral siswa. Selain itu, berkontribusi pada peningkatan reputasi dan prestasi institusi pendidikan. Penelitian ini juga dapat menjadi referensi bagi pengambil kebijakan pendidikan dan pihak terkait dalam merancang program pendukung yang lebih efektif untuk pendidikan agama di Indonesia.

Kata kunci: Ekstrakurikuler Keagamaan, Pendidikan Moral, Wawasan Siswa

TRANSLATE with xEnglishArabicHebrewPolishBulgarianHindiPortugueseCatalanHmong DawRomanianChinese SimplifiedHungarianRussianChinese TraditionalIndonesianSlovakCzechItalianSlovenianDanishJapaneseSpanishDutchKlingonSwedishEnglishKoreanThaiEstonianLatvianTurkishFinnishLithuanianUkrainianFrenchMalayUrduGermanMalteseVietnameseGreekNorwegianWelshHaitian CreolePersian   TRANSLATE with COPY THE URL BELOW BackEMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster PortalBack  This page is in Indonesian Translate to English    
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Amharic
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Estonian
  • Finnish
  • French
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Italian
  • Japanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Lao
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Punjabi
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Simplified Chinese
  • Slovak
  • Slovenian
  • Spanish
  • Swedish
  • Tamil
  • Telugu
  • Thai
  • Traditional Chinese
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Vietnamese
  • Welsh
 Always translate Indonesian to English
Never translate Indonesian
Never translate ejournal.uin-suska.ac.id

Full Text:

PDF

References


REFERENSI

Abrori, M., & Muali, C. (2020). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Melalui Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jumpa: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 1–16.

Https://Doi.Org/10.33650/Jumpa.V1i2.1200

Aini, D. N. (2018). Pengaruh Budaya Literasi Dalam Mengembangkan Kecerdasan Kewarganegaraan. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 4(01). Https://Www.Ejournal.Unsub.Ac.Id/Index.Php/Fkip/Article/View/195

Alhabsyi, F., Pettalongi, S. S., & Wandi, W. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 1(1), 11–19.

Https://Doi.Org/10.31538/Adrg.V4i2.1306

Anggerawati, N. L., & Durri, S. K. (2022). Layanan Bimbingan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa. Al Musyrif: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 5(2), 74–85.

Https://Doi.Org/10.38073/Almusyrif.V5i2.885

Anzani, R. W., & Insan, I. K. (2020). Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Prasekolah. Pandawa, 2(2), 180–193. Https://Ejournal.Stitpn.Ac.Id/Index.Php/Pandawa/Article/View/595

Asbari, M. (2024). Madrasah Diniyyah Takmiliyah: Pilar Pendidikan Karakter Di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 1(02), 10–14. Https://Ejournal.Ayasophia.Org/Index.Php/Jismab/Article/View/38

Azhari, A. (2020). Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (Cbt) Untuk Meningkatkan Kesadaran Pendidikan. At-Taujih: Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 48–59.

Http://Dx.Doi.Org/10.22373/Taujih.V3i1.7218

Basuki, N. (2023). Mengoptimalkan Modal Manusia: Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia Yang Efektif Untuk Pertumbuhan Organisasi Yang Berkelanjutan. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(2), 182–192. Https://Doi.Org/10.15575/Jim.V4i2.28606

Chairiyah, Y. (2021). Sejarah Perkembangan Sistem Pendidikan Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. Ma’alim: Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 49–60. Https://Doi.Org/10.21154/Maalim.V2i01.3129

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal Of Teaching And Learning, 2(2), 68–85. Https://Doi.Org/10.59373/Academicus.V2i2.25

Fibrianto, A. S., & Bakhri, S. (2017). Pelaksanaan Aktivitas Ekstrakurikuler Paskibra (Pasukan Pengibar Bendera) Dalam Pembentukkan Karakter, Moral Dan Sikap Nasionalisme Siswa Sma Negeri 3 Surakarta. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 2(2), 75–93.

Https://Doi.Org/10.21067/Jmk.V2i2.1970

Fitriani, R. (2019). Pola Hubungan Kerjasama Guru Bimbingan Konseling Dan Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Upaya Penanaman Nilai €“Nilai Moral Pada Siswa Smp Plus Al Hidayah Karangrejo Kecamatan Blimbingsari Kabupaten Banyuwangi. Jppkn (Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan), 3(2), 26–36. Https://Ejournal.Unibabwi.Ac.Id/Index.Php/Jppkn/Article/View/670

Hakim, M. N. (2016). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Mewujudkan Sekolah Islam Unggulan. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 104–114.

Https://Doi.Org/10.31538/Ndh.V1i2.7

Harta, M. (2016). Implementasi Pendidikan Plural Dalam Kurikulum Pendidikan Islam Pada Madrasah Aliyah. Al-Qalam, 22(2).

Http://Dx.Doi.Org/10.31969/Alq.V22i2.354

Hayani, N. (2019). Peran Rasa Malu Dan Rasa Bersalah Terhadap Pengajaran Moral Anak. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(1).

Http://Dx.Doi.Org/10.30829/Al-Irsyad.V7i1.6669

Husni, D. (2023). Menyoal Psikologi Manusia. Pandiva Buku.

Irawan, A. (2017). Tantangan Dan Peluang Pendidikan Islam Dalam Krisis Multidimensi. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 9(1), 75–92. Http://Ejournal.Stain.Sorong.Ac.Id/Indeks.Php/Al-Riwayah

Ishari, S. A. (2019). Pengaruh Bullying Terhadap Moralitas Siswa Di Smp Negeri 1 Naringgul Desa Naringgul Kecamatan Naringgul Kabupaten Cianjur. Geoarea| Jurnal Geografi, 2(2), 66–78.

Https://Ejournal.Unibba.Ac.Id/Index.Php/Geoarea/Article/View/895

Kurniallah, N., & Suharti, S. (2016). Pendidikan Islam Berbasis Inklusifisme Dalam Kehidupan Multikultur. Jurnal Penelitian, 10(1), 201–232. Http://Dx.Doi.Org/10.21043/Jupe.V10i1.1337

Musbaing, M. (2023). Mengoptimalkan Dampak Pendidikan: Profil Kompetensi Kepribadian Penting Guru Pai Di Madrasah. Jurnal Pendidikan Refleksi, 12(3), 185–196.

Https://Www.P3i.My.Id/Index.Php/Refleksi/Article/View/296

Musyafak, M., & Subhi, M. R. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Menghadapi Tantangan Di Era Revolusi Industri 5.0. Asian Journal Of Islamic Studies And Da’wah, 1(2), 373–398. Https://Doi.Org/10.58578/Ajisd.V1i2.2109

Mutsakkal, W. O. (2023). Penerapan Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam Dalam Konteks Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Ar-Rasyid, 8(2), 1–10. Https://Www.Journal.Staisyarifmuhammad.Ac.Id/Index.Php/Jp/Article/View/50

Noviana, E., Pranata, L., & Fari, A. I. (2020). Gambaran Tingkat Pengetahuan Remaja Sma Tentang Bahaya Bullying. Publikasi Penelitian Terapan Dan Kebijakan, 3(2), 75–82.

Https://Doi.Org/10.46774/Pptk.V3i2.331

Nurhayani, N. (2016). Emosi Malu (Shame) Dan Rasa Bersalah (Guilt) Dalam Pembelajaran Moral Anak Usia Dini. Jurnal Raudhah, 4(2). Http://Dx.Doi.Org/10.30829/Raudhah.V4i2.56

Prijanto, J. H., & De Kock, F. (2021). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251. Http://Dx.Doi.Org/10.30829/Raudhah.V4i2.56

Rejeki, S., & Wilhem, B. I. (2021). Penanaman Karakter Moralitas Dan Disiplin Melalui Program Ekstrakurikuler Dan Ko-Kurikuler Di Sma Negeri 2 Donggo. Civicus : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 76.

Https://Doi.Org/10.31764/Civicus.V9i1.5987

Sanjaya, P. (2019). Pentingnya Moralitas Sebagai Landasan Dalam Pendidikan. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 3(1), 42–49.

Https://Doi.Org/10.55115/Widyacarya.V3i1.209

Sari, B. S. (2020). Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan Dalam Pembentukan Moralitas Siswa Di Smpn 1 Diwek Dan Smpn 2 Jombang. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 85-105. 2(1), 85–105.

Https://Jurnal.Stituwjombang.Ac.Id/Index.Php/Ilmuna/Article/View/241

Shofiyyah, N. A., Komarudin, T. S., & Ulum, M. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Islami Dalam Praktik Kepemimpinan Pendidikan: Membangun Lingkungan Pembelajaran Yang Berdaya Saing. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 66–77.

Https://Doi.Org/10.19109/Elidare.V9i2.19383

Suryana, S. (2020). Pendidikan Sebagai Komponen Penting Dalam Pembangunan Bangsa,. Edukasi, 14(1).

Https://Doi.Org/10.15294/Edukasi.V14i1.971

Ulinata, Lintang Bagas H., Luky Wirawan, & Juan Vito Yohanes S. (2023). Perancangan Perpustakaan Dengan Tema “The Shape Of Nature” Di Grogol. Jaur (Journal Of Architecture And Urbanism Research), 7(1), 54–58.

Https://Doi.Org/10.31289/Jaur.V7i1.9340

Wati, M. L. K., Subyantoro, S., & Wagiran, W. (2024). Peranan Guru Dalam Manajemen Peserta Didik Untuk Meningkatkan Kualitas Peserta Didik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(1), 1073–1090.

Https://Doi.Org/10.30605/Onoma.V10i1.3436

Widiarsa, I. N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Diskusi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(03), 234–253.

Https://Doi.Org/10.59141/Japendi.V1i03.37

Yuliza, W. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam Menuju Keadilan Dan Empati Dalam Perspektif Humanis. Guau: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(7), 21–30.

Http://Studentjournal.Iaincurup.Ac.Id/Index.Php/Guau

Yusuf, M. (2023). Inovasi Pendidikan Abad-21: Perspektif, Tantangan, Dan Praktik Terkini. Selat Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/af.v23i2.32906

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office Board

Pascasarjana UIN Sultan Syarif Kasim Riau

Jl. KH. Ahmad Dahlan, No. 94 Kode Pos : 28129.

 

Contact Person :

Khairunnas Jamal

khairunnasjamal@uin-suska.ac.id

0823 6130 7171

  

 


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. View My Stats