Mediatisasi Hadis Melalui Musik Sebagai Sarana Dakwah Dalam Kanal Youtube Gontor TV

Raja Fahrul Reza, Irfan Irfan

Abstract


This article discusses the phenomenon of the mediatization of Hadith as a means of Islamic preaching (dakwah) in the digital era, focusing on the Gontor TV YouTube channel as a case study. Gontor TV upholds the values embedded in the principles, motto, and “panca jiwa” of pesantren, ensuring that its preaching is educational, informative, and persuasive. This media channel contributes significantly to spreading Islamic teachings through various creative content, one of which is music. The message in this music is sourced from sacred texts, namely the Qur'an and the Hadith of the Prophet. This article is qualitative research using a descriptive qualitative approach and applying content analysis to examine the mediatization of Hadith as preaching content delivered through music on the Gontor TV YouTube channel. The research shows that the Hadith presented in the lyrics and music videos are displayed in various forms, such as excerpts from the matn without the complete isnad, sometimes including the mukharrij and its translation. These excerpts are then inserted into the lyrics, at the beginning or end of the music video, either in Arabic or Latin script. The Hadith are read textually, as there is no use of Hadith or other elements requiring contextual reading. Preaching through music on this YouTube channel has important implications in modern, multicultural, and heterogeneous societies, such as strengthening the internalization of religious messages, influencing the characteristics of musicians, increasing interest in music with Islamic nuances, being a form of creative and innovative dakwah, fostering interactions that strengthen religious life and Islamic identity, and serving as a medium for transmitting religious messages.


Abstrak: Tulisan ini membahas tentang fenomena mediatisasi hadis sebagai sarana dakwah di era digital dengan mengambil objek kajian pada kanal Youtube Gontor TV. Gontor TV menjunjung tinggi nilai-nilai yang tertuang di dalam prinsip, motto, dan panca jiwa kepesantrenan sehingga penyajian dakwahnya harus memiliki sifat edukatif, informatif dan persuatif. Media ini ikut berkontribusi besar dalam mendakwahkan ajaran-ajaran Islam yang disampaikan melalui berbagai konten-konten kreatif, salah satunya musik. Pesan dari musik tersebut bersumber dari teks suci yaitu Al-Qur’an dan hadis Nabi. Tulisan ini merupakan jenis penelitian kualitatif (studi pustaka) dengan pendekatan deskriptif kualitatif dan menerapkan metode analisis konten dalam menganalisis mediatisasi hadis sebagai konten dakwah yang disampaikan melalui musik sebagai bajunya di kanal Youtube Gontor TV. Penelitian ini menunjukkan bahwa hadis-hadis yang tersaji dalam lirik musik dan video klip tersebut ditampilkan dalam berbagai bentuk seperti, potongan matan, tanpa sanad lengkap, terkadang menyertakan mukharrij dan terjemahannya. Potongan matan tersebut kemudian disisipkan dalam liriknya, di awal atau akhir video klip dengan tulisan Arab ataupun latinnya. Hadis-hadis tersebut dibaca secara tekstual, dikarenakan tidak ada penggunaan hadis atau lainnya yang mengharuskan pembacaan secara kontekstual. Dakwah dengan musik di kanal Youtube ini memilik implikasi yang penting di tengah masyarakat modern, multikultural dan heterogen seperti; menguatkan penjiwaan makna terhadap pesan agama, mempengaruhi karakteristik musisi, meningkatkan minat kepada musik dengan nuansa Islami, salah satu bentuk dakwah kreatif dan inovatif, interaksi yang memperkuat kehidupan beragama dan identitas ke-Islaman, serta sarana transmisi pesan agama.


Keywords


Mediatization of Hadith; Dakwah; Gontor TV.

Full Text:

PDF

References


Abdul Karim. “Dakwah Melalui Media: Sebuah Tantangan Dan Peluang.” At-Tabsyir: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 4, no. 1 (2016): 157–72.

Adynata, Adynata, Sindy Aprianti, Salmaini Yeli, and Dasman Yahya Ma’ali. “Ekspresi Dakwah Mahasiswi Ilmu Hadis UIN Sultan Syarif Kasim Riau Di TikTok Perspektif Hadis.” Al-Qudwah 1, no. 2 (2023): 184. https://doi.org/10.24014/alqudwah.v1i2.27992.

Al-Diin, Muhammad Nasiru. Shahih Al-Adabi Al-Mufrad Li Al-Imami Al-Bukhari. Cet. 4. Saudi: Maktabah al-dalil, 1997.

Al-Hakim, Muhammad bin Abdillah. Al-Mustadrak ’Ala Al-Shahihain. Beirut: Daru al-Kutub al-’Ilmiyah, n.d.

Azimah, Kuni. “Musik Dalam Pandangan Al-Mubarakfury ( Studi Kitab Tuhfat Al-Ahwadzi).” Skripsi UIN Walisongo Semarang, 2017, 1–49.

Burhanudin, Aan Mohamad, Yayah Nurhidayah, and Ulfa Chaerunisa. “DAKWAH MELALUI MEDIA SOSIAL (Studi Tentang Pemanfaatan Media Instagram @ Cherbonfeminist Sebagai Media Dakwah Mengenai Kesetaraan Gender).” Jurnal Dakwah Dan Komunikasi 10, no. 2 (2019): 236–46. https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/orasi/article/view/5658.

Dermawan, Andy. “Dialektika Dakwah, Politik Dan Gerakan Keagamaan Kontemporer (Telaah Pemikiran Nasir Al-Din Al-Albani Dan Pengaruhnya Terhadap Pembentukan Salafy Kontemporer).” Dakwah XIV, no. 2 (2013): 159–75.

Dudy Imanuddin Effendi, Dede Lukman, and Ridwan Rustandi. Dakwah Digital Berbasis Moderasi Beragama, 2022.

Estuningtyas, Retna Dwi. “Strategi Komunikasi Dan Dakwah Pada Kalangan Milenial Di Era Modernisasi.” Muttaqien; Indonesian Journal of Multidiciplinary Islamic Studies 2, no. 01 (2021): 75–86. https://doi.org/10.52593/mtq.02.1.05.

Faldiansyah, Iqrom, and Musa. “Dakwah Media Sosial: Alternatif Dakwah Kontemporer.” Tawshiyah 15, no. 2 (2020): 2656–4688. https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018.

Gontor TV. Belajar Al-Qur’an. Ponorogo: Pondok Modern Darussalam Gontor, 2016.

———. Cinta Kasih Bunda. Ponorogo: Pondok Modern Darussalam Gontor, 2020.

———. Jasamu Ibu. Ponorogo: Pondok Modern Darussalam Gontor, 2023.

———. Syafa’atMu. Ponorogo: Pondok Modern Darussalam Gontor, 2023.

———. Tersenyumlah. Ponorogo: Pondok Modern Darussalam Gontor, 2017.

Hidayat, Agung. “Musik Sufistik Perspektif Seyyed Hossein Nasr.” UIN Syarif Hidayatullah, 2017.

Indrawan, Andre. “MUSIK DI DUNIA ISLAM Sebuah Penelusuran Historikal Musikologis.” Tsaqafa 1, no. 1 (2012): 38–54.

Isa, Muhammad bin. Sunan Al-Tirmizi. Cet. 2. Riyadh: Daru al-Hadharah, 2015.

Isma’il, Muhammad bin. Sahih Al-Bukhari. Daru Ibni Katsir. Cet. 1. Beirut: Daru Ibni Katsir, 2002.

Khumairoh, Izmy. “Ayo Menikah (Muda)! : Mediatisasi Ajaran Islam Di Media Sosial.” Umbara 2, no. 1 (2018): 10–23. https://doi.org/10.24198/umbara.v2i1.15671.

Luthfi, Mohammad, and Ilham Baheramsyah. “Dakwah Sebagai Model Komunikasi Gontor TV Dalam Menanamkan NIlai-Nilai Pendidikan Pesantren.” Sahafa Journal of Islamic Communication 4, no. 1 (2021): 29–41. https://doi.org/10.21111/sjic.v4i1.6048.

Mahmud Thahan. Ilmu Hadits Praktis. Edited by Abu Fuad. Cet. 4. Bogor: Pustaka Thariqul Izzah, 2010.

Mansur, M. “Analisis Isi Pesan Dakwah Dalam Lirik Lagu Sandaran Hati Karya Band Letto (Kajian Semiotika Ferdinand De Saussure).” IAIN Sunan Kalijogo Malang, 2022.

Masyitoh, Reny. “Dakwah Melalui Musik (Eksistensi Musik Religi Di Radio SAS FM).” Mukammil: Jurnal Kajian Keislaman 4, no. 2 (2021): 215–31.

Mentari, Dita Prastika. “STRATEGI DAKWAH HADDAD ALWI ASSEGAF MELALUI MUSIK RELIGI.” UIN Syaarif Hidayatullah, 2015.

Mundzir, Muhammad. “Konstruksi Gender Akun ‘ Manhaj Salaf ’ Dalam Konten Hadis Eksistensi Perempuan Di Publik,” n.d., 1–25.

Mundzir, Muhammad, Doli Witro, Moh Nailul Muna, Asa’ari, and Muhamad Yusuf. “Mediatization of Hadith and the Spirit of Da’Wah Moderation in Infographic Content of Online Media.” Journal for the Study of Religions and Ideologies 22, no. 64 (2023): 55–79.

Nurrohman, Aziz Setya. “Strategi Dakwah Digital Habib Husein Ja’Far Al-Hadar Dalam Konten Youtube Jeda Nulis.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. IAIN Ponorogo, 2021.

Pondok Modern Darussalam Gontor. Berdoa. Indonesia, 2020.

———. Gontor TV. Indonesia, n.d.

———. Ihfadz. indonesia, 2019.

Pradana, Yoka, and Bambang Setyo Utomo. “Pesan Dakwah K.H. Hasan Abdullah Sahal Dalam Lirik Lagu ‘Kembalilah.’” ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi 11, no. 2 (2020): 233. https://doi.org/10.24235/orasi.v11i2.6895.

———. “Pesan Dakwah K.H. Hasan Abdullah Sahal Dalam Lirik Lagu ‘Kembalilah.’” ORASI: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi 11, no. 2 (2020): 233–46. https://doi.org/10.24235/orasi.v11i2.6895.

QONDY, AHMAD SAMAR. “Nasyid Sebagai Media Dakwah Dalam Analisis Syair Lagu Kampoeng Nasyid.” UIN Raden Intan Lampung, 2023.

Rahmat, Al Fauzi. “Dakwah Digital: Eksplorasi Gerakan Filantropi Muhamamdiyah Selama Covid-19 Di Media Sosial Twitter ‘@muhammadiyah.’” ETTISAL : Journal of Communication 6, no. 1 (2021): 1. https://doi.org/10.21111/ejoc.v6i1.5027.

Rahwan, and Mukhammad Baharun. “Musik Sebagai Media Dakwah Dalam Pandangan Syafi’iyah.” Maddah : Jurnal Komunikasi Dan Konseling Islam 4, no. 1 (2022): 1–13. https://doi.org/10.35316/maddah.v4i1.1725.

Rangga K, Dkk. “Studi Teknik Komunikasi Informatif Dalam Kegiatan Orientasi Penyuluh Agama Terhadap Calon Pengantin Oleh Badan DKP3A Di Samarinda.” Ilmu Komunikasi 6, no. 3 (2018): 438–51.

Riyadi, Slamet, and Erwan Sudiwijaya. “Peningkatan Ketrampilan Pengembangan Multimedia Kreatif Untuk Dakwah.” Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat, 2020, 2219–28. https://doi.org/10.18196/ppm.311.263.

Rohmah, Siti. “Komunikasi Dakwah Dalam Seni Musik Nasyid (Studi Seni Musik Di Pondok Pesantren Sunan Drajat).” DAKWATUNA :Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam Volume 7, no. 1 (2021): 42–61. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf.

Syarifah. “Manajemen Kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyyah Di Pondok Modern Darussalam Gontor.” At-Ta’Dib 11, no. 1 (2016): 53–72. https://doi.org/10.21111/at-tadib.v11i1.624.

Taufik, Muhammad, and Noor Fadhli Marh. “Pesan Dakwah Melalui Musik Islami.” FUADUNA : Jurnal Kajian Keagamaan Dan Kemasyarakatan 2, no. 1 (2018): 1. https://doi.org/10.30983/fuaduna.v2i1.2021.

Wijayanti, Sherina. “Resepsi Hadis Dalam Sinetron Taqdir Ilahi; Ujian Dari Allah.” Al-Qudwah 1, no. 1 (2023): 46–60. https://doi.org/10.24014/alqudwah.v1i1.22953.

Wulandari, Tanty Sri, Mukhlis Aliyudin, and Ratna Dewi. “Musik Sebagai Media Dakwah.” Tabligh: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam 4, no. 4 (2019): 448–66. https://doi.org/10.15575/tabligh.v4i4.1089.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/alqudwah.v2i2.29376

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Editorial Office Board :

The Qur'anic and Tafsir Science Study Program and the Hadith Science Study Program. Faculty of Ushuluddin State Islamic University Sultan Syarif Kasim Riau.

H.R. Soebrantas Street No. 155 KM 18, Simpang Baru Panam, Pekanbaru 28293 PO.Box. 1004 Telp. 0761-562051 Fax. 0761-562051 Web: https://fush.uin-suska.ac.id/

https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alqudwah/index

Creative Commons LicenseAl-Qudwah by https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alqudwah/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter