Pengembangan Comic Book Materi Sumber Daya Alam Kelas IV SD Islam Terpadu Raudhaturrahmah Pekanbaru
Abstract
This study aims to describe the design and validity of natural resource comic books and to describe the responses of educators and students to natural resource comic books. The use of teaching materials in schools that are less varied and the availability of teaching materials that are textbook in nature with students who are less interested in reading textbooks are the basis for conducting research. This research is a Research and Development research using the Borg and Gall development model. To see the validity of the comics, validation was carried out by 2 design experts and 2 material experts using a validation sheet, while to see the responses of comic users, a trial was conducted on 6 educators and 15 students in grade IV SDIT Raudhaturrahmah Pekanbaru using a questionnaire. The data obtained were analyzed using qualitative descriptive analysis techniques and quantitative descriptive analysis. Validation by design experts obtained a score of 94% in the "Very Good" category and material experts obtained a score of 90% in the "Very Good" category. In the comics trial phase, it got a score of 90.7% in the "Very Good" category for the educator response product trial and a score of 98.5% in the "Very Good" category for the student response product trial. The results of this study
is a valid comic to be used as teaching materialFull Text:
PDFReferences
Abdul Rahman, R., Mohammad Yusof, Y., Kashefi, H., & Baharum, S. (2012). Developing mathematical communication skills of engineering students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5541–5547. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.472
Aji Nugraha, Danu., Achmad Binadja & Supartono. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Reaksi Redoks Bervisi Sets, Berorientasi Konstruktivistik. Journal of Innovative Science Education, Vol. 2, No.1.
Akani, Omiko. 2016. An Evaluation of Classroom Experiences of Basic Science Teachers in Secondary Schools in Ebonyi-State of Nigeria, British Journal of Education, Vol. 4, No.1.
Al Fajar, Beni. 2020. Pengembangan Media Komik untuk Mitigasi Bencana Alam Kebarakan Hutan dan Lahan di Provinsi Riau. Skripsi. Universitas Riau, Pekanbaru.
Arafat Lubis, Maulana. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Komik untuk Meningkatkan Minat Baca PPKn Siswa MIN Ramba Padang Kabupaten Tapanuli Selatan. Jurnal Tarbiyah. Vol. 25, No. 2.
C.S, Widodo & Jasmadi. 2008. Panduan Menyusun Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Estingtyas, Dyah. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Komik Untuk Tema 7 Energi Dan Perubahannya Kelas 3 Sekolah Dasar. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Malang, Malang.
Guntur, Mochamad., Arif Muchyidin, & Widodo Winarso. 2017. Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Matematika Bersuplemen Komik terhadap Kemandirian Belajar Siswa. EduMa. Vol.6, No.1.
Febliza, Asyti & Zul Afdal. 2015. Statistik Dasar Penelitian Pendidikan. Pekanbaru: Adefa Grafika.
Hermita, Neni., Henni Setia Ningsih & Jesi Alexander Alim. 2020. Developing Science Comics for Elementary School Students on Animal Diversity. Solid State Technology. Vol. 62, No. 1s.
Hidayah, Nurul & Rifky Khumairo Ulva. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Vol.4, No. 1.
Jantung Amelia, Delora. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Cetak dalam Bentuk Komik untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD. Vol. 6, No. 2.
Juanda, et. al. 2015. Perancangan Komik Pembelajaran Bertemakan Fabel untuk Pembentukan Karakter pada Anak. Jurnal DKV Adiwarna. Vol.1. No.6.
Kemendikbud. Komik (Def.1) (n.d). Dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) [Online]. Diakses melalui https://kbbi.web.id/komik 21 Agustus 2020, pukul 09.27 WIB
Koendoro, Dwi. 2007. Yuk, Bikin Komik Sambil Ketawa. Bandung: Mizan Media Utama.
Lestari, Ika. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi (Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan). Padang: Akademia Permata.
Mardia & Nurhasnawati. 2014. Desain Pembelajaran. Pekanbaru: CV. Mutiara Pesisir Sumatera.
Mei Listiana, Indriana & Ani Widayati. 2012. Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Akuntansi pada Kompetensi Dasar Persamaan Dasar Akuntansi Untuk Peserta didik SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. X No. 2.
Gumelar, MS. 2011. Cara Membuat Komik. Jakarta: PT. Indeks Permata Puti Media.
Nuning Budiarti, Wahyu & Haryanto. 2016. Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV, Jurnal Prima Edukasia, Vol. 4, No. 2.
Prastowo, Andi. 2014. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Putra, Nusa. 2012. Research & Development. Jakarta: Rajawali Pers.
Riduwan. 2012. Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
_______. 2016. Skala Pengukuran variabel-variabel penelitian. Bandung: Alfabeta.
Septy, Liana. 2015. Pengembangan Media Komik pada Materi Peluang Kelas VIII. Jurnal Dedaktik Matematika. Vol. 2, No. 2.
Setia Ningsih, Henni. 2020. Pengembangan Media Komik pada Pembelajaran IPA Kelas IV Materi Keanekaragaman Hewan di SD Negeri 192 Pekanbaru. Skripsi. Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Riau. Pekanbaru.
Sudjana, Nana & Ahmad Rivai. 2013. Media Pengajaran Cetakan ke-11. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
_______. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
_______. 2019. Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Tim Civitas Academica. 2016. Rangkuman Pengetahuan Alam Lengkap. Depok: Huta Publisher.
Tribun. Indonesia Peringkat Ke-2 Pembaca Manga Terbanyak di Dunia, Tribunnews.com, 29 November 2013.
Wahab, Abdul., Wasis & Sifak Indana. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Komik pada Materi Sistem Transportasi Makhluk Hidup untuk Menumbuhkan Minat Baca dan Meningkatkan Hasil Belajar. Pendidikan Sains Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, Vol.6, No. 1.
Wahyuni, Sri. 2015. Pengembangan Bahan Ajar IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional dan Pendidikan Fisika (SNFPF) Ke-6. Vol. 6, No. 1.
Wahyuning Tyas, Miranda., Sri Wahyuni & Yushardi. 2015. Pengembangan Bahan Ajar IPA berupa Komik Edukasi pada Pokok Bahasan Objek IPA dan Pengamatannya di SMP. Jurnal Pendidikan Fisika. Vol.4, No. 1.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ejpe.v5i2.19278
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Terindeks:
Dipublikasikan oleh:
el-ibitadiy : Journal of Primary Education is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.