KETERAMPILAN PEMBUATAN PRODUK PRAKARYA MELALUI MODEL BLENDED LEARNING BERBASIS TELEGRAM PADA MASA PEMBELAJARAN TATAP MUKA TERBATAS
Abstract
This Limited Face-to-Face Learning Process (PTMT) is carried out by reducing the number of students in the class and reducing the allocation of learning time at each meeting for students, for example in chemistry subjects which were originally 3 x 45 minutes now to 1 x 45 minutes in one week , in the craft subject, which was originally 2 x 45 minutes now becomes 1 x 45 minutes in one week. The limited time allotted for face-to-face meetings, the researchers used the Telegram-free Blended Learning Model, the learning process was carried out in collaboration between Chemistry and Craft subjects in Improving Students' Skills in Making a Product that Has Selling Value During the Limited Face-to-Face Learning Period (PTMT) in Class X MIPA 3 SMA Negeri 3 Kundur, where the results of this research students can make a product that has a selling value, namely making hand sanitizer.
Keywords : Blended Learning Model, Telegram, Limited Face-to-Face Learning
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, S., & Fatisa, Y. (2020). Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif Lectora Inspire pada Materi Larutan Penyangga. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 34-44.
Aliputri, D. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70-77.
Dangwal, K. L. (2017). Blended Learning: An Innovative Approach. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 129-136.
Daryanto, D. (2013). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Gava Media.
Fahana, J., Umar, R., & Ridho, F. (2017). Pemanfaatan Telegram Sebagai Notifikasi Serangan untuk Keperluan Forensik Jaringan. Query: Journal of Information Systems, 1(2).
Fatmaya, O. A. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Telegram Terhadap Pencapaian Kompetensi Mengidentifikasi Jenis Bahan Utama Pada Siswa Kelas XI Tata Busana di SMKN 1 Buduran Tahun Pelajaran 2018-2019. Jurnal Tata Busana, 8(3).
Fitriansyah, F. (2020). Penggunaan Telegram Sebagai Media Komunikasi Dalam Pembelajaran Online. Cakrawala: Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika, 20(2), 111-117.
Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 10(1).
Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178-184.
Kant, K. (2014). Blended Learning: A Latest Trend in Higher Education. University News, 52(34).
Khoiroh, N. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 1 Gumukmas. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2), 97-110.
Kinanti, R. L., & Refelita, F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Berbasis Community Of Inquiry (CoI) Pada Materi Struktur Atom Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 55-61.
Mahartika, I., Afrianis, N., & Yuhelman, N. (2020). Analisis Kebutuhan Chemistry Games (CGs) pada Pembelajaran Kimia di SMA/MA Kota Pekanbaru. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 35-44.
Mahartika, I., Afrianis, N., Okmarisa, H., Putra, N. D. P., Diniya, D., Ilhami, A., & Hermita, N. (2020). A Modification of UNO Games: “Chemuno Card Games (CCG)” Based on “Chemistry Triangle” to Enhance Memorization of the Periodic Table. Universal Journal of Educational Research, 8(12B), 8411–8419.
Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan Penelitian Tindakan Kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 9(1), 49-60.
Purwitha, D. G. (2020). Model Pembelajaran Flipped Classroom Sebagai Pembelajaran Inovatif Abad 21. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 49-55.
Puspitasari, Y., & Nurhayati, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 7(1), 93-108.
Rahayu, S., Ritonga, P. S., & Yenti, E. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Kokami Terhadap Prestasi Belajar Pada Materi Termokimia. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(2), 128-138.
Setiawan, R., Mardapi, D., Pratama, A., & Ramadan, S. (2019). Efektivitas Blended Learning Dalam Inovasi Pendidikan Era Industri 4.0 Pada Mata Kuliah Teori Tes Klasik. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2), 148-158.
Suprianingsih, N., Yenti, E., & Kurniawati, Y. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Komik Terintegrasi Islam Pada Materi Hakikat Ilmu Kimia. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 16-25.
Suriani, T., & Utami, L. Pengembangan Modul Berbasis Guided Note Taking (GNT) Pada Pembelajaran Kimia SMA. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 1-8.
Syarif, I. (2012). Pengaruh Model Blended Learning Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa SMK. Jurnal pendidikan vokasi, 2(2).
Wibowo, F. C., Sanjaya, L. A., Darman, D. R., Fitri, U. R., Oktavianty, E., Ermawati, E. A., ... & Haeruman, L. D. (2023). Pembelajaran Nano Learning Berbasis STEM. Yayasan Kita Menulis.
Winantara, I. D., & Jayanta, I. N. L. (2017). Penerapan Model Pembelajaran TPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD No 1 Mengwitani. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 9-19.
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa Covid 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232-243.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jcei.v2i1.21715
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Journal of Chemistry Education and Integration
E-ISSN: 2829-1921 | P-ISSN: 2829-2774
Published By:
Department of Chemistry Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Sultan Syarif Kasim State Islamic University, Riau
Mailing Address:
Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau
email: jceipka@uin-suska.ac.id
Indexed By:
Journal of Chemistry Education and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.