Development of Student Worksheets Using Question Probing Scaffolding with Perplexity AI to Enhance Creative Thinking Skills and Mathematical Problem-Solving Abilities
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhyar, M., Zakir, S., Gusli, R. A., & Fuad, R. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) Perplexity AI dalam penulisan tugas mahasiswa pascasarjana. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4 (2), 219–228. https://doi.org/10.32832/idarah.v4i2.15435
Astria, R., & Kusuma, A. B. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 112–119. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i2.2647
Diana, A., Tahir, M., & Khair, B. N. (2022). Pengambangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis Discovery Learning pada Pembelajaran IPA Materi Sumber Daya Alam untuk Kelas IV SDN 23 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 141–150. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.419
Dinda, Ambarita, A., Herpratiwi, & Nurhanurawati. (2021). Pengembangan LKPD Matematika Berbasis PBL untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3712–3722. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1439
El Widad, F. D. D., Supeno, S., & Nuha, U. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Question Prompt Scaffolding Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Ilmiah Dan Hasil Belajar Siswa Smp Pada Pembelajaran IPA. Eduproxima: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2), 123–132. https://doi.org/10.29100/.v5i2.4184
Falah, B., & Nerisma Eka Putri. (2023). Artificial Intelligence Berbasis Chatbot: Sarana Baru Panduan Hukum Keluarga Digital. Qisthosia: Jurnal Syariah dan Hukum, 4(2), 126–140. https://doi.org/10.46870/jhki.v4i2.765
Fatimah, R. N., Kariadinata, R., Susilawai, W., Jihad, A., Fauziah, I. N., Solihatunnisa, L., Rosalia, N., Sa’adah, N., & Sugilar, H. (2019). Teknik Probing-Promting Scaffolding Pada Pemecahan Masalah Matematis. Prisma, 8(2), 146–159.
Gumay, S. (2018). Probing Questions in English Classroom: A Study of Teaching Practice (Praktik Keterampilan Mengajar) English Department Students Year 2016. UICELL: UHAMKA International Conference on ELT and CALL, November, 22–23.
Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2021). Efektivitas Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. JPPMS: Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains, 5(2), 92–97. https://doi.org/10.26740/jppms.v5n2.p92-97
Listari, M. D., & Yennita, Y. (2019). Implementasi LKPD Berdasarkan Eksplorasi Tanaman Obat Suku Pekal Di SMA 8 Kota Bengkulu. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 3(1), 49–58. https://doi.org/10.33369/diklabio.3.1.49-58
Nainggolan, D. A., Dewi, I., & Mulyono. (2024). Pengembangan LKPD dengan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Daya Juang Siswa SMK. Jipmat:Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(1), 12–24. https://doi.org/10.26877/jipmat.v9i1.366
Nari, N., & Mardhiyah, A. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Scaffolding untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik pada Materi Bangun Datar. Journal of Education Research, 5(4), 6893–6904. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1767
Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787
Putra, H. D., Akhidayat, A. M., & Setiany, E. P. (2018). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa SMP di Cimahi. Jurnal Matematika Kreatif - Inovatif, 9(1), 47–53.
Putri, Y. S., & Alberida, H. (2022). Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Kelas X Tahun Ajaran 2021/2022 di SMAN 1 Pariaman. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(2), 112–117. https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.17356
Rahmatiya, R., & Miatun, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Resiliensi Matematis Siswa SMP. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 187. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3619
Rusli, C. A., Ginting, A. R., Harianingsih, R., & Khairani, W. D. (2024). Pemanfaatan Media Aplikasi Perplexsity Berbasis AI Terhadap Pembelajaran. Musytari: Neraca Manajemen, Ekonomi, 9(1), 1–7.
Sari, P. I. P., Rosyana, T., & Afrilianto, M. (2022). Penelitian Tindakan Kelas Materi Relasi dan Fungsi melalui Pendekatan Saintifik pada Siswa SMP Kelas VIII di Kota Bandung. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1), 65–72. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.65-72
Septian, R., Irianto, S., & Andriani, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Berbasis Model Realistic Mathematics Education. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 59–67. https://doi.org/10.31949/educatio.v5i1.56
Septianingsih, R., Netriwati, & Gunawan, W. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran ECIRR dan PQ4R terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Self Efficacy. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(3), 843–858. https://doi.org/10.29100/jp2m.v8i1.2403
Septina, N., Farida, & Komarudin, K. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Tatsqif: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan, 16(2), 160–171. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i2.200
Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335–344.
Suryaningsih, H., Medriati, R., & Purwanto, A. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Scaffolding Berorientasi Berpikir Kritis pada Materi Hukum Newton di SMA Negeri Kota Bengkulu. Amplitudo: Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika, 1(1), 44–52.
Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Pendekatan Open-Ended. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 43–48. https://doi.org/10.30998/fjik.v7i1.5328
Wasahua, S. (2021). Konsep Pengembangan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Peserta Didik di Sekolah Dasar. Horizon Pendidikan, 16(2), 72–82. https://doi.org/10.33477/hp.v16i2.2741
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/sjme.v11i2.34259
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Published by:
![]()
FLAG COUNTER




