Mediatisasi Agama Dalam Dakwah Halimah Alaydrus di Media Sosial Instagram

Cholillah Cholillah, Asa Nabila Arju

Abstract


The increasingly massive development of technology provides a gap in creating social discrepancies in society because it departs from the impact of understanding online media da'wah so that consumption is received personally without any prior review process. The process of finding this kind of understanding needs religious mediatization to avoid one-sided consumption in understanding da'wah content on social media. This research focuses on the object of study Halimah Alaydrus via her Instagram to be examined comprehensively with a qualitative approach and using the critical-analytical method. So that it departs from the Koran that it becomes a text that is always relevant from time to time both in terms of place and time, that the content that becomes the subjectivity of a Halimah Alaydrus gives a distinctive da'wah color and is easily understood by various groups. As for the results of this study, researchers found several verses that were used as da'wah content by Halimah Alaydrus which were persuasive in nature. In this case, the verse construction used provides orientation to the community to remain calm in living life, despite loneliness, focus on yourself, always feel that Allah is in control of His servants. It is at this point that Halimah Alaydrus inserts several strands of redaction that are in accordance with the current context in her caption. the space to simplify or simplify the interpretation of a verse ultimately becomes the impetus and needs of the community in understanding the content of the message of the Quranic verse. Of course, at the same time, the understanding of a verse will continue to move dynamically.


Abstrak: Perkembangan teknologi yang kian masif memberikan celah dalam menciptakan diskrepansi sosial masyarakat karena berangkat dari dampak pemahaman dakwah media online sehingga konsumsi yang diterima secara personal tanpa adanya proses penelaahan terlebih dahulu. Proses untuk menemukan pemahaman semacam ini perlu adanya mediatisasi agama untuk menghindari konsumsi secara sepihak dalam memahami konten-konten dakwah di media sosial. Adapun penelitian ini momfokuskan kepada objek kajian Halimah Alaydrus via instagramnya untuk ditelaah secara komprehensif dengan pendekatan kualitatif dan menggunakan metode analisis-kritis. Sehingga berangkat dari Al-Qur’an bahwa menjadi teks yang selalu relevan dari masa ke masa baik dari sisi tempat ataupun waktu,bahwa kadungan yang menjadi subjektivitas seorang Halimah Alaydrus memberikan warna dakwah yang khas dan mudah dipahami oleh berbagai kalangan. Adapun hasil dari penelitian ini, peneliti menemukan beberapa ayat yang dijadikan konten dakwah oleh Halimah Alaydrus yang bersifat persuasif. Dalam hal ini kontruksi ayat yang digunakan memberikan orientasi kepada masyarakat untuk tetap tenang dalam menjalani kehidupan, meskipun rasa kesepian, fokus dengan diri sendiri, selalu merasa bahwa Allah dalam pengawan hamba-Nya. Pada titik inilah Halimah Alaydrus menyisipkan beberapa untaian redaksi yang sesuai dengan konteks kekinian dalam caption­-nya. ruang untuk menyederhanakan atau simplikasi penafsiran pada sebuah ayat pada akhirnya menjadi dorongan dan kebutuhan masyarakat dalam memahami isi pesan ayat Al-Qur’an. Tentu pada saat yang sama, pemahaman atas suatu ayat akan terus bergerak secara dinamis.


Keywords


Mediatization; Religion; Instagram; Halimah Alaydrus.

Full Text:

PDF

References


Abdul, Faisal, and Aziz Arbi. “Dinamika Metode Tafsir Kontemporer Dynamics of Contemporary Tafsir Methods.” Jurnal Tafsir Hadist STIU Darul Hikmah 6, no. 2 (2020).

Al-Zaman, Md Sayeed. “Social Mediatization of Religion: Islamic Videos on YouTube.” Heliyon 8, no. 3 (2022): e09083. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09083.

Arie Setyanigrum Pamungkas. “Mediatisasi Dakwah, Moralitas Publik Dan Komodifikasi Islam Di Era Neoliberalisme.” In Islam Dan Media: Kontestasi Ideologi Di Era Revolusi Digital. Jakarta: Maarif Institute, 2018.

Aulia, Nisa Nur. “Islam Dan Mediatisasi Agama.” Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi 1, no. 1 (2017): 137–50. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/cjik.

Bambang S. Ma’arif. Komunikasi Dakwah Paradigma Untuk Aksi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2010.

Budiana, Yusuf, and Sayiid Nurlie Gandara. “Kekhasan Manhaj Tafsir Al-Mishbah Karya M. Quraish Shihab, Jurnal Iman Dan Spiritualistas, Vol 01, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2021.” Jurnal Iman Dan Spiritualitas 1, no. 1 (2021): 85–91. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jis/article/view/11497.

Campbell, Heidi A. “Understanding the Relationship between Religion Online and Offline in a Networked Society.” Journal of the American Academy of Religion 80, no. 1 (2012): 64–93. https://doi.org/10.1093/jaarel/lfr074.

Efa Rubawati. “Media Baru: Tantangan Dan Peluang Dakwah.” Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies) 2, no. 1 (2018): 126–42. https://doi.org/10.25139/jsk.v2i1.510.

Faishol, Muhammad, and Fathimatuz Zuhro. “Dakwah’s Communication Strategies in the Digital Age: The Influence of Alaydrus’s Platform of Instagram.” Jurnal Kajian Manajemen Dakwah 6, no. 1 (2024): 13–26. https://doi.org/10.35905/jkmd.v6i1.8880.

Faizah, Rohmatul, and Diva Vidia Alkhalimi. “Peran Perempuan Dalam Gerakan Dakwah Islam.” Ahsan: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi 2, no. 2 (2023): 100–108.

Fakhruroji, Moch. Mediatisasi Agama: Konsep, Kasus, Dan Implikasi, 2021.

Helga, Nazar, and Miswanti. “Analisis Prinsip Komunikasi Dakwah Dalam Youtube Ustadzah Halimah Alaydrus.” JOISCOM (Journal of Islamic Communication) 4, no. 2 (2023): 31–39. https://doi.org/10.36085/joiscom.v4i2.6050.

Hendra, Tomi, and Siti Saputri. “Tantangan Dakwah Dalam Arus Perkembangan Komunikasi Media Sosial.” Al Hikmah: Jurnal Dakwah Dan Ilmu Komunikasi 7, no. 1 (2020): 50–60.

Hjarvard, Stig. “The Mediatization of Culture and Society.” The Mediatization of Culture and Society, 2013, 1–182. https://doi.org/10.4324/9780203155363.

ibn ʿĀshūr, Muḥammad al-Ṭāhir. “Tafsīr Al-Taḥrīr Wa Al-Tanwīr : تفسير التحرير والتنوير,” 1984.

Intan Melati Utami. Dinamika Tafsir Al-Quran Di Media Sosial Kajian Akun Ustadz Adi Hidayat. Master Thesis. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2020.

Ja’far, Muhammad Anis Qasim. Al-Huquq Al-Siyasuyyah Li Al-Mar’ah Fi Al-Islam Wa Al-Fikr Wa Al-Tasyri’ Al- Mu’asir, Diterj. Ikhwan Fauzi, Perempuan Dan Kekuasaan, Menelusuri Hak Politik Dan Persoalan Gender Dalam Islam. Jakarta: Sinar Grafika, 2008.

Knut Lundby. “Public Religion in Mediatized Transformations.” In Institutional Change in the Public Sphere. De Gruyter, 2017.

Kulsum, Raihana Ummu. Strategi Dakwah Ustadzah Halimah Alaydrus Melalui Media Sosial Ditengah Pandemi Covid-19. Institutional Repository UIN Syarif Hidayatullah, 2020. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/57748.

M. Quraish Shihab. TAFSIR AL-MISHBAH. Jakarta: Lentera Hati, 1997.

Maulana, Helmi. “Onlinization Tafsir: Studi Alquran Di Era Disrupsi.” Tajdid 28, no. 1 (2021): 73. https://doi.org/10.36667/tajdid.v28i1.687.

May, Ard. Retorika Dakwah. Bogor: Guepedia, 2022.

Ni’amah, Luthfi Ulfa, and Sukma Ari Ragil Putri. “Da’i Dan Pemanfaatan Instagram: Tantangan Moderasi Dakwah Di Era Digital.” Jurnal Komunikasi Islam 09, no. 2 (2019).

Pridiastuti, Ajeng. “Retorika Dakwah Ustadzah Halimah Alaydrus Melalui Media Sosial Youtube (Analisis Pada Tema ‘Rumah Tangga’ Dalam Channel Ustadzah Halimah Alaydrus).” Journal of Communication Science and Islamic Da’wah 6, no. 2 (2022): 1–20. https://doi.org/10.32832/komunika.v6i2.7096.

Reza Hidayat, Rose Kusumaningratri, Febriyani. “EFEKTIVITAS DAKWAH SATU MENIT MELALUI MEDIA INSTAGRAM DIKALANGAN MAHASISWA KPI IAINU KEBUMEN (STUDI AKUN INSTAGRAM @DAKWAHUSTADZ_ABDULSOMAD).” Jurnal Kawruh 1, no. 1 (2023): 21–36.

Setiawan, Adib Rifqi. “Sharifah Halimah Alaydrus.” Λlobatniɔ Research Society (ΛRS), 2023.

Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah Jilid 2. Tafsir Al-Mishbah. Jakarta: Lentera Hati, 2006.

———. Tafsir Al-Mishbah: Pesan, Kesan Dan Keserasian Al-Qur’an Jilid-06. Jakarta: Lentera Hati, 2002.

Sugiyono. Metodologi Peneltian Kuantitatif Dan Kualitatif. Bandung: ALFABETA, 2019.

Ummah, A. H., Khatoni, M. K., & Khairurromadhan, M. “Podcast Sebagai Strategi Dakwah Di Era Digital: Analisis Peluang Dan Tantangan.” KOMUNIKE: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 12, no. 2 (2020): 210–34.

Yuna, Tamita Fatwana, and Ahmad Tamrin Sikumbang. “Beyond Visuals: Komunikasi Dakwah Ustazah Halimah Alaydrus Di Instagram.” Jurnal Sosiologi Agama Indonesia (JSAI) 4, no. 2 (2023): 160–77. https://doi.org/10.22373/jsai.v4i2.2766.

Via Media Sosial

https://www.instagram.com/p/Cb9N0J5LRnO/?igsh=MWcxM3ViY3hoNGpiMQ==

https://www.instagram.com/p/Ccq7aLeB74_/?igsh=bXg1ZmNlcTZtcGJi

https://www.instagram.com/p/CcDId8tFn8c/?igsh=NzJ1cnd5enZtbW95

https://www.instagram.com/p/Cb61IaLriBW/?igsh=ZnZvdXYyb2RtaWY1

https://www.instagram.com/halimahalaydrus

https://www.instagram.com/halimahalaydrus?igsh=Nm4wcnczcnZ4NHZw

https://www.instagram.com/p/Cb-R4-zlTpY/?igsh=M2Yzdjd0bzEwdWlv

https://www.instagram.com/p/CcA0hCwPPOX/?igsh=bG01aWNvdDRobzN6

https://halimahalaydrus.blogspot.com/p/biodata.html




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/alqudwah.v2i1.29092

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Editorial Office Board :

The Qur'anic and Tafsir Science Study Program and the Hadith Science Study Program. Faculty of Ushuluddin State Islamic University Sultan Syarif Kasim Riau.

Jl. H.R. Soebrantas No. 155 KM 18, Simpang Baru Panam, Pekanbaru 28293 PO.Box. 1004 Telp. 0761-562051 Fax. 0761-562051 Web: https://fush.uin-suska.ac.id/

https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alqudwah/index

Creative Commons LicenseAl-Qudwah by https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alqudwah/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter