Efektifitas Manajemen Kesiswaan Melalui OSIM dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswi

Rahma Wati Ningsih, Abdul Hamid, Ghufron Ghufron

Abstract


This research aims to describe and analyze student management through osim in shaping the disciplined character of female students which was carried out at Madrasah Diniyah Darul Lughah Wal Karomah Kraksaan Probolinggo, East Java. This research is a qualitative descriptive study. This method is a type of research that describes aspects that form the context of the research. Monitor and present the actual situation that occurs in the field regarding student management at Madrasah Diniyah. The data analysis process is carried out by collecting data and simplifying it according to needs so that it becomes important points in the research, then the researcher analyzes the data by discarding data that is not needed. This research obtained data directly from the research subjects, namely the head of Madrasah Diniyah, head of Madin student affairs, and head of Osim. In the form of interview results, seeing the situation directly (observation), and documentation. The results of the research show that student management through osim is very effective in shaping the disciplined character of Madrasah Diniyah Darullughah Wal Karomah students. By carrying out routine planning, implementation and evaluation.


Full Text:

PDF

References


An, P. A., & Hadits, D. A. N. (2018). Controlling Organisasi Dalam. 4, 39–55.

Ansar, R. &. (2020). Manajemen Kesiswaan Full Day School (Studi Pada Pembinaan Siswa Di Smp Negeri 6 Makassar) Rabbi. 37–48.

Ariska, Sita, R. (2015). Manajemen Kesiswaan. Manajer Pendidikan, 9(20), 828–835.

Ariska, R. S. (2019). Manajemen Kesiswaan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 13(3), 281–292

Baroroh, H. (2018). Manajemen Pendidikan Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa Di MAN Yogyakarta III, 67–87.

Chamidi, A. S. (2017). Manajemen Kesiswaan Dan Bimbingan Konseling Dalam Perspektif Pendidikan Karakter.

Dr. Abdul Karim, M. Pd & Dr. Muhammad Thoyib, M. P. (2021). Manajemen Madrasah Multikultural.

Fadhilah, Jamluddin Idris, K. (2014). Manajemen Kesiswaan Pada Madrasah Tsanawiyah Negeri Cot Gue Kabupaten Aceh Besar. 2(1), 89–96.

Fadhilah. (2023). Penerapan Manajemen Kesiswaan Pada Lembaga Pendidikan Di Sekolah Menengah. 19–28.

FADHILAH. (2017). Manajemen Kesiswaan Di Sekolah. 103–120.

Fitria, Y. L. (N.D.). Peningkatan Mutu Sarