PENGEMBANGAN E-MODUL PENGOLAHAN LIMBAH ORGANIK SECARA ECO-ENZYME PADA MATERI GREEN CHEMISTRY UNTUK SISWA SMA KELAS X

Nova Lestari Siagian, Yusbarina Yusbarina, Lisa Utami, Yuni Fatisa

Abstract


Abstract

Green Chemistry is a new lesson in Merdeka Curriculum, so students and teachers need additional teaching materials used to support the learning process.  This research aimed at designing and testing e-module for processing organic waste by making eco-enzymes on Green Chemistry lesson, and it was tested its validity based on validation by material and media experts, teacher practicality test, and student response test.  Design and Development Research (DDR) model was used in this research.  This research was administered at the tenth grade of class 1 at State Senior High School 5 Pekanbaru.  The validation result by material expertsshowed that the score was 98.63% with very valid category, the validation result by media experts showed that the score was 95.51% with very valid category, the teacher practicality test result showed that the score was 95.83% with very valid category, and the student response practicality test result showed that the score was 83.11% with very valid category.  Based on the validation and practicalityresults obtained, it could be concluded that e-module for processing organic waste by making eco-enzymes on Green Chemistry lesson was appropriate to be test as an additional teaching material in Chemistry learning.

Keywords: E-Module, Processing Organic Waste, Eco-Enzyme, Green Chemistry


Full Text:

PDF

References


Asmiyunda, A., Guspatni, G., & Azra, F. (2018). Pengembangan e-modul kesetimbangan kimia berbasis pendekatan saintifik untuk kelas XI SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 2(2), 155-161.

Fajaroh, Fauziatul. 2018. Sintesis Nanopartikel Dengan Prinsip Kimia Hijau. Malang : Universitas Negeri Malang.

Hadi, K. (2019). Desain dan Uji Coba Praktikum Green Chemistry dengan Memanfaatkan Logam Bekas pada Sel Volta. Konfigurasi: Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan, 3(2).

Hanafi, H. (2017). Konsep penelitian R&D dalam bidang pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129-150.

Horvath, I. T., & Anastas, P. T. (2007). Innovations and green chemistry. Chemical reviews, 107(6), 2169-2173.

Irmawati, I., Baktiar, M., & Hutapea, B. (2023). Pemanfaatan E-Modul Bahan Ajar Berbasis Aplikasi Canva pada Prodi Pendidikan Matematika dalam Proses Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 145-152.

Kandou, G. D., Sekeon, S. A., & Kandou, P. C. (2021). Pengolahan Limbah Organik Rumah Tangga Melalui Pengembangan Ekoenzim Di Kecamatan Singkil Kota Manado. Paradigma Sehat, 9(3), 1-4.

Kartika, H., & Bakti, C. S. (2022). Edukasi pembuatan eco-enzyme dalam pemanfaatan limbah organik. Journal of Community Service and Engagement, 2(6), 53-57.

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon siswa terhadap pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12-19.

Kokel, A., & Schäfer, C. (2018). Application of green chemistry in homogeneous catalysis. In Green Chemistry (pp. 375-414). Elsevier.

Kurniawati, Y. (2019). Metode penelitian pendidikan bidang ilmu pendidikan kimia. Pekanbaru: Cahaya Firdaus Publishing and Printing.

Lukitoyo, P. S., & Wirianti, W. (2020). Modul elektronik: prosedur penyusunan dan aplikasinya.

Luthfiana, A. D., & Hidayah, R. (2021). Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Pada Materi Hidrolisis Garam Dan Implementasi E-Modul Praktikum Berbasis Green Chemistry Di Sma Students’ Scientific Literacy Ability On Salt Hydrolysis Material And Implementation Of Green Chemistry-Based Practicum E-Modules In Senior High School. 22.

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D. A. (2020). Analisis bahan ajar. Nusantara, 2(2), 311-326.

Mahartika, I., Afrianis, N., & Yuhelman, N. (2020). Analisis Kebutuhan Chemistry Games (CGs) pada Pembelajaran Kimia di SMA/MA Kota Pekanbaru. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 35-44.

Mahartika, I., Zuhri., Kasmiati., Afrianis, N., Okmarisa, H., Ardiansyah. (2023). Media Pembelajaran Kimia Berbasis Integrasi Al-Quran dan Riset Pengembangan. Rajawali Press.

Mahendra, I. (2015). Statistik dasar dalam penelitian pendidikan. Statistik Dasar dalam Penelitian Pendidikan.

Manahan, S. E. (2006). And The Ten Commandments Of Sustainability. Carbon, 100, 12-011.

Mardiani, I. N., Nurhidayanti, N., & Huda, M. (2021). Sosialisasi Pemanfaatan Limbah Organik Sebagai Bahan Baku Pembuatan Eco Enzim Bagi Warga Desa Jatireja Kecamatan Cikarang Timur Kabupaten Bekasi. Jurnal Pengabdian Pelitabangsa, 2(01), 42-47.

Mugitsah, A. (2021). Pengembangan 3D pageflip e-book pada pembuatan Eco-Enzyme terintegrasi nilai Islam (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Mustafa, D. (2016). Kimia Hijau dan Pembangunan Kesehatan yang Berkelanjutan di Perkotaan. Peran MST Dalam Mendukung Urban Lifestyle Yang Berkualitas 177 Kimia, 177-192.

Rambe, T. R. (2021). Sosialisasi Dan Aktualisasi Eco-Enzyme Sebagai Alternatif Pengolahan Sampah Organik Berbasis Masyarakat Di Lingkungan Perumahan Cluster Pondok II. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 36-40.

Refelita, Fitri. (2013). Kimia Lingkungan. Pekanbaru. Cadas Press

Richey, R. C., & Klein, J. D. (2014). Design and development research. Handbook of research on educational communications and technology, 141-150.

Rukmini, P., & Herawati, D. A. (2023). Eco-enzyme from Organic Waste (Fruit and Rhizome Waste) Fermentation: Eco-Enzyme Dari Fermentasi Sampah Organik (Sampah Buah Dan Rimpang). Jurnal Kimia dan Rekayasa, 4(1), 23-29.

Setyosari, P. (2010). Metode penelitian dan pengembangan. Jakarta: kencana.

Susanti, L. Y. (2022). Pengembangan Modul Praktikum berbasis Green Chemistry untuk Menanamkan Karakter Peduli Lingkungan pada Calon Guru IPA. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 798-807.

Syabriyana, M., Jannah, W., Sadikin, A., Chairunnas, A., & Indaryati, S. (2023). Studi Kimia Hijau dalam Pengelolaan Air Limbah: Tinjauan Komprehensif Teknik Pengolahan Tingkat Lanjut. Nusantara Technology and Engineering Review, 1(1), 31-40.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jcei.v3i2.32310

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Chemistry Education and Integration

 E-ISSN: 2829-1921  P-ISSN: 2829-2774                

Published By:

Department of Chemistry Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Sultan Syarif Kasim State Islamic University, Riau 

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau

email: jceipka@uin-suska.ac.id

Indexed By:

          

 

 Creative Commons License

Journal of Chemistry Education and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.