Efektivitas Bimbingan Kelompok Metode Problem Solving Media Mind Mapping Dalam Perencanaan Karir Siswa

Sirajuddin Ahmad, Tyas Martika Anggriana, Ratih Christiana

Abstract


This study aims to improve students' career planning by using group guidance services with problem solving methods using mind mapping media for class XII students at Senior High School (SMA) Negeri 4 Madiun City. Career planning is something that concerns the long-term future that must be planned well in advance. The method used in this study is an experiment with a one group pretest posttest approach with the Wilcoxon analysis test. The sample in this study was 10 students who were determined using the purposive sampling method. The provision of intervention to students was carried out 3 times with a duration of 45 minutes at each meeting. The significance results of the Wilcoxon analysis test were 0.005 <0.05, which means the difference between before and after the service was given. And the average pretest score of 66 became 101 on the average posttest score, which means that it shows an increase of 8 out of 10 students experiencing a significant increase in career planning. The results of this study indicate that group guidance services using problem solving methods using mind mapping media play a role in providing understanding, knowledge, and information to think systematically and in a planned manner in determining the career planning of class XII students of SMA Negeri 4 Madiun in the 2024/2025 Academic Year effectively.

Keywords


Career planning, Group guidance, Mind mapping media, Problem solving techniques.

Full Text:

PDF

References


Adityawarman, L. P. (2021). Peran Bimbingan Kelompok Dalam Perencanaan Karir Siswa. Advice: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 165. https://doi.org/10.32585/advice.v2i2.786

Agustin, A. A., Martika, T. M., & Christiana, R. (2023). Keefektifan Konseling Kelompok Trait and Factor untuk Mengurangi Kecemasan dalam Perencanaan Karir pada Siswa. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, 31–42.

Agustina, N., Nurmaisara, O., & Anggriana, T. M. (2017). Upaya Meningkatkan Kematangan Pemilihan Karir Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Problem Solving. Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling), 1(1), 195–200.

Aprilia, D., Fatimah, S., & Septian, M. R. (2023). Efektivitas Media Mind Mapping Berbasis Audio untuk Meningkatkan Pemahaman Perencanaan Karir. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 6(5), 421–429. https://doi.org/10.22460/fokusv6i5.12984

Corey, & Gerald. (2009). Teori dan Praktik Konseling Psikoterapi. Refika Aditama.

Ghassani, M., & Anwar, Z. (2020). Meningkatkan kematangan karir siswa smp melalui pelatihan perencanaan karir. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 12(2), 123–138.

Handayani, F., Handoyo, A. W., & Wibowo, B. Y. (2024). Efektivitas Teknik Mind Mapping Dalam Layanan Bimbingan Karir Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir Siswa Kelas XI Di SMAN 1 Ciruas. Diversity Guidance and Counseling Journal, 2(3), 17–32.

Hartatik, H., Huda, N., & Purnamasari, H. (2024). Pengaruh Media Mind Mapping Dalam Layanan Bimbingan Konseling Terhadap Motivasi Belajar Dan Perencanaan Karir Siswa di SMPN 1 Tragah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(23), 869–882.

Julia, J., & Afandi, M. (2020). Efektivitas Teknik Mind Mapping Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Administrasi Pendidikan & Konseling Pendidikan, 1(2), 106. https://doi.org/10.24014/japkp.v1i2.9444

Nofarissa, A., Putri, D. A. W. M., & Lestari, L. P. S. (2023). Pengembangan buku panduan bimbingan kelompok dengan teknik problem solving untuk perencanaan karir siswa di sekolah menengah kejuruan. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 631. https://doi.org/10.29210/1202322871

Nurhaliza, S., Marpaung, J., Yanizon, A., Keguruan, F., Ilmu, D., Riau, U., & Batam, K. (2024). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Mind Mapping dalam Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa. Sindoro Cendekia Pendidikan, 6(6).

Nurwulansari, F. A., Krisphianti, Y. D., & Puspitarini, I. Y. D. (2021). Efektivitas Teknik Problem Solving untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Kelas XI SMK PGRI 2 Kediri. Simki.

Pranoto, H. (2016). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di Sma Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Jurnal Lentera Pendidikan LPPM UM METRO, 1(1).

Puspita, D. A., & Muis, T. (2018). Penerapam Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemandirian Pemilihan Karier Siswa dalam Bimbingan Kelompok pada Siswa Kelas XI SMAN 1 Kota Mojokerto. 26–34.

Rasimin & Hamdi, M. (2021). Bimbingan dan Konseling Kelompok (B. Sari (ed.)). Bumi Aksara.

Rohma, R. N. (2023). Perencanaan Karir Siswa SMA: Tinjauan Literatur Yang Sistematis. Conseils: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 50–60.

Safitri, E., Kiswantoro, A., & Zamroni, E. (2020). Meningkatkan Kematangan Pemilihan Karir Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Problem Solving. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i1.5151

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan RnD (Sutopo (ed.); 2nd ed.). CV. Alfabeta.

Wardana, A. W., & Rosada, U. D. (2024). Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Problem Solving untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar dalam Menentukan Karir. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 3(2), 209–219.

Widiyono. (2021). “MIND MAPPING” Strategi Belajar yang Menyenangkan (E. Munastiwi (ed.)). CV. Lima Aksara




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ittizaan.v8i1.36143

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Indexed By:

  


Creative Commons License

Al-Ittizaan Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 site stats

View My Stats