Sinergitas Kemitraan melalui Pelatihan Media Digital Marketing bagi Pengrajin Batik Bono

Welly Wirman, Tutut Ismi Wahidar, Ringgo Eldapi Yozani, Ismandianto Ismandianto, Ikhma Zurani

Abstract


Batik Bono is a work of art typical of Pelalawan district which has various motifs including Batik Kloso, Batik Sekijang and so on. The aim of this service is so that technological advances can be enjoyed by everyone, especially regional Batik craftsmen, to be able to adapt and maximize existing potential. In this case, the service team uses the method of implementing lectures and digital marketing media practices to help craftsmen market their products digitally so they can reach national and international markets. Realizing the limited human resources of Batik craftsmen in Pelalawan Regency, especially in using digital media to increase marketing of Bono Batik products, the service team collaborated with the Pelalawan Regency Manpower Service. From the results of the service, there are 50 Batik craftsmen spread across Pelalawan district. This dedication is a potential collaboration between the Riau Andalan Pulp and Paper (RAPP) company and the Pelalawan Regency Tourism Office to advance the business of Bono Batik craftsmen in the future.


Keywords


Partnership, digital media, batik

Full Text:

PDF

References


Anwar, F. (2019). Pelaksanaan Tugas Pembinaan Dinas Koperasi, Usaha Kecil Menengah, Perindustrian dan Perdagangan Kabupaten Pelalawan (studi Industri Batik Bono). Universitas Islam Riau.

Ardiyansyah, T. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Tugas Dinas Koperasi, Usaha Kecil Menengah, Perindustrian dan Perdagangan Kabupaten Pelalawan Dalam Pengembangan Industri (studi Industri Batik Bono). Universitas Islam Riau.

Arumsari, N. R., Lailyah, N., & Rahayu, T. (2022). Peran Digital Marketing dalam Upaya Pengembangan UMKM Berbasis Teknologi di Kelurahan Plamongansari Semarang. SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Seni Bagi Masyarakat), 11(1), 92–101.

Elyas Syaputra, Ahmal, A. (2022). Perkembangan Motif Batik Bono Sebagai Identitas Kabupaten Pelalawan Berbasis Kearifan Lokal (2013-2020). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11628–11635.

Gentari, R. E., Muharam, H., Juanda, E., Wiguna, W., & Susanto, B. (2023). Upaya Peningkatan Motivasi dan Kemandirian Perekonomian Pengrajin Tas Melalui Digital Marketing Di Ciboleger Baduy Banten. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 114–120.

Hakim, L. M. (2018). Batik Sebagai Warisan Budaya Bangsa dan Nation Brand Indonesia. Nation State: Journal of International Studies (NSJIS), 1(1), 60–89.

IWareBatik. (2023). Jelajah Batik Di Riau. IWareBatik.

Kurniawan, A., & others. (2023). Pelaksanaan Strategi Pengembangan Program Wisata Bono Oleh Dinas Pariwisata Pemuda Dan Olahraga Kabupaten Pelalawan. JIABIS: Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis Dan Sosial, 1(2), 43–53.

Mardiani, E., Rahmansyah, N., Ningsih, S., Wijaya, Y. F., Handayani, E. T. E., Hidayatullah, D., & Lantana, D. A. (2024). Strategi Digital Marketing Pkm Untuk Menumbuh Kembangkan Usaha Umkm. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 1257–1262.

Maulana, Y. (2022). Yuswohady: UKM Harus Manfaatkan Perkembangan Digital. Diakses.

Maulidasari, C. D., & others. (2020). Dampak pemasaran online di era Covid-19. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 4(2).

Monalisa, S., & Rizky, K. (2021). Pengukuran Kualitas Website Rumah Batik Andalan Metode Webqual 4.0 Dan Importance Performance Analysis. Jurnal Ilmiah Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 7(1), 27. https://doi.org/10.24014/rmsi.v7i1.10659

Purwana, D., Rahmi, & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17. https://doi.org/doi.org/10.21009/JPMM.001.1.01

Retno Hernawati, N. (2011). Pemekaran daerah di Indonesia. POLITIKA-Jurnal Ilmu Politik, 2(1), 57–65.

Rosalita, Y., Yovita, I., & others. (2024). Analisis Persaingan Industri Batik di Kabupaten Pelalawan. Journal of Economics, Bussiness and Management Issues, 2(1), 46–61.

Rozinah, S., & Meiriki, A. (2020). Pemanfaatan digital marketing pada usaha mikto kecil dan menengah (umkm) di kota tangerang selatan. Jurnal Doktor Manajemen (JDM), 3(2), 134.

Sadya, S., Judul, A. ini telah tayang di D. i. dengan, Indonesia?"., "Apa Media Sosial yang Kerap Dipakai Belanja Online di, Sadya., A. S., Bayu., E. D., & Https://dataindonesia.id/digital/detail/apa-media-sosial-yang-kerap-dipakai-belanja-online-di-indonesia., K. selengkapnya di sini: (2022). Apa Media Sosial yang Kerap Dipakai Belanja Online di Indonesia? Dataindonesia.Id.

Sari, C. D. M., & Setiyana, R. (2020). Sosialisasi digital marketing pada usaha mikro kecil menengah (umkm). Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 2(1), 63–73.

Supriadi, C. (2016, October 21). UKM Harus Manfaatkan Internet untuk Pemasaran dan Branding. Marketing.Co.Id. https://marketing.co.id/menkop-puspayoga-ukm-harus-manfaatkan-internet/

WeAreSocial. (2021). Digital 2021 Indonesia (January 2021). In WeAreSocial.

Yusmaini. (2024). Produk UMKM. Batik Yus Pelalawan. https://www.karyakreatifindonesia.co.id/umkm/Batik-yus-pelalawan




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/menara.v18i2.25501

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


         

 


Editorial Office:

LPPM UIN Sultan Syarif Kasim Riau. Gedung Islamic Center UIN Suska Riau. Jl. HR Soebrantas Km 15, Tuah Madani, Pekanbaru

Email : jurnalmenara@uin-suska.ac.id

Creative Commons License

Menara by http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Menara is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats