PERBEDAAN PENANGANAN PERILAKU SISWA YANG MENGGANGGU DALAM PROSES PEMBELAJARAN KLASIKAL SEKOLAH MENENGAHOLEH GURU LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN

Amirah Diniaty

Abstract


Female teacher tends to recognize irritating behavior of the pupils (Prilaku Siswa yang Menggangu/PSM) in learning process compared with male teacher. However, the difference is less significance. The most dominant form of PSM happening to the pupil is attention seeker in which the pupil talk in classroom during the learning process. Even though PSM is rare, it still requires an appropriate measure conducted by the teacher toward the PSM in order to lessen the frequency. The finding of this research shows that male teacher stricter than female teacher in handling PSM.

Keywords


Dissenting Perspectives, Irritating Pupils Behavior (PSM), Classical Learning Process, Male Teacher, Female Teacher

Full Text:

PDF

References


A.G. Hughes & E.H.Hughes. 2003 . Learning & Teaching Pengantar Psikologi pembelajaran Modern. Bandung: Nuansa.

Arends, Richard I. 2013.Belajar untuk Mengajar Edisi 9 Buku 1.Terjemahan oleh Made Feida Yulia. Jakarta: Salemba.

Colvin, Geoff. 2008. 7 Langkah Untuk Menyusun Rencana Disiplin Kelas Proaktif.Jakarta: PT. Indeks.

Harley, Joan C & Sidney T Rowland. 2002. Behavior Modification for Teacher. Charles C Thomas Publisher

Kazhim, Muhammad Nabil. 2011. Sukses Mendidik Anak Tanpa Kekerasan. Solo: Samudra

McDonald, Emma S.dkk .2012. Pembelajaran yang Menyenangkan. Jakarta: Erlangga.

Mulyadi. 2009. Classroom Management. Malang: UIN Malang Press.

Prayitno dan Belferik Manulang. 2010.Pendidikan Berkarakter dalam Pembangunan Bangsa. Medan: PPs Universitas Negeri Medan.

Prayitno. 2009. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Jakarta: Grasindo

Prayitno. 2013. Kaidah Keilmuan Pendidikan dalam Belajar dan Pembelajaran. Padang: UNP Press.

Sri Sukarti ,( 2013). Isu Gender Dan Sertifikasi Guru Versus Prestasi Belajar Siswa . Jurnal Pendidikan, Volume 14, Nomor 1, Maret 2013, 38-43

Supriadi, Didi & Darmawan, Deni. 2012. Komunikasi Pembelajaran. Bandung: PT Remadja Rosdakarya.

Wardah, Fathiyah. (2012). “KPAI Imbau Pemerintah Lebih Serius Atasi Kekerasan Anak dalam Lingkup Pendidikan” (online). (http://m.voaindonesia.com/a/ 1562622.html)

Yamin.Moh. 2012. Sekolah yang Membebaskan. Malang: Madani.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/marwah.v15i2.2645

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Gender

Diindeks oleh:

Dipublikasikan oleh:

Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender (ISSN Print: 1412-6095 l ISSN Online 2407-1587)

Alamat Redaksi:

Pusat Studi Gender dan Anak LPPM UIN Suska Riau
Gedung Islamic Center Lantai 1
Jalan H. R. Soebrantas KM. 15.5, Simpangbaru, Tampan
Pekanbaru - 28293
email: jurnal.marwah@uin-suska.ac.id

Creative Commons License
Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International


View My Stats