PEMANFAATAN VIDEO PEMBELAJARAN DALAM PEMBELAJARAN KIMIA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP KIMIA

Sri Hartati, Santri Ailannur Siregar

Abstract


Abstract

The study aims to determine the effect of using learning videos in improving understanding of chemical concepts. The method used is literature review. The results showed that there are several learning video media that are effective for building understanding of chemical concepts, namely Zenius.Net, Flipped Classroom, environment, VOLTA, and Kinemaster. These media have met the feasibility and validation tests to be used in chemistry learning. Based on the review of various studies, it can be concluded that the use of various types of learning video media can foster concept understanding in chemistry material.

Keywords: Learning Video, Concept Understanding, Chemistry Learning                                        

 


Full Text:

PDF

References


Artika, A., Mahartika, I., & Irdamisraini, I. (2024). Kahoot: Alternatif Media Pembelajaran yang Menyenangkan Bagi Siswa Kimia Pada Materi Koloid. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 2579-2589.

Handayani, D., Elvia, R., Aditia, M. M., & Alperi, M. (2021). Pengembangan Video Asam Basa Berbasis Lingkungan untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas XI. Jurnal Teknodik, 95-106.

Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. JEKPEND" Jurnal Ekonomi dan Pendidikan", 1(1), 27-33.

Irfandi, I., Linda, R., & Erviyenni, E. (2018). Pengembangan modul pembelajaran kimia berbasis learning cycle–5e pada materi ikatan kimia. EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan), 3(2), 184-194.

Khasanah, U., & Mahartika, I. (2022). Desain dan Uji Coba Penuntun Praktikum Asam Basa berbasis Kehidupan Sehari-Hari. Konfigurasi: Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan, 6(2), 94-102.

Mahartika, I., Zuhri., Kasmiati., Afrianis, N., Okmarisa, H., Ardiansyah. (2023). Media Pembelajaran Kimia Berbasis Integrasi Al-Quran dan Riset Pengembangan. Rajawali Press.

Meilisa, R., & Pernanda, D. (2020). Model pembelajaran flipped classroom pada mata kuliah algoritma dan struktur data. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 571-577.

Pandaleke, M., Munzil, M., & Sumari, S. (2020). Pengembangan Media Pelajaran Kelas Flipped Berbasis Animasi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kimia. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(3), 387.

Parera, L. A. M., Toni, S., Naat, J., Sudirman, S., Dewi, N. W. O., Kerihi, E. C., & Nenohai, J. A. (2022). Pengembangan video pembelajaran kimia berbantuan Kinemaster pada materi sistem koloid untuk kelas XI SMA/MA. Jurnal Beta Kimia, 2(1), 23-32.

Rahayuningsih, S. (2018). Pemahaman konsep mahasiswa perempuan dalam menyelesaikan masalah grup. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 3(1), 70-81.

Randa, G., Mahartika, I., & Irdamisraini, I. (2023). Prototype Produk Media Pembelajaran E-Modul Stoikiometri Berbasis Teknik Mnemonik Akrostik. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 3473-3485.

Safitri, B. R. A., Pahriah, P., & Fuaddunnazmi, M. (2022). Efektivitas Video Pembelajaran Berbasis Zenius. Net Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Kimia Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(1), 34-41.

Safitri, R., & Sari, M. (2022). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis SETS (Science, Environment, Technology, and Society) untuk Siswa SMAN 1 Kecamatan Payakumbuh. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 9-15.

Susanti, L., & Pitra, D. A. H. (2019). Flipped classroom sebagai strategi pembelajaran pada era digital. Health and Medical Journal, 1(2), 54-58.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114.

Tyas, I. C., Yurfiah, Y., Simarmata, J., Meirista, E., Iwan, I., Hamer, W., ... & Sitopu, J. W. (2023). Dasar-Dasar Media Pembelajaran. Penerbit Kita Menulis.

Wibowo, T., & Subagiyo, S. (2022). Flipped Classroom: Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Termokimia Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 5(2), 135-143.

Winel, K. M., Rasmawan, R., Ulfah, M., Junanto, T., & Harun, A. I. (2023). Pengembangan VOLTA (Video Lagu Teori Kimia) pada Materi Teori Asam Basa dengan Strategi Chunking. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 11(6), 941-958.

Wulandari, E. A., & Fatisa, Y. (2203). Desain Dan Uji Coba Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Nearpod. Journal of Chemistry Education and Integration, 2(2), 124-134.

Yanur, Salim, A., & Utama, A. H. (2024). Pemanfaatan Zenius.Net Sebagai Bentuk Inovasi Untuk Mendukung Pembelajaran Mandiri. Journal of Instruction Technology, 5(1), 91–103.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jcei.v3i2.32351

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Chemistry Education and Integration

 E-ISSN: 2829-1921  P-ISSN: 2829-2774                

Published By:

Department of Chemistry Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Sultan Syarif Kasim State Islamic University, Riau 

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau

email: jceipka@uin-suska.ac.id

Indexed By:

          

 

 Creative Commons License

Journal of Chemistry Education and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.