Seyyed Hossein Nasr's Unity Concept: A Study of the Relationship between Science and Islam
Abstract
Abstract
This research is motivated by the desire to dig deeper into the content of esotericism in the building of the integration of science and religion (Islam) from the perspective of Seyyed Hossein Nasr (hereinafter referred to as Nasr) because the patterns and models of the integration of science and Islam implemented in various universities today are more exoteric in appearance. stand out on the aspect of identity alone. The formulation of the research problem is how is the concept of integration of science and Islam from the perspective of Nasr. This research method is a literature study by prioritizing documentation techniques as a data collection tool. The researcher tracked various references of literature relevant to the theme of the study and found more than 50 pieces of literature sourced from various journals, books, and other references published at least in the last 10 years. Based on the research results, it is concluded that Nasr with his esoteric concept places the principle of unity (Tawhid) as the pinnacle of integration where science and Islam are closely attached to the same origin tradition
Keyword: Unity, integration of science and Islam, Seyyed Hossein Nasr
Abstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi kehendak untuk menggali lebih dalam kandungan esoterisme pada bangunan integrasi sains dan agama (Islam) persepktif Seyyed Hossein Nasr (selanjutnya disebut Nasr), sebab pola dan model integrasi sains dan Islam yang diimplementasikan di berbagai Perguruan Tinggi dewasa ini lebih bersifat eksoteris yang tampak mononjol pada aspek identitasnya saja. Rumusan masalah penelitian ini adalah bagaimana konsep integrasi sains dan Islam perspektif Nasr? Metode penelitian ini adalah studi pustaka dengan mengedepankan teknik dokumementasi sebagai alat pengumpul data. Peneliti melakukan pelacakan berbagai referensi kepustakaan yang relevan dengan tema kajian dan menemukan lebih dari 50 literatur yang bersumber dari berbagai jurnal, buku, dan referensi lainnya yang terbit minimal 10 tahun terakhir. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh simpulan bahwa Nasr dengan konsep esoteric-nya menempatkan prinsip unitas (Tauhid) sebagai puncak integrasi di mana antara sains dan Islam melekat erat dalam tradisi asal yang sama.
Kata kunci: Unitas, integrasi sains dan Islam, Seyyed Hossein Nasr
TRANSLATE with xEnglishArabicHebrewPolishBulgarianHindiPortugueseCatalanHmong DawRomanianChinese SimplifiedHungarianRussianChinese TraditionalIndonesianSlovakCzechItalianSlovenianDanishJapaneseSpanishDutchKlingonSwedishEnglishKoreanThaiEstonianLatvianTurkishFinnishLithuanianUkrainianFrenchMalayUrduGermanMalteseVietnameseGreekNorwegianWelshHaitian CreolePersian TRANSLATE with COPY THE URL BELOW BackEMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster PortalBackFull Text:
PDFReferences
Al-Amoudi, I., & O’mahoney, J. (2016). Ontology: Philosophical discussions and implications for organization studies. The Routledge Companion to Philosophy in Organization Studies, January, 15–32. https://doi.org/10.4324/9780203795248
Alfan, M. F. J. dan M. (2011). Dialog Pemikiran Timur-Barat. Pustaka Setia.
Amin, M. (2020). Hakikat dan Model Integrasi Sains dan Islam serta Relevansinya pada Rekonstruksi Pendidikan Islam. Jurnal IndraTech, 1(2), 47–56.
Amril, M. (2016). Epsitemologi Integrasi-Interkonektif Agama dan Sains. Rajawali Pers.
Ashraf, A. (1989). Horizon Baru Pendidikan Islam. Pustaka Firdaus.
Bagir, Z. A. (2010). Integrasi Ilmu dan Agama. Mizan Pustaka.
Bahasa, P. P. dan P. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Bakar, O. (1997). Hierarki Ilmu: Membangun Kerangka Pikir Islamisasi Ilmu. Mizan.
Barbour, I. G. (2002). Juru Bicara Tuhan: antara Sains dan Agama. Mizan.
Güneç, Ç. B. (2022). Similarities between Science and Religion. August, 0–9. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.28424.90881
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research) Kajian Filosofis, Teoretis, Aplikasi, Proses dan Hasil Penelitian. Literasi Nusantara.
Harahap, A. S. (2020). Epistemologi : Teori , Konsep dan Sumber-Sumber Ilmu dalam Tradisi Islam. Jurnal Dakwatul Islam, 7(2), 208–226. https://ojs.diniyah.ac.id/index.php/DakwatulIslam/article/view/204
Hidayatullah, S. (2017). Relasi Agama Dan Sains Dalam Pandangan Mehdi Golshani. Jurnal Filsafat, 27(1), 65. https://doi.org/10.22146/jf.21972
Hidayatullah, S. (2018). Konsep Ilmu Pengetahuan Syed Hussein Nashr: Suatu Telaah Relasi Sains Dan Agama. Jurnal Filsafat, 28(1), 113. https://doi.org/10.22146/jf.30199
Hitami, M. (2001). Rekonseptualisasi Pendidikan Islam. Suska Press.
Hornby, A. S. (1995). Oxford Advanced Learner’s (FIfth). Oxford University Press.
Irwandra, I. (2011). Konsepsi Tuhan dalam Kesemestaan Menurut Seyyed Hossein Nasr. Jurnal Ushuluddin, 17(1), 1–13. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/ushuludin/article/view/678
Ismail, F. (2017). Sejarah dan Kebudayaan Islam: Periode Klasik (Abad VII-XIII M) (J. A. Al-Hajjawi (ed.); 1st ed.). 381.3 WIW h Yogyakarta : IRCiSoD, 2017.
Juhari. (2019). Al-Idarah: Jurnal Manajemen dan Administrasi Islam. Doi, 3(1), 95–108.
Kuntowijoyo. (2005). Islam Sebagai Ilmu. Teraju.
Magdalena, I., Hidayah, A., & Safitri, T. (2021). Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas Ii B Sdn Kunciran 5 Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 48–62. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Majdi, A. L. (2019). Ilmu Pengetahuan (Sains): Dialektika Paradigmatis Barat dan Islam. Unida Gontor, Universitas Darussalam Gontor, May 2016, 1–17. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.17742.59209
Maksum, A. (2018). Rekonsiliasi Epistemologi Antara Agama dengan Sains (Telaah tentang Pemikiran Filsafat Seyyed Hossein Nasr). ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 3(1), 115–131. https://doi.org/10.18860/ua.v3i1.6083
Moser, P. K. (2015). Epistemology. January 2010. https://doi.org/10.1081/E-ELIS3-120043676
Muhdlor, A. A. dan A. Z. (1998). Kamus Kontemporer Arab-Indonesia (VIII). Multi Karya Grafika.
Mustaqim, M. (2015). Pengilmuan Islam dan Problem Dikotomi Pendidikan. Jurnal Penelitian, 9(2), 255. https://doi.org/10.21043/jupe.v9i2.1321
Nakosteen, M. (1996). Kontribusi Islam atas Dunia Intelektual Barat Deskripsi Analisis Abad Keemasan Islam. Risalah Gusti.
Nasr, S. H. (1970). Science & Civilization in Islam. Library, The New American.
Nasr, S. H. (1981). Knowledge and The Sacred. Edinburg University Press.
Nasr, S. H. (1990). Traditional Islam in the Modern Word. K. Paul International.
Nasr, S. H. (1993). Tradisionalisme Nasr: Eksposisi dan Refleksi. Ulumul Qur’an, 4, 106.
Nasr, S. H. (1994). A Young Muslim’s Guide to the Modern World. Mizan.
Nasr, S. H. (2003). Jembatan Filosofis dan Religius Menuju Puncak Spiritual Antara Tuhan Manusia dan Alam. Ircisod.
Nasution, M. K. M. (2017). Ontologi. February. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.22463.92323
Nata, A. (1997). Filsafat Pendidikan Islam. Logos.
Nursaid. (2019). Reorientasi Pendidikan Islam Dalam Menumbuhkan Fitrah Kebaikan Di Era Globalisasi. Al-Iltizam, 4(1), 9.
Qadir, C. A. (1988). Philosophy and Science is the Islamic World. Yayasan Obor.
Rahmatiah, S. (2015). Konsep Manusia Menurut Islam. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 2(1), 93–116.
Ramly, F. (2014). Kontribusi Pemikiran Islam Kontemporer Bagi Pengembangan Filsafat Ilmu-Ilmu Keislaman. Ar-Raniry, International Journal of Islamic Studies, 1(2), 221. https://doi.org/10.20859/jar.v1i2.13
Rokhmah, D. (2021). Ilmu dalam Tinjauan Filsafat: Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 7(2 SE-), 172–186. https://ejurnal.staiha.ac.id/index.php/cendekia/article/view/124
Rosowulan, T. (2019). Konsep Manusia dan Alam Serta Relasi Keduanya dalam Perspektif Al-Quran. Cakrawala: Jurnal Studi Islam, 14(1), 24–39. https://doi.org/10.31603/cakrawala.v14i1.2710
Rusdin. (2016). Insan Kamil Dalam Perspektif Muhammad Iqbal. Rausyan Fikr, 12(2), 253.
