Penerepan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa Biologi FKIP Universitas Muhammadiyah Riau
Abstract
Scientific attitude and the cognitive learning ecology of plant biology students’ FKIP Islamic University of Riau has not been satisfactory. The experiment was conducted in the second semester of the academic year 2014/2015 in the fourth grade D in Biology FKIP Islamic University of Riau. This study was conducted in two cycles, each cycle consisting of four stages.Data were collected through observation sheets filled in by the observer and data achievement test given the end of the cycle. Observation sheet used to determine the scientific attitude and cognitive learning outcomes of students during the learning takes place. The results of data analysis Cycle 1 and Cycle 2 shows the increase in the scientific attitude and cognitive learning out comes of students’. Scientific attitude of students’ increased from 60.97% to 73.00% with an increase of 12.03%. Cognitive learning outcomes of students in Cycles1 and Cycles 2 also increase. The number of students’ who pass increased from 54. 54% to 81. 81% . In general it can be concluded that the use of models of Problem Based Learning can enhance scientific attitude and cognitive learning outcomes of students’ in biology semester IV D FKIP Islamic University of Riau.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Bundu. 2006. Analisis Sikap Ilmiah Mahasiswa Terhadap Praktikum Ekologi Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Biologi.UNRI.
BSNP. 2006. Petunjuk Teknis Pengembangan Silabus dan Contoh/ Model silabus SMA/MA. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Depdiknas. 2003. Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Mata Pelajaran Biologi Sekolah Menengah Atas dan Madrasah Aliyah. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
Dimyati, dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Devi, D. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Pada Pembelajaran IPA Kelas VII SMPN 5 Sleman”. Jurnal Pendidikan Biologi, Vol. 1 No.3 Tahun 2012.
Imran, A. 2010. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Menggunakan Handout Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII1 MTsN Bukit Raya Pekanbaru Tahun Ajaran 2010/2011. Skripsi UIR Pekanbaru.
Irianti. 2005. Penerapan Pembelajaran Berdasarkan Masalah (Problem Based Learning) Dengan Menggunakan Media Gambar Terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA4 SMA Negeri 10 Pekanbaru Tahun Ajaran 2004/2005. Skripsi Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Islam Riau. Pekanbaru.
Kemendikbud. 2013. Modul Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Budaya dan Penjamin Mutu Pendidikan.
Kunandar. 2009. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Lufri. 2007. Strategi Pembelajaran Biologi: Teori, Praktek dan Penelitian. Padang: UNP Press.
Mulyasa, E. 2006. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Majid, A. 2006. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nata, Abuddin. 2009. Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Pernada Media Group.
Sardiman. 2010. Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sobur. 2003. Psikologi Umum. Bandung. Pustaka Setia
Rehena, J. 2012. Peningkatan Mutu Pendidikan Biologi melalui Pembelajaran Inovatif yang Berkarakter. Materi Kuliah Umum. Ambon.
Rehena, J. 2009. Strategi Pembelajaran. Malang: IKIP Malang.
Sudjana, N. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Trianto. 2010. Mendisain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasi pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Prenada Media.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jete.v5i1.9354
Refbacks
- There are currently no refbacks.
INDEXED BY:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.