Practical Analysis of Cognitive Theory on Early Childhood Development

Heldanita Heldanita, Welli Marlisa, Novriti Ramadora, Nurhasanah Bakhtiar, Nurkamelia Mukhtar, Nurhayati Nurhayati, Winda Trimelia Utami

Abstract


The background of this research is the lack of attention to the achievement of early childhood cognitive development indicators. The purpose of this study is to provide information about cognitive theories and how they are practical in early childhood development. This research method uses descriptive research with a qualitative approach. Data collection techniques used are observation and documentation. The results showed that the observed 3-year-old children had developed according to age based on indicators on developmental standards. The child is already able to function the material mind and instinctive mind, but the mustafat reason is not yet. In accordance with Piaget's theory, the observed children are at the symbolic thinking stage and the Potential Development (PD) stage, and the iconic stage (3-5 years). The methods used by parents to stimulate children's cognitive development were observed including: a) Conversational Method, b) Question and answer method, c) Conversation method, d) Demonstration method. The new kid arrives at skill C4 in Bloom's theory. Then the child is also able to demonstrate critical thinking skills, creative, metacognition, mathematics and science.

Keywords: Analysis, Cognitive Theory, Early Childhood


Full Text:

PDF

References


Ambarwati, W. D. (2023). Pengembangan Kemampuan Kognitif Anak Didik Paud di TK Dharmawanit Wringinanom Melalu Metode Bernyanyi. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 12(1), 166–179.

Awalunisah, S., & Setianingsih, H. P. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division ( STAD ) Untuk Menstimulasi Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Pendahuluan Pendidikan sangat penting dalam kehidupan manusia , salah satunya pendidikan pada anak.

Bangsawan, I., Ridwan, R., & Fauziyah, N. (2022). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 31–39. https://doi.org/10.23960/jpa.v8n1.24067

Bebeclub.com. (2022). Bekal Sukses di Masa Depan , Ini 7 Tahap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini yang Perlu Ibu Ketahui Manfaat Memaksimalkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini.

Daddy Mulyana. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma baru ilmu komunikasi dan ilmu sosial. Metodologi Penelitian Kualitatif:Paradigma Baru Ilmu Komunikasi Dan Ilmu Sosial Lainnya, 201.

detik.edu. (n.d.). Ini Alasan Mengapa Kemampuan Kognitif Harus Dilatih Sejak Dini.

Dukungan, H., Terhadap, K., Pasien, M., & Stroke, P. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 1707–1715.

Fitriana, D. (2022). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif (Ape). JCE (Journal of Childhood Education), 5(2), 580. https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.726

Hapsari, R. (2020). Pengembangan Kognitif Anak Melalui Kegiatan Mengelompokkan Benda Dengan Media. GENERASI EMAS: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 18–24.

Hartanto, F., Selina, H., & Fitra, S. (2011). Pengaruh Perkembangan Bahasa Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 1-3 Tahun. Sari Pediatri, 12(6), 386–390.

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 242904.

Intelektual, S., Matematika, G., Pasca, M., Jurusan, S., & Matematika, P. (2011). (Suara Intelektual Gaya Matematika) Vol. 3, Ed. 1, 2011. Sigma (Suara Intelektual Gaya Matematika), 3(1), 40–47.

Izzati, L., & Yulsyofriend, Y. (2020). Pengaruh metode bercerita dengan boneka tangan terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 472–481.

Kasumayanti, E., & Elina, Y. (2018). Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Tinjau dari Tingkat Pendidikan Ibu Di Paud Kasih Ibu Kecamatan Rumbai. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 186–197. https://doi.org/10.31849/paudlectura.v1i2.1179

Kementerian Agama Republik Indonesia. (2021). Surat Keputusan Jenderal Pendidikan Islam No. 3331 Tahun 2021 Tentang Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak pada Tingkat Raudhatul Athfal. 34833236(4), 2–16.

Kusumastuti, N., Putri, V. L., & Wijayanti, A. (2021). Pengembangan Media Frueelin Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 5(01), 155–163. https://doi.org/10.29408/jga.v5i01.3385%0APengembangan

Kusumawardhany, F. R., Melati, V., Amanda, K., Alief, P., Subchan, R. A., Goutama, M. R., & Gandini, D. (2023). Farming Gardening Project, Kolaborasi, Paud, Perkembangan Kognitif. 3(6).

Lestari, S. (2022). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak melalui Pendekatan Sainstifik di RA Aisyiyah III Alang Sungkai. 4, 1349–1358.

Novitasari, Y. (2018). Analisis Permasalahan "Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini”. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(01), 82–90. https://doi.org/10.31849/paudlectura.v2i01.2007

Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2020). Perkembangan Kognitif Bidang Auditori pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 805. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.640

pediasure.com. (2020). Memahami Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. 46–48.

Platinum.com, M. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini yang Harus Bunda Tahu.

Pratiwi, H. (2020). Screen Time dalam Perilaku Pengasuhan Gererasi Alpha pada Masa Tanggap Darurat Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 265. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.544

Retnaningrum, W., & Umam, N. (2014). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Permainan Mencari Huruf. Jurnal Tawadhu, 5(1), 25–34.

Setyaningrum, S. R., Triyanti, T., & Indrawani, Y. M. (2014). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini dengan Perkembangan Kognitif pada Anak. Kesmas: National Public Health Journal, 243. https://doi.org/10.21109/kesmas.v0i0.375

Sugiyono. (2014). Sugiyono. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=911046

Valentina Dewi, E. R., Hibana, H., & Ali, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Loose Parts terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 267–282. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3451

Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1939

Yaswinda, Y., Putri, D. M. E., & Irsakinah, I. (2023). Pembelajaran Sains Berbasis Pemanfaatan Lingkungan untuk Peningkatan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 94–103. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.2842

yudan Hermawan, Y. S. (2017). Jurnal pendidikan dan pemberdayaan masyarakat. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 4(2), 113–120. https://journal.uny.ac.id/index.php/jppm/article/view/14869/pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/kjiece.v5i2.22231

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education

Diterbitkan oleh:

Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Suska Riau
Jalan HR. Soebrantas KM 15,5, Simpang Baru, Tampan, Pekanbaru - Riau
email: jcie.piaud@uin-suska.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.