Santi, S. (2018). Relasi Agama dan Sains Menurut Seyyed Hossein Nasr dan Ian G Barbour. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 1(September), 171–176. http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/29
Sardar, Z. (1987). Masa Depan Islam. Pustaka.
Smiraglia, R. P. (2013). The epistemological dimension of Knowledge Organization. IRIS: Informação, Memória e Tecnologia, 2(1), 2–11.
Suciati, R., Susilo, H., Gofur, A., Lestari, U., & Rohman, I. (2022). Millennial students’ perception on the integration of Islam and science in Islamic universities. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 12(1), 31–57. https://doi.org/10.18326/ijims.v12i1.31-57
Sudibyo, P. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam Seyyed Hossein Nasr (12). Academia Edu, 21(1), 1–9. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203
Susanti. (2016). Mengupas Kejayaan Islam Spanyol Dan Kontribusinya Terhadap Eropa. Jurnal RISALAH, 27(2), 57–61.
Tomar, B. (2014). Axiology in Teacher Education: Implementation and Challenges. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSRJRME), 4(2), 51–54. https://doi.org/10.9790/7388-04235154
Topik. (2020). Islamisasi Sains Menurut Sayyed Hossein Nasr. Jurnal Edukatif, 6(2), 121–131.
Wan Mohd Daud, W. S. A., Mohd Zain, D. H., & Amin, R. (2014). A Preliminary Study on Axiology in the Malaysian Islamic Visual Art. Global Journal of Human-Social Science, 14(2), 22–26. https://globaljournals.org/GJHSS_Volume14/4-A-Preliminary-Study-on-Axiology-in-the-Malaysian.pdf
Widiyanto, A. (2017). Rekontekstualisasi Pemikiran Seyyed Hossein Nasr tentang Bangunan Ilmu Pengetahuan dan Pendidikan Islam. Islamica, 11(2), 1.
Yatim, B. (1996). Sejarah Peradaban Islam (4th ed.). PT. Raja Grafindo Persada.
Zein, M. (2014). Axiology on the Integration of Knowledge, Islam and Science. Al-Ta Lim Journal, 21(2), 154–160. https://doi.org/10.15548/jt.v21i2.93
Giantara, F., & Astuti, A. (2020). Kemampuan Guru Matematika Mempertahankan Substansi Materi Melalui Proses Pembelajaran Online. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 787-796.
Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573-9583.
Mujtahid, I. M., Berlian, M., Vebrianto, R., Thahir, M., & Irawan, D. (2021). The development of digital age literacy: A case study in Indonesia. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(2), 1169-1179.
Nopriyanti, W. (2020). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri 001 Pasar Baru Pangean. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam), 2(2), 184-201.
Giantara, F., Yanti, N., Handayani, S., & Anis, Y. (2020). Pola Pendidikan keluarga Saat Bencana Kabut Asap di Kota Pekanbaru. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 778-786.
Giantara, F. (2020). Analisis Data (Kualitatif, Kuantitatif, Metode Campuran, dan Penelitian Tindakan). Pekanbaru: LPPM STAI Diniyah Pekanbaru.
Berlian, M., Vebrianto, R., & Thahir, M. (2021). Development of Webtoon Non-Test Instrument as Education Media. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(1), 185-192.
Amiliya, R., & Giantara, F. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Al-Abyadh, 4(2), 116-125.
Giantara, F., & Amiliya, R. (2021). Urgensi Kebijakan Pendidikan Islam sebagai bagian dari Kebijakan Publik (Analisis Teoretis). Madania: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(2), 86-96.
Radeswandri, R., Budiawan, A., Vebrianto, R., & Thahir, M. (2021). Developing instrument to measure the use of online comic as educational media. Journal of Education and Learning (EduLearn), 15(1), 119-126.
Berlian, M., Mujtahid, I. M., Vebrianto, R., & Thahir, M. (2021). Profil Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA di Era Covid-19: Studi Kasus di Universitas Terbuka. Journal of Natural Science and Integration, 4(1), 77-84.
Syahbudin, Z., Ahmad, R. R. M. R., Zein, N., & Thahir, M. (2023). Developing Students’religious Moderation Through Group Counseling at Islamic Higher Education. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 15-28.
Amri, K., Riyantini, S., Hasri, S., & Sohiron, S. (2022). Starategi Pengembangan Mutu dan Akreditasi Di Madrasah Dalam Menghadapi Revolusi 5.0. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 172-182.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/af.v22i2.22348
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office Board
Pascasarjana UIN Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. KH. Ahmad Dahlan, No. 94 Kode Pos : 28129.
Contact Person :
Khairunnas Jamal
khairunnasjamal@uin-suska.ac.id
0823 6130 7171
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. View My Stats