Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Suhu dan Kalor dalam Pembelajaran Fisika

Putri Dwi Sundari, Dios Sarkity

Abstract


ABSTRACT

The industrial revolution 4.0 is a new challenge for education sector. One of the skills that students must possess in order to face this challenge is critical thinking skills. These skills can be trained in a variety of disciplines, including physics. Through the implementation of a scientific approach in learning physics, students can practice critical thinking skills. In fact, the implementation of physics learning still used teacher-centered. Students are not given the opportunity to explore their understanding and thinking skills. So, there is a perception that physics is difficult. One of the materials that students consider difficult is heat and temperature. This research aims to describe students' critical thinking skills on heat and temperature in physics learning. The research method used is descriptive method. The research instrument was a critical thinking skill test in the form of essay questions and open interviews. The test was given to 33 students of class XI SMA Negeri 1 Krian Sidoarjo. Data were analyzed using descriptive analysis and the results of interviews were used to obtain in-depth information regarding students' critical thinking skills. In general, the results of the research show that the average critical thinking skills of students are still low. The lowest critical thinking skills of students can be seen in the category of inference and advanced clarification. Meanwhile, students' critical thinking skills in the category of basic clarification, building basic skills, and managing strategies and tactics were in medium criteria.

 

Keywords: critical thinking skills, heat and temperature, physics learning

 

ABSTRAK

Revolusi industri 4.0 menjadi sebuah tantangan baru bagi dunia pendidikan. Salah satu keterampilan yang harus dimiliki lulusan pendidikan dalam rangka menghadapi tantangan ini adalah keterampilan berpikir kritis. Keterampilan ini dapat dilatihkan melalui berbagai disiplin ilmu, termasuk fisika. Melalui penerapan pendekatan saintifik dalam pembelajaran fisika dapat melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa. Namun, saat ini pembelajaran fisika yang diterapkan masih berpusat pada guru. Siswa tidak diberi kesempatan untuk mengeksplor pemahaman dan keterampilan berpikirnya. Sehingga muncul persepsi bahwa fisika itu sulit. Salah satu materi yang dianggap sulit oleh siswa adalah suhu dan kalor. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi suhu dan kalor dalam pembelajaran fisika. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Instrumen penelitian berupa tes keterampilan berpikir kritis dalam bentuk soal essay dan wawancara terbuka. Tes diberikan kepada 33 orang siswa kelas XI SMA Negeri 1 Krian Sidoarjo. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan hasil wawancara digunakan untuk mendapatkan informasi mendalam terkait keterampilan berpikir kritis siswa. Secara umum hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata keterampilan berpikir kritis siswa masih rendah. Rendahnya keterampilan berpikir kritis siswa terlihat pada kategori membuat kesimpulan dan memberikan penjelasan tindak lanjut. Sedangkan keterampilan berpikir kritis siswa pada kategori memberikan penjelasan sederhana, membangun keterampilan dasar, dan mengatur strategi dan taktik berada pada kriteria sedang.

Kata kunci: keterampilan berpikir kritis, suhu dan kalor, pembelajaran fisika


Full Text:

PDF

References


Aisa Putri, A., & Sutarni, S. (2017). Upaya Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreativitas dalam Pembelajaran matematika melalui Pendekatan Open-Ended Siswa Kelas XI SMK Muhammadiyah 2 Surakarta. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1–7.

Alismail, H. A., & Mcguire, P. (2015). 21 st Century Standards and Curriculum : Current Research and Practice, 6(6), 150–155.

Alwan, A. A. (2011). Misconception of heat and temperature among physics students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 12, 600–614. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.02.074

Beaumont, J. (2010). A Sequence of Critical Thinking Tasks. TESOL Journal, 1(4), 427–448. https://doi.org/10.5054/tj.2010.234763

Cahyono, P. E., & Mayasari, T. (2018). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMK pada Pelajaran Fisika. Prosiding Seminar Nasional Quantum, 25(13), 307–312.

Chu, H., Treagust, D. F., Yeo, S., & Zadnik, M. (2012). International Journal of Science Evaluation of Students ’ Understanding of Thermal Concepts in Everyday Contexts, (September 2013), 37–41. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.657714

Ennis, E., & Weir, W. (2013). Critical thinking. Informal Logic. https://doi.org/10.1353/jge.2013.0015

Ennis, R. (2018). Critical Thinking Across the Curriculum: A Vision. Topoi, 37(1), 165–184. https://doi.org/10.1007/s11245-016-9401-4

Ennis, R. H. (2011). The Nature of Critical Thinking : An Outline of Critical Thinking Dispositions. University of Illinois, 1–8.

Ermayanti, & Sulisworo, D. (2016). Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik setelah Penerapan Model Pembelajaran Student Team Achievement Divisions (STAD) pada Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Prosiding Seminar Nasional Quantum, 175–181.

Fauzi, A., & Radiyono, Y. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Dasar I Berbasis Spreadsheet dengan Pendekatan Analitik dan Numerik. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 1(1), 15–21.

Griffin, P., & Care, E. (2015). The ATC21S Method. Assessment and Teaching of 21st Century Skills. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9395-7_1

Koes, S., Kusairi, S., & Muhardjito. (2015). The Effects of Scaffoldings in Cooperative Learning on Physics Achievement Among Senior High School Students. Proceeding International Seminar on Mathematics, Science, and Computer Science Education, 69–73.

Marek, E. a. (2008). Why the learning cycle? Journal of Elementary Science Education, 20(3), 63–69. https://doi.org/10.1007/BF03174709

Maria, M., Shahbodin, F., & Pee, N. C. (2018). Malaysian higher education system towards industry 4.0 - Current trends overview. AIP Conference Proceedings, 2016(September 2018), 0–7. https://doi.org/10.1063/1.5055483

Miele, D. B., & Wigfield, A. (2014). Quantitative and Qualitative Relations Between Motivation and Critical-Analytic Thinking. Educational Psychology Review, 26(4), 519–541. https://doi.org/10.1007/s10648-014-9282-2

Miftianah, N. N., Astuti, A. P., & Hidayah, F. F. (2016). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Sets Kelas X Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Non Elektrolit. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 249–257.

Nugraha, M. G., & Kirana, K. H. (2015). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Fisika dalam Perkuliahan Eksperimen Fisika Berbasis Problem Solving. Prosiding Seminar Nasional Fisika 2015, IV, 201–204.

Nurazizah, S., Sinaga, P., & Jauhari, A. (2017). Profil Kemampuan Kognitif dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Usaha dan Energi. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 197–202. https://doi.org/10.21009/1.03211

Ornek, F., Robinson, W. R., Haugan, M. P., & Email, C. A. (2008). What makes physics difficult ? International Journal of Environmental and Science Education, 3(1), 30–34. Retrieved from http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423903900.pdf

Purwanto, J. P., & Winarti, W. (2016). Profil Pembelajaran Fisika dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah se-DIY. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(1), 8–18. https://doi.org/10.26877/jp2f.v7i1.1148

Rahmawati, I., Hidayat, A., & Rahayu, S. (2016). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Materi Gaya dan Penerapannya. Prosiding Seminas Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 1, 1112–1119.

Setyadi, E., & Komalasari, A. (2012). Miskonsepsi tentang Suhu dan Kalor pada Siswa Kelas 1 di SMA Muhammadiyah Purworejo, Jawa Tengah. Berkala Fisika Indonesia, 4(1 & 2), 46–49.

Sundari, P. D., Parno, & Kusairi, S. (2016). Hubungan antara Efikasi-diri dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminas Nasional Pen, 1, 405–415.

Sundari, P. D., Parno, & Kusairi, S. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Model Pembelajaran Terintegrasi. Jurnal Kependidikan, 2(2), 348–360.

Sundari, P. D., & Rimadani, E. (2020). Peningkatan Penalaran Ilmiah Siswa melalui Pembelajaran Guided Inquiry Berstrategi Scaffolding pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 4(1), 34. https://doi.org/10.24036/jep/vol4-iss1/402

Susilowati, Sajidan, & Ramli, M. (2017). Analisis keterampilan berpikir kritis siswa madrasah aliyah negeri di Kabupaten Magetan. Seminar Nasional Pendidikan Sains 2017 Dengan Tema "Strategi Pengembangan Pembelajaran Dan Penelitian Sains Untuk Mengasah Keterampilan Abad 21 (Creativity and Innovation, Critical Thinking and Problem Solving, Communication, Collaboration/4C)”, 21(2000), 223–231. Retrieved from http://www.jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snps/article/viewFile/11417/8102

Taqwa, M. R. A., & Faizah, R. (2016). Perlunya Program Resitasi dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep Dinamika Partikel Mahasiswa. Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM, (May), 482–487.

Yu, K. C., Lin, K. Y., & Fan, S. C. (2015). An exploratory study on the application of conceptual knowledge and critical thinking to technological issues. International Journal of Technology and Design Education, 25(3), 339–361. https://doi.org/10.1007/s10798-014-9289-5

Zubaidah, S. (2019). Mengenal 4C: Learning and Innovation Skills untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Seminar 2nd Science Education National Conference Di Universitas Trunojoyo, (October 2018), 1–18




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v4i2.11445

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Natural Science and Integration

E-ISSN: 2620-5092  | P-ISSN: 2620-4967

Published By:

Department of Natural Sciences Educations, Faculty of Education and Teacher Training, State Islamic University of Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau, Indonesia

email: jnsi.tadrisipa@uin-suska.ac.id

Indexed By:

                      

 

 Creative Commons License

Journal of Natural Science and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.