Strategies and Methods for Memorizing al-Qur’an: A Comparative Analysis of al-Qur’an Memorization Systems at Ummu Aiman and An-Nahl Islamic Boarding Schools in Kampar, Riau
Abstract
This study aims to compare the Qur’an memorization methods employed at two specialized Tahfidz Islamic boarding schools: Ummu Aiman and An-Nahl Kampar in Riau. Both institutions implement the Wahdah method, a technique that involves memorizing one verse sequentially through repeated recitation to establish a strong and systematic memory pattern. This research adopts a qualitative approach, utilizing an in-depth field study to examine the characteristics of the memorization methods and to identify the similarities and differences in the memorization practices at both schools. The findings indicate that the Wahdah method serves as the foundational basis for memorization learning in both pesantrens. However, notable differences exist in the organization of halaqah (study circles), the habituation methods employed prior to memorization, and the establishment of memorization targets. At Ummu Aiman Islamic boarding school, students are required to attend tahsin classes to perfect their Qur’anic recitation according to proper tajwid rules before commencing the memorization process. In contrast, at An-Nahl Islamic boarding school, students are directed to begin memorizing according to predetermined tahfidz targets without first participating in recitation habituation classes. This study provides a comprehensive and informative comparative analysis of the Wahdah method as practiced in these Tahfidz pesantrens. The results can serve as a strategic reference for developing more effective and efficient Qur’an memorization teaching methods and assist similar educational institutions in designing memorization programs tailored to the needs and characteristics of their students.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan membandingkan metode menghafal Al-Qur’an yang diterapkan di dua pesantren khusus Tahfidz, yaitu Pondok Pesantren Ummu Aiman dan Pondok Pesantren An-Nahl Kampar, Riau. Kedua pesantren tersebut menggunakan metode wahdah, yaitu teknik menghafal satu ayat secara berurutan dengan pengulangan berulang untuk membentuk pola ingatan yang kuat dan sistematis. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan studi lapangan mendalam yang memfokuskan pada karakteristik metode penghafalan, serta identifikasi persamaan dan perbedaan dalam pelaksanaan hafalan di kedua pesantren. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode wahdah menjadi landasan utama pembelajaran hafalan di kedua pesantren, tetapi terdapat perbedaan pada aspek pembagian halaqah, metode pembiasaan sebelum menghafal, serta penetapan target hafalan. Pondok Pesantren Ummu Aiman mewajibkan santri mengikuti kelas tahsin untuk memperbaiki bacaan Al-Qur’an sesuai kaidah tajwid yang benar sebelum memulai proses menghafal. Sebaliknya, Pondok Pesantren An-Nahl langsung mengarahkan santri menghafal sesuai target tahfidz yang telah ditentukan tanpa melalui kelas pembiasaan bacaan terlebih dahulu. Penelitian ini memberikan gambaran komparatif yang mendalam dan informatif mengenai praktik metode wahdah di pesantren-pesantren tahfidz tersebut. Hasilnya dapat menjadi acuan strategis dalam mengembangkan metode pembelajaran tahfidz Al-Qur’an yang lebih efektif dan efisien, serta membantu institusi pendidikan serupa dalam merancang program penghafalan yang sesuai dengan kebutuhan dan karakteristik santri.
Keywords
References
Abidin, Zainal. “Konsep Menghafal Al-Qur’an (Tahfidz Al-Qur’An).” Jurnal An-Nahdlah Vol. 10, no. No. 1 (2023).
Addaraini, Annida Nurillah Nurul Latifatul Inayati. “Penerapan Metode Halaqah Sebagai Upaya Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Santriwati Kelas X Ma Al-Mukmin Surakarta.” Jurnal Tarbiyah Vol. 30, no. No. 2 (2023).
Al-Hafidz. Ahsin W. (Bimbingan Praktis Menghafal AL-Qur'an). Jakarta: Bumi Aksara. (2005)
Ajahari. Ulumul Qur’an (Ilmu-Ilmu Al-Qur’an). Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2018.
Akbar, A., and H. Hidayatullah. “Metode Tahfidz Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Kabupaten Kampar.” Jurnal Ushuluddin Vol. 04, no. No. 1 (2016).
Al-Turmuzi, Abu ‘Isa Muhammad bin ‘Isa bin Saurat. Sunan Al-Turmuzi Wa Huwa Al-Jami’ Al-Ṣāhih. Beirut: Dar al-Fikri, 1980.
Albab, Akhmad Ulul, Dedi Rismanto, and Amir Mukminin. “Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an Anak-Anak Di Pondok Pesantren Yanbu’ul Qur’an Kudus.” Hujjah: Jurnal Ilmiah Komunikasi Dan Penyiaran Islam Vol. 6, no. No.2 (2022).
Anwar, Rusydie. Pengantar Ulumul Qur’an Dan Ulumul Hadits Teori Dan Metodologi. Yogyakarta: IRCiSoD, 2015.
Baihaqi, and Agus Setiawan. “Metode Menghafal Alqur’an Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Tahfizh Siswa Madrasah Ibtidaiyah Al-Hamid Kota Banjarmasin.” Al-Ghazali: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pemikiran Islam Vol. 01, no. No. 01 (n.d.).
Basrowi, and Suwandi. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.
Ganjar, M. Hidayat. “Aktivitas Menghafal Quran Dan Pengaruhnya Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa.” Jurnal Edukasi Islami Vol. 06, no. No. 11 (2020).
Hapsah Fauziah, Risma Amelia. “Pengaruh Penerapan Metode Muraja ’ Ah Pada Pembelajaran Tahfidz Al- Qur ’ an Terhadap Keberhasilan Menghafal Al-Qur’an.” Jurnal Masagi 01, no. 01 (2022): 1–9.
Hidayati, Jannati. “Perbandingan Metode Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Daarul Hiffaazh Al-Islami Dan Pondok Pesantren Satu Qur’an Jambi.” UIN Sulthan Thaha Saifuddin, 2020.
Isna Amalia, Hana Lestari, dan Zulfikar Ismail. “Metode Efektif Menghafal Al-Qur’an Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (Sebuah Kajian Pustaka)”.” El-Mujtama IAI Sahid Bogor 1, no. 1 (2021).
Kholiq, Abdul, and Maulana Achmad Hasan. “Metode Mudarasah Dalam Menghafalkan Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Yanbu’ul-Ulum Sukolilo.” Quality Journal Of Empirical Research In Islamic Education, Vol. 11, no. No.2 (2023).
Ma’arif, Muhammad Anas, and Salamatu Rochmah. “Target Hafalan Sebagai Motivasi Belajar Dalam Membentuk Karakter Di Lingkungan Pesantren.” Jurnal Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan Vol.02, no. No. 1 (2018).
Mubarokah, Syahratul. “Strategi Tahfidz Al-Qur’an Mu’allimin Dan Mu’allimat Nahdlatul Wathan.” Jurnal Penelitian Tarbawi Vol. 04, no. No. 01 (2019).
Muhyin, Nabila Fajriyanti, dkk. “The Activity of Sab’u al-Munjiyat Recitation on TMI al-Amien Prenduan Islamic Boarding School for Girls: The Perspective of Anthropology Theory. Jurnal Al-Qudwah, Vol. 02, No. II (2024).
Muslim, Moh. Akib. “Menghafal Al Qur’an Di Era Digital.” Jurnal Al-Furqan Vol. 07, no. No. 1 (2024).
Noor, M. Fahrian, dkk. “Kemaslahatan Manusia Sebagai Puncak Maqāṣid al-Qur`ān: TinjauanTerhadap Konsep Maqāṣid al-Qur`ān Abd al-Karīm Hāmidī” : Jurnal Al-Qudwah, Vol. 01, No. I (2023).
Nurfitriani, Rahmah, Muhammad Almi Hidayat, and Musradinur. “Implementasi Metode Kitabah Dan Metode Wahdah Dalam Pembelajaran Tahfidz Siswa Sekolah Dasar.” Pionir : Jurnal Pendidikan Vol. 11, no. No. 2 (2022).
Prasetyawan, Roni. “Metode Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Islamic Boarding School Al-Wafa Palangkaraya.” IAIN Palangkaraya, 2016.
Prastowo, Andi. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Prespektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.
