PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING BERBASIS COMMUNITY OF INQUIRY (CoI) PADA MATERI STRUKTUR ATOM TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA

Retno Limar Kinanti, Fitri Refelita

Abstract


Abstract

This research aimed at knowing whether there was or not an effect and increase of values of Community of Inquiry (CoI) based Blended Learning model toward student learning achievement. It was Quasi Experimental research—a research that used an Experimental group and a Control group determined the difference of two variables. The samples of this research were 2 groups—the tenth-grade students of Natural Science 4 (the Experimental group) that were 36 students taught by using Community of Inquiry based Blended Learning model and the students of Natural Science 5 (the Control group) that were 34 students taught by using Conventional learning. The techniques of collecting the data were written pretest and posttest. The collected data were analyzed by using Independent Sample t test and to see the effect of using the coefficient of determination. The final data processing results obtained tcount of 1.778 while the value of ttable at a significant level of 5% = 1.684 then H0 is rejected and Ha is accepted. Means there is an influence of blended learning model based on community of inquiry (CoI) with conventional learning models on student learning outcomes. To determine the magnitude of the effect of the treatment used the coefficient of determination formula and the results obtained by 0.04, so the coefficient of influence (Kp) obtained is equal to 4%.

Keywords : Blended Learning, Community of Inquiry, Learning Achievement, Atomic Structure and Periodic System of the Elements

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada atau tidaknya pengaruh dan peningkatan nilai model Blended Learning berbasis Community of Inquiry (CoI) terhadap prestasi belajar siswa. Merupakan penelitian kuasi Eksperimental—penelitian yang menggunakan kelompok Eksperimen dan kelompok Kontrol menentukan perbedaan dua variabel. Sampel penelitian ini adalah 2 kelompok yaitu siswa kelas X IPA 4 (kelompok eksperimen) yang berjumlah 36 siswa yang diajar dengan model Blended Learning berbasis Community of Inquiry dan siswa IPA 5 (kelompok kontrol) yang sebanyak 34 siswa diajar dengan menggunakan pembelajaran konvensional. Teknik pengumpulan datanya adalah pretest dan posttest tertulis. Data yang terkumpul dianalisis dengan menggunakan Independent Sample t-test dan untuk melihat pengaruhnya menggunakan koefisien determinasi. Hasil pengolahan data akhir diperoleh t-hitung sebesar 1,778 sedangkan nilai t-tabel pada taraf signifikan 5% = 1,684 maka H0 ditolak dan Ha diterima. Berarti ada pengaruh model pembelajaran blended learning berbasis community of inquiry (CoI) dengan model pembelajaran konvensional terhadap hasil.

Kata Kunci: Blended Learning, Komunitas Inkuiri, Prestasi Belajar, Struktur Atom dan Sistem Periodik Unsur


Full Text:

PDF

References


Anggraini, A. D. (2017). Efektivitas pembelajaran blended learning berbasis Community Of Inquiry (COI) terhadap hasil belajar kognitif dan persepsi mahasiswa pada matakuliah pemisahan kimia pokok bahasan kromatografi (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Hima, L. R. (2017). Pengaruh Pembelajaran Bauran (Blended Learning) terhadap Motivasi Siswa pada Materi Relasi Dan Fungsi. JIPMat, 2(1).

Indonesia, A. P. J. I. (2017). Infografis Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia. ID: APJII.

Pratiwi, E. R. (2016). Penerapan Pembelajaran Community of Inquiry (CoI) Berbantuan Blended Learning Pada Materi Distilasi Ditinjau Dari Pemahaman Konsep. Prosiding Seminar Nasional II. ISBN: 978-979-796-179-4. Malang: UNM.

Riduwan. (2013). Belajar Mudah Peneltian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Sani, F. (2016). Metodologi Penelitian Farmasi Komunitas dan Eksperimental. Yogyakarta: Deepublish.

Sudarmin, S., Fatmawati, I., & Supardi, K. I. (2015). Penerapan Blended Learning dalam Pembelajaran Kimia untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Pemodelan dan Bahasa Simbolik. Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan, 415-424.

Sudjana, N. (2020). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung : Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2013). Statistik untuk Penelitian, Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian dan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suyono. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Zein, M. U., & Darto, D. (2012). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Pekanbaru: Daulat Riau.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jcei.v1i1.15906

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Chemistry Education and Integration

 E-ISSN: 2829-1921  P-ISSN: 2829-2774                

Published By:

Department of Chemistry Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Sultan Syarif Kasim State Islamic University, Riau 

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau

email: jceipka@uin-suska.ac.id

Indexed By:

          

 

 Creative Commons License

Journal of Chemistry Education and Integration is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.