Strategies for Building Children's Religious Character in Foster Homes and Modern Tahfiz Institutions

Aisyah Nurfathiyah, Ali Akbar

Abstract


Religious character is essential for children to navigate the challenges of rapid societal changes and moral degradation. This study aims to analyze the strategies employed in fostering religious character development in children at educational institutions, such as foster homes and modern Tahfiz institutions. The research utilizes a qualitative descriptive approach, with data collected through interviews, observations, and documentation. The analysis involves data reduction, presentation, and conclusion drawing. The findings reveal that the strategies implemented by the Yakesma Modern Tahfiz and Foster Home in Medan include religious mentoring, character education, motivational guidance, fostering independence and discipline, and promoting social interactions. Supporting factors, such as adequate facilities and skilled caregivers, play a crucial role, while challenges arise from children's unstable emotional development. These strategies effectively shape the religious character of children, equipping them to face future societal challenges with resilience and moral integrity.

Keywords


Foster Homes, Character Development, Religious Character, Modern Tahfiz, Children Education

Full Text:

PDF

References


Alam, F. A. (2020). Pengaruh Tingkat Pendidikan Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Di Smp Negeri 3 Barru. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 1–11.

Anggranti, W. (2022). Pembinaan Keagamaan Dalam Peningkatan Kesadaran Beragama Warga Binaan Lapas Perempuandan Anak Kelas Ii Tenggarong. Jpm: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17.

Ansori, Y. Z. (2021). Strategi Pendidik Dalam Menumbuhkan Karakter Jujur Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 261–270. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V6i1.1208

Anwar, N. (2018). Ayat-Ayat Tentang Masyarakat: Kajian Konsep Dan Implikasinya Dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Halaqa: Islamic Education Journal, 2(2), 124–149. Https://Doi.Org/10.21070/Halaqa.V2i2.1778

Ati, C. S., & Zaini, S. M. F. (2024). Eksplorasi Peran Lingkungan Sosial Dan Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Cahaya Journal Of Research On Science Education, 2(1), 1–1330.

Bahri, S. (2021). Pembinaan Keagamaan Pondok Pesantren (H. Yaqin (Ed.)). Penerbit Lafadz Jaya.

Buana Sari, S. E. A. (2021). Pembinaan Akhlak Pada Remaja. Guepedia Publisher.

Cikka, H., & Hamid, U. (2020). Peran Panti Asuhan Almuhajirin Kota Palu Dalam Membentuk Karakter Religius Anak Ditinjau Dari Hukum Islam. Musawa: Journal For Gender Studies, 12(1), 73–107. Https://Doi.Org/10.24239/Msw.V12i1.590

Damayanti, A., Pusari, R. W., & Kusumaningtyas, N. (2019). Melatih Kemandirian Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Sehari-Hari. Seminar Nasional Paud 2019, 146.

Elyas, A. H., Iskandar, E., & Suardi, S. (2020). Inovasi Model Sosialisasi Peran Serta Masyarakat Kecamatan Hamparan Perak Dalam Pemilu. Warta Dharmawangsa, 14, 137–149.

Gunawan, Y., & Syamsudin, S. (2023). Strategi Pembentukan Karakter Religius Di Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak (Lksa) Panti Asuhan Muhammadiyah Tuksono Kulonprogo. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 2(1), 52–62. Https://Doi.Org/10.59944/Jipsi.V2i1.110

Haidir, Sri Baniah, Amalia Fasya, Muhammad Tarmizi, A. H. (2022). Pembinaan Karakter Religius Siswa Melalui Kegiatanekstrakurikuler Keagamaan (Tahfiz) Di Madrasah Aliyah Negeri 1medan. Jurnal Diversita, 8(1).

Handayani, R., Fitrotun, W., Saputra, R., & Fadhlullah, H. (2023). Metode Keteladanan Dan Nasehat Baik. Al-Islah: Jurnal Pendidikan, 3(1), 12.

Haryoko, S., Bahartiar, & Arwadi, F. (2020). Analisis Data Penelitian Kualitatif (Konsep,Teknik, & Prosedur Analisis). Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Hutami, D. (2020). Pendidikan Karakter Kebangsaan Untuk Anak Religius Dan Toleransi. Cosmic Media Nusantara.

Ihsan, I., & Anis, M. (2021). Pola Pembinaan Anak Yatim Perspektif Hukum Islam Dan Undang-Undang Perlindungan Anak; Studi Kasus Lksa Di Panti Asuhan Amrillah Kab. Gowa. Shautuna: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbandingan Mazhab Dan Hukum, 397–420. Https://Doi.Org/10.24252/Shautuna.V2i2.19146

Ilyas, M. (2021). Hadis Tentang Keutamaan Shalat Berjamaah. Jurnal Riset Agama, 1(2), 247–258. Https://Doi.Org/10.15575/Jra.V1i2.14526

Jemimut, Y. (2021). Konstruksi Sosial : Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Peranan Orang Tua Asuh Dalam Pembinaan Moral Anak Usia Remaja Di. 1(1), 9–15.

Kasim Hukul, St. Jumaeda, S. H. (2019). Peran Pengasuh Panti Asuhan Yayasan Melati Alkhairat Ambon Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak Asuh. Kuttab: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 33. Https://Doi.Org/10.33477/Kjim.V1i1.882

Kemenag, R. (2019). Terjemahan Al-Quran. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Quran.

Kumalasari, R. (2022). Metode Pembinaan Karakter Islami Anak Asuh Di Uptd Lksa Panti Asuhan Suci Hati Meulaboh, Aceh Barat. Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 20–30.

Kurniawati, H. (2019). Penanaman Berbagai Karakter Pada Anak Di Panti Asuhan Keluarga Yatim Muhammadiyah Kota Surakarta Tahun 2019.

Kusuma, L., Dimyati, D., & Harun, H. (2021). Perhatian Orang Tua Dalam Mendukung Keterampilan Sosial Anak Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 373–491. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V6i1.959

Listari, L. (2021). Dekadensi Moral Remaja (Upaya Pembinaan Moral Oleh Keluarga Dan Sekolah). Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 12(1), 7. Https://Doi.Org/10.26418/J-Psh.V12i1.46320

Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan Dan Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 1–4.

Mohtar, I. (2017). Problematika Pembinaan Pendidikan Agama Islam Pada Masyarakat. Uwais Inspirasi Indonesia.

Mozolev, O., Marusynets, M., Zdanevych, L., Smuk, O., & Сhehi, T. (2021). Children’s Socialization In Family-Style Orphanages. Journal Of Social Sciences, 09(07), 154–167. Https://Doi.Org/10.4236/Jss.2021.97010

Muh, A. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Kedisiplinan Dalam Al-Qur’an Surah Al-Ashr Ayat 1-3 Menurut Tafsir Al-Maraghi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Muhfizar, D. (2020). Pengantar Manajemen (Teori Dan Konsep (Hartini (Ed.)). Cv. Media Sains Indonesia.

Muzakkir, M. Yusuf T, Nurismi, & Rismawati Ms. (2022). Penerapan Metode Nasihat Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengerjakan Ibadah Salat Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Aisyiyah Bustanul Athfal Ii Perumnas. Al Asma : Journal Of Islamic Education, 4(2), 110.

Na’immatussholilah, N., Hartatiana, H., & Sartika, I. D. (2021). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini Kelas Awal. Journal Of Education Research, 2(4), 147–150. Https://Doi.Org/10.37985/Jer.V2i4.67

Ningsih, T. (2021). Pendidikan Karakter (Teori Dan Praktik). In M. H. Samiaji (Ed.), Cetakan 1. Penerbit Rumah Kreatif Wadas Kelir.

Novi Trilisiana, Erma Kusumawardani, Dwi Yani, Istiqamah Ardila, Sandi Pratiwi, D. (2023). Pendidikan Karakter: Vol. I (Issue 2). Selembar Karya Pustaka.

Rahmah, U. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini ( Aud). Al-Athfal Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 85–102. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.14421/Al-Athfal.2018.41-06

Refni Mayang Sari, D. (2022). Community Deducation. Uwais Inspirasi Indonesia.

Rofiatun, R., Aeni, K., & Hartono, H. (2023). Peranan Orang Tua Membentuk Kedisiplinan Anak Dalam Mengerjakan Tugas. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1186–1198. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V7i1.4108

Sahir, S. H. (2021). Metodologi Penelitian (Try Koryati (Ed.)). Kbm Indonesia.

Saputri, D. I., Siswanto, J., & Sukamto, S. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3), 369. Https://Doi.Org/10.23887/Jp2.V2i3.19285

Sarwat Ahmad. (2018). Shalat Berjamaah. Rumah Fiqih Publishing.

Siswanto, S. (2018). Peran Pekerja Sosial Dalam Pembinaan Anak Asuh Melalui Life Skill Di Panti Asuhan Darul Hadlanah Pati. Inject (Interdisciplinary Journal Of Communication), 2(1), 123. Https://Doi.Org/10.18326/Inject.V2i1.123-140

Sobri, M. (2020). Kontribusi Kemandirian Dan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar. Guepedia.

Sukatin, M. S. S. A.-F. (2021). Pendidikan Karakter. Deepublish.

Syah, Z., & Sesmiarni, Z. (2022). Model Pembinaan Pengasuh Panti Asuhan Dalam Membentuk Konsep Diri Dan Kemandirian Anak Asuh Di Panti Asuhan Fastabiqul Khairat Ko. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1), 62–70.

Tanto, O. D., Hapidin, H., & Supena, A. (2019). Penanaman Karakter Anak Usia Dini Dalam Kesenian Tradisional Tatah Sungging. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 337. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V3i2.192

Wahyuni, N. S., Psikologi, F., & Medan, U. (2016). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Kemampuan Bersosialisasi Pada Siswa Smk Negeri 3. 2(2).

Waldi, D. (2022). Strategi Pembentukan Karakter Religius Siswa Man 1 Solok Plus Keterampilan. In Proposal Tesis.

Wenisa, K., & Syuraini, S. (2020). Hubungan Perhatian Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Santri Taman Pendidikan Al- Qur ’ An. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2921–2926.

Yudowati, K. A., & Lumajang, B. W. (2021). Pola Komunikasi Guru Agama Islam Dalam Membina Akhlak Anak Disabilitas. Nusantara: Indonesian Journal Of Islamic Studies, 1(1), 129–158.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jiik.v14i2.33249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh:

MADANIA: Jurnal-Jurnal Keislaman
Kopertais Wilayah XII Riau - Kepri
email: madania@uin-suska.ac.id
 
 

Web Analytics

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.