Qamariah, Nurul, and Mohammad Irsyad. Metode Cepat & Mudah Agar Anak Hafal Al-Qur’an. Yogyakarta: Semesta Hikmah, 2016.
Romziana, L., L. A. Wilandari, Aisih, R. A. Nasihah, I. Sholeha, and Haslinda. “Pelatihan Mudah Menghafal Al-Qur’an Dengan Metode Tikrar, Murajaah & Tasmi’ Bagi Siswi Kelas XI IPA Tahfidz Madrasah Aliyah Nurul Jadid.” Jurnal Karya Abdi Vol. 05, no. No.1 (2021).
Rosmiarni, Safrina Ariani, Sri Mawadda, and Realita Nurdin. “Implikasi Metode Wahdah Terhadap Kekuatan Hafalan Al-Qur’an Santri Di Dayah Modern Darul Ulum Banda Aceh.” Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam Vol. 13, no. No. 1 (2023).
Sabiruddin, Sindy, Rasella, and Imro’ah Fadilah. “Problems of Santri in Memorizing the Qur’an at the Khalid Bin Walid Islamic Boarding School.” International Journal of Multidisciplinary Research of Higher Education Vol. 04, no. No. 01 (2021).
Setiawan, Baihaqi dan Agus. “Metode Menghafal Alqur’an Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Tahfizh Siswa Madrasah Ibtidaiyah Al-Hamid Kota Banjarmasin.” Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam 1, no. 1 (2021): 63–74.
Shihab, M. Quraish. Wawasan Al-Qur’an. Bandung: Mizan, 2009.
Sucipto. Tahfidz Al-Quran Melejitkan Prestasi. Bogor: Guepedia, 2020.
Sukati. “Studi Komparatif Tentang Metode Menghafal Al Qur’an Antara Pp. Putri Al Munawir Komplek ‘Q’ Dengan Pp. Putri Ali Maksum Krapyak Bantul Yogyakarta.” Jurnal Literasi Vol. 6, no. No. 2 (2015).
Tutik Khoirunnisa. “Penerapan Metode Wahdah Dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Santri Pondok Pesantren Al-Muntaha Cebongan Argomulyo Salatiga.” IAIN Salatiga, 2016.
Wahid, Wiwi Alawiyah. Cara Cepat Bisa Menghafal Al-Qur’an. Yogyakarta: Diva Press, 2018.
Wijaya, Ahsin. Bimbingan Praktis Menghafal Al-Qur’an,. Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
Zupi. “Studi Komparatif Metode Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Amanah Tarbiyah Islamiyah Dan Pondok Pesantren Madrasatul Qur’an Di Kabupaten Siak.,” 2023.
Interview
Aidiah Utami Pratiwi, Musyrifah and Tahfidz Supervisor of An-Nahl Islamic Boarding School
Asha Tunga Aggraini, An-Nahl Islamic Boarding School Student, class 2 wustho takhassus class
Arifah Naila Rahma, Ummu Aiman Islamic Boarding School Student, class 3 wustho
Atika Nurliana, Musyrifah and Tahfidz Supervisor of An-Nahl Islamic Boarding School
Fiona Tara Melani, Musyrifah Ummu Aiman Islamic Boarding School
Firyal Faizah, Deputy for Islamic Studies and Musyrifah at Ummu Aiman Islamic Boarding School
Lulu Rusyda, Musyrifah and Tahfidz Supervisor at An-Nahl Islamic Boarding School
Syahdilla Febriana, Musyrifah Ummu Aiman Islamic Boarding School
Ulfa Zahira, Ummu Aiman Islamic Boarding School Santri, class 1 wustho
Yelsi Amanda, Ummu Aiman Islamic Boarding School Student, class 2 wustho
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/alqudwah.v3i1.30677
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office Board :
The Qur'anic and Tafsir Science Study Program and the Hadith Science Study Program. Faculty of Ushuluddin State Islamic University Sultan Syarif Kasim Riau.
H.R. Soebrantas Street No. 155 KM 18, Simpang Baru Panam, Pekanbaru 28293 PO.Box. 1004 Telp. 0761-562051 Fax. 0761-562051 Web: https://fush.uin-suska.ac.id/
https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alqudwah/index
Al-Qudwah by https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alqudwah/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.