PENGEMBANGAN TEKNOLOGI VIRTUAL REALITY DALAM PEMBELAJARAN KIMIA

Ananda Awaliya Fransiska, Aida Fitriyani

Abstract


Abstract

This research aims to develop and enable Virtual Reality (VR) applications in chemistry learning. The method used is a literature review study, where we review and synthesize relevant previous research. This approach involves gathering, assembling, and analyzing literature from a variety of academic sources to understand the use and effectiveness of VR in chemistry education. The analysis results show that VR has great potential in improving understanding of chemical concepts through three-dimensional visualization and interactive simulations. Previous research shows that VR can increase student engagement and motivation, but it also faces technical and pedagogical challenges. This literature synthesis reveals best practices and pitfalls in research, providing direction for further development. By understanding trends and findings from previous research, this research contributes to the development of more effective and strategic VR applications in chemistry learning, as well as offers recommendations for implementation on a broader scale.

Keywords: Virtual Reality, Chemistry Learning Media, Technology 


Full Text:

PDF

References


Aisyah, S., & Fatisa, Y. (2020). Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif Lectora Inspire pada Materi Larutan Penyangga. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 34-44.

Aji, A. P. B., & Ikhsan, J. (2018). Pengembangan Kartu 3D Chemical Bond (3DCB) Untuk Peserta Didik Kelas X SMA/ MA. Jurnal Pembelajaran Kimia, 7(4), 168–173.

Amirah, G., & Mahartika, I. (2023). Penuntun Praktikum Termokimia berbasis Augmented Reality: Kajian Efektivitas Media. Journal of Natural Sciences Learning, 2(2).

Anggraini, R. A., Yuhelman, N., & Ningsih, J. R. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Aplikasi Kinemaster Pada Materi Hidrokarbon di SMAN 1 Inuman. Journal of Chemistry Education and Integration, 1(1), 26-33.

Arwani, I., Afirianto, T., Akbar, M. A., & Putra, S. (2023). Penerapan Teknologi Virtual Reality Dalam Pengembangan Laboratorium Virtual Kimia Terapan. Jurnal Sistem Informasi, Teknologi Informasi, dan Edukasi Sistem Informasi, 4(2), 94-105.

Assidiq, M. (2024, January). Aplikasi Pembelajaran Sains Kimia Pada SMK Bigem (Bina Genari Mandiri) Berbasis Augmented Reality (AR). In Journal Peqguruang: Conference Series (Vol. 5, No. 2, pp. 861-869).

Febriana, D., VY, I. A., & Pamungkas, A. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Reality berbantu Millea Lab pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 329-340.

Fendi, K. (2019). Perkembangan Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Kuliah Kimia Dasar. November 2018, IX(1), 1. https://www.gob.mx/semar/que-hacemos

Fitria, T. N. (2023). Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) Technology in Education: Media of Teaching and Learning: A Review. International Journal of Computer and Information System (IJCIS), 4(1), 14-25.

Hurrahman, M., Erlina, E., Melati, H. A., Enawaty, E., & Sartika, R. P. (2022). Pengembangan E-Modul berbasis Multipel Representasi dengan Bantuan Teknologi Augmented Reality untuk Pembelajaran Materi Bentuk Molekul. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 10(1), 89-114.

Irma, W., Okra, R., Musril, H. A., & Derta, S. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) Pada Mata Pelajaran Kimia Menggunakan Unity di SMA Negeri 1 Bukittinggi. Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 14(1), 54-67.

Kartikasari, A., & Anggaryani, M. (2022). Development of Virtual Reality Endogen Energy (VREE) media for physics learning mechanical wave on class XI. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 10(3), 466-477.

Kurdi, M. S. (2021). Realitas Virtual dan Penelitian Pendidikan Dasar: Tren Saat ini dan Arah Masa Depan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 1(4), 60-85.

Mahartika, I., Iwan, I., Suttrisno, S., Dwinanto, A., Yulia, N. M., Andryanto, A., ... & Afrianis, N. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Yayasan Kita Menulis.

Nisa, A., & Dwiningsih, K. (2021). Efektivitas Pembelajaran Geometri Molekul Menggunakan Mobile Virtual Reality (MVR) untuk Meningkatkan Kemampuan Visuospasial. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(2), 220-236.

Novianty, I., Sholihah, W., & Aditama, Y. (2020). Aplikasi Virtual Reality Atom Kimia Di Seamolec. MATRIK: Jurnal Manajemen, Teknik Informatika dan Rekayasa Komputer, 19(2), 257-262.

Pasaribu, A. N., Widyastuti, A., Pratiwi, I. I., Andryanto, A., Pagiling, S. L., Seniorita, S., ... & Yusuf, Y. M. (2023). Tinjauan Literatur Sistematik (TLS): Teori dan Praktik. Yayasan Kita Menulis

Pramesti, A. A., Sitompul, R. P., & Sopiya, N. (2022). Systematic Literature Review: Pemanfaatan Virtual Reality (VR) Sebagai Alternatif Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 19(2), 105-117.

Rahmawati, S., Paradia, P. A., & Noor, F. M. (2021). Meta Analisis Media Pembelajaran IPA SMP/MTS Berbasis Virtual Reality. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 12-25.

Rostania, N. E., & Rizqi, M. (2023). Pemanfaatan Virtual Reality (VR) Untuk Pembuatan Simulasi Praktikum Perakitan Komputer Menggunakan Unreal Engine. Journal of Animation and Games Studies, 9(2), 159-176.

Rusdi, H., Riyanti, R., & Utari, P. (2023). VILBAR (Virtual Laboratory Based Augmented Reality) sebagai Media Praktikum Kimia di Universitas Muslim Maros. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(4), 1051-1060.

Supriadi, S., Wildan, W., Siahaan, J., Muntari, M., & Haris, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Teknologi Augmented Reality (AR) untuk Melatih Model Mental Siswa SMA di Daerah Geopark Rinjani. Chemistry Education Practice, 6(1), 8-14.

Wiranti, D. A., Ratnasari, D., & Ariawantara, P. A. F. (2021). Implementasi Funing (Fun Learning): Game-Based Learning Platform Dengan Optimalisasi Collaborative Governance di Era New Normal Sebagai Upaya Menyukseskan Merdeka Belajar. Lomba Karya Tulis Ilmiah, 2(1), 57-70.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jcei.v3i2.32350

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Chemistry Education and Integration

 E-ISSN: 2829-1921  P-ISSN: 2829-2774                

Published By:

Department of Chemistry Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Sultan Syarif Kasim State Islamic University, Riau 

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau

email: jceipka@uin-suska.ac.id

Indexed By:

          

 

 Creative Commons License

Journal of Chemistry Education and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.