Analisis Miskonsepsi Siswa SD pada Materi Gaya dan Gerak

Rizki Halimah Nasution, Tommy Tanu Wijaya, M. Jaya Adi Putra, Neni Hermita

Abstract


This research is to find out and describe elementary students misconception on the concept of force and motion. Data collection methods using tests in the form of four tier tests and interviews. Sampling techniques through saturated sampling is applied to obtain students who will be examined throughbout the fifth grade of SDN 147 Pekanbaru. The research data were analyzed using descriptive quantitative analysis. The results showed that elementary students misconceptions could be categorized as “medium” with an average of 54,29% or totaling 76 students from 140 students studied. The bighest misconception on the concept spring force with a misconception of 75% or a total of 105 students from 140 students studied. The lowest misconception on the concept of the influence of force on the motion of objects with a misconception of 19,29% or a total of  27 students from 140 students studied. Comparison of the percentage of misconceptions of male and female students on the concepts of force and motion included in “medium category”, with an average percentage of misconceptions that occur in male students by 51,56%  and female students by 51,31%. The factors causing the occurrence of misconceptions in students come from students, the context and teaching methods.

Keywords: misconceptions, the force and motion, elementary students


ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan miskonsepsi siswa sekolah dasar pada materi gaya dan gerak. Metode pegumpulan data menggunakan tes berupa four tiet test dan wawancara.  Teknik pengambilan sampel melalui sampling jenuh yaitu seluruh siswa kelas V SDN 147 Pekanbaru. Data hasil penelitian dianalisis menggunakan analisis kuantitatif deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa miskonsepsi yang terjadi pada siswa sekolah dasar termasuk dalam kategori miskonsepsi “sedang” dengan rata-rata 54,29% atau berjumlah 76 siswa dari 140 siswa. Miskonsepsi tertinggi pada sub indikator terkait gaya pegas dengan miskonsepsi sebesar 75% atau berjumlah 105 siswa dari 140 siswa. Miskonsepsi terendah pada sub indikator pengaruh gaya pada gerak benda dengan persentase miskonsepsi sebesar 19,29% atau berjumlah 27 siswa dari 140 siswa. Perbandingan persentase miskonsepsi siswa laki-laki dan perempuan pada materi gaya dan gerak termasuk dalam kategori “sedang” dengan rata-rata miskonsepsi yang terjadi pada siswa laki-laki sebesar 51,56% dan perempuan sebesar 51,31%.  Faktor penyebab terjadinya miskonsepsi pada siswa berasal dari peserta didik, konteks dan metode mengajar.

Kata kunci: miskonsepsi, gaya dan gerak, siswa sekolah dasar


Full Text:

PDF

References


Alawiyah, N. S. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dengan Menggunakan Metode Indeks Respon Kepastian (IRK) pada Materi Impuls dan Momentum Linear di SMA Negeri 2 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM) Pendidikan Fisika, 2(2), 272–276.

Astuti, F , Redzeki, T, & N. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Dan Penyebabnya Pada Siswa Kelas XI Mia SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2016/2017 Pada Materi Pokok Stoikiometri. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 5, 2, 1–17.

Astuti, F., & Redjeki, T. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Dan Penyebabnya Pada Siswa Kelas XI Mia SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2016/2017 Pada Materi Pokok Stoikiometri. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 5(2), 10–17.

Fadllan, A. (2011). Model pembelajaran konflik kognitif untuk mengatasi miskonsepsi pada mahasiswa tadris fisika program kualifikasi s.1 guru madrasah. Jurnal Phenomenon, 2, 139–159.

Gurel, D , K , Erylmaz, A , & MCDermot, L, C. (2015). A Review and Comparison of Diagnostic Instruments to Identify Students ’ Misconceptions in Science. Eurasia Journal Of Mathematics Science And Technology Education, 11, 11(5), 989–1008. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1369a

Handayani, A., R. (2018). Penggunaan Tes Diagnostik ( Three Tier dan Four Tier) Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa Dalam Pembelajaran Sains. PROCIDING SEMINAR NASIONAL MIPA IV Banda Aceh, Www.Conference.Unsyiah.Ac.Id/SN-MIPA., 144–148.

Helinda, A. (2015). Analisis Miskonsepsi Tentang Gaya Dan Gerak Pada Siswa Kelas IV SDN Jember Lor 02 Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Kependidikan Universitas Jember Digital Repository .

Hermita, N., dkk. (2017). Constructing and Implementing a Four Tier Test about Static Electricity to Diagnose Pre-service Elementary School Teacher ’ Misconceptions Constructing and Implementing a Four Tier Test about Static Electricity to Diagnose Pre-service Elementary School Te. Journal of Physics: Conference Series 895(01)., 1–7.

Hermita, Neni, Suhandi, A., Syaodih, E. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Pada Materi Listrik Statis Pada Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar. Joernal Pendidikan, 1, 336–340.

Hermita, N. (2017). Pengembangan Visual Multimedia Supported Conceptual Change Text (VMMVSCCText) Materi Kelistrikan dan Kemagnetan Untuk Pengajaran Remedial Berorientasi Konstruksi-Rekonstruksi Konsepsi Ilmiah Mahasiswa Calon Guru SD. Universitas Pendidikan Indonesia, Repository.Upi.Edu, Perpustakaan.Upi.Edu., 1–14.

Hermita, N., Suhandi, A., Syaodih, E., Samsudin, A., & Mahbubah, K. (2018). Constructing VMMSCCText for Re-conceptualizing Students ’ Conception. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 8(3), 102–110.

Ilhami, A., Riandi, R., and Sriyati, S. (2019). Implementation of science learning with local wisdom approach toward environmental literacy Implementation of science learning with local wisdom approach toward environmental literacy. Journal of Physics: Conference Series, 1157 (2), 0–5.

Khoiriyah, A. F. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Dengan Menggunakan Metode Certainty Of Respense Index (CRI) Materi Gaya Dan Gerak Kelas IV MI NUrul Huda Di Ponerogo. Central Library Of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University Of Malang.

Meiningsih, D., Alimah, S., & Anggraito, Y., U. (2019). Majalah IT-FLY VA : Alternatif Pilihan Sumber Belajar Biologi. Jurnal Phenomenon, 09(1), 10–20.

Pamilih, A., Sudarmi, M., Pattiserlihun, A. (2019). RADIASI : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika RADIASI : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika. RADIASI: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 12, 46–53.

Putra, R., Fauzan, A., Habibi, M., Educations, L. M., Padang, U. N., & Esducations, L. M. (2019). The Impact Of Cognitive Conflict Based Learning Tolls On Students ` Mathematical Problem Solving. International Journal Of Education Dynamics, 2(1), 209–218.

Rahmi, A. (2013). Identifikasi miskonsepsi ipa/fisika berdasarkan jenjang pendidikan (sd, smp, sma) menggunakan tes three-tier pada pokok bahasan gerak dan gaya. Institutional Repository UIN Sunan Kali Jaga Yogyakarta, Www.Digilib.Uin-Suka.Ac.Id, 1–131.

Silaban, S. S., Suhandi, A., & Gunanto, Y. E. (2017). Aplikasi Media Simulasi Virtual pada Model Pembelajaran ECIRR untuk Meremediasi Miskonsepsi Siswa pada Materi Perubahan Wujud Zat. Prociding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 201–213.

Silvianty, A. (2016). MISKONSEPSI SISWA SD TENTANG PERUBAHAN WUJUD BENDA : Digali Menggunakan Wawancara dalam Bahasa Ibu ‒ Bahasa Melayu Sambas. Jurnal Ilmiah Universitas Tanjung Pura.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi dan Perubahan Konsep Dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: Grasindo.

Wilantika, N,. Khoiri,. N,. & Hidayat, S. . (2018). Pengembangan Penyusunan Instrument Four-Tier Diagnostik Test Untuk Mengungkap Miskonsepsi Materi Sistem Ekskresi Di SMA Negeri 1 Mayong Jepara. Jurnal Phenomenon, 08(2), 87–101.

Yulia. (2018). Pengembangan Bahan Bacaan Refutation Text Sebagai Media Untuk Meremediasi Miskonsepsi Materi Momentum Dan Implus. Artikel Penelitian Universitas Tanjung Pura.

Yuliati, Y. (2017). Miskonsepsi Siswa Pada Pembelajaran IPA Serta Remediasinya. Jurnal Bio Education, 2(2), 50–58




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v4i1.10851

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


slot

Journal of Natural Science and Integration

E-ISSN: 2620-5092  | P-ISSN: 2620-4967

Published By:

Department of Natural Sciences Educations, Faculty of Education and Teacher Training, State Islamic University of Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau, Indonesia

email: jnsi.tadrisipa@uin-suska.ac.id

Indexed By:

                     

 

 Creative Commons License

Journal of Natural Science and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.