Implementas Al-Qur’an dalam Membentuk Akhlaq Al-Karimah di TPA Masjid Nurani Insani Gamol

M Umar Suparwoto

Abstract


In man there is a nature that must be maintained in the life of man. One of the human nature that must be maintained is morality or ethics. Because with these morals there is a difference between man and the other creatures of God's creation. Here the researcher wants to know how far the implementation of the Qur'an in forming al-kariman morals, to readers and their examiners, as mentioned in the interpretation of Surat Al-Baqarah verse 129. This research method is qualitative with a case study approach, which is one of descriptive research, with this study expected to reveal in depth about the morals of students at the Insani Gamol Mosque of Conscience landfill. Data collection techniques that are used in interviews, observations, and documentation. The results of this study showed that the morals of TPA Students of Masjid Nurani Insani Gamol have good morals even though they are not yet 100%. Hopefully by studying more diligently can achieve the quality of al-Karimah morals.


Keywords


Morals, the Qur'an, Al-Baqarah: 129

References


Ais Lima’atud Diana Cahyani, Abdul Jalil, Dwi Fitri Wiyono. Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Siswa Di Madrasah Aliyah Babul Futuh Pandan. Vicratina: Volume 6 Nomor 1 , 2021

Auliya Jiwandana, Khoirul Asfiyak, Muhammad Sulistiono. Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Peserta Didik Di Mts Annur 1 Bululawang. Jurnal Pendidikan Islam. Volume 5 Nomor 8, 2020.

Ifatul Lutfiyah, Anwar Sa'dullah, Ahmad Subekti . Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Siswa Di SMK NU Sunan Ampel Poncokusumo Kabupaten Malang. Jurnal Pendidikan Islam. Volume 4 Nomor 4, 2019.

Wasis Ridwan, Man Arfa’ Ladamay. Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlakul Karimah Peserta Didik Di SMA Muhammadiyah 8 Cerme Gresik. Jurnal Tamaddun – Fai Umg. Vol. Xxi. No.1, 2020.

Mahmilia Chontesa, Muhammad Hanief , Nur Hasan. Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Siswa Di SMP PGRI 01 Karangploso Malang. Jurnal Pendidikan Islam Volume 4 Nomor 5, 2019

Hamka. Tafsir Al-Azhar. Diperkaya Dengan Pendekatan Sejarah, Sosiologi, Tasawuf, Ilmu Kalam, Sastra Dan Psikologi (Depok: Gema Insani Cetakan Keenam 2021

Muhammad Nasib Ar-Rifai. Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir. Jilid 1 Kemudahan Dari Allah. (Depok: Gema Insani Cetakan Ketujuh Belas 2010

Lailatul M. Pendidikan Dan Akhlak Perspektif M. Quraish Shihab. Dar El-Ilmi : Jurnal Studi Keagamaan Pendidikan Dan Humaniora Vol 6 No 2, 2019

Raudhatul Toljannah, Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Al-Barzanji Karya Syaikh Ja'far Al Barzanji. Undergraduate Thesis, IAIN Palangka Raya, 2019

Eko Setiawan. Konsep Pendidikan Akhlak Anak Perspektif Imam Al Ghazali. Jurnal Kependidikan, Vol . 5 No . 1 2017

Syarifah Habibah. Akhlak Dan Etika Dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar. Vol. 1 No. 4, 2015

Mohammad Adnan. Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Akhlak Anak Dalam Pendidikan Islam. Cendekia : Jurnal Studi Keislaman. Volume 4, Nomor 1, 2018

Nisa Khairuni. Dampak Positif Dan Negatif Sosial Media Terhadap Pendidikan Akhlak Anak. Jurnal Edukasi Vol 2 No 1, 2016

Muhrin. Akhlak Kepada Diri Sendiri. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam. Vol 10, No 1, 2020

Agus Syukur. Akhlak Terpuji Dan Implementasinya Di Masyarakat. Misykat Al-Anwar: Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat. Volume 3, No 2, 2020

Tati Maesaroh. Akhlak Terhadap Lingkungan Hidup Dalam Alquran Study Tafsir Al Misbah. Undergraduate Teshis. UIN Raden Intan Lampung, 2017

Amin Zamroni. Strategi Pendidikan Akhlak Pada Anak. Sawwa : Jurnal Studi Gender – Volume 12, Nomor 2, 2017

Dwi Runjani Juwita. Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini Di Era Millennial. At-Tajdid : Jurnal Ilmu Tarbiyah, Vol. 7 No. 2, 2018

Muhammad Shaleh Assingkily, Miswar. Urgensitas Pendidikan Akhlak Bagi Anak Usia Dasar (Studi Era Darurat Covid 19). Tazkiya : Jurnal Pendidikan Islam. Vol. IX No.2, 2020




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v8i1.16290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam



Potensia: Jurnal Kependidikan Islam

E-ISSN: 2442-5605

Published By:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau, Indonesia

email: potensia.ftk@uin-suska.ac.id

Indexed By:

                     

 

 Creative Commons License

POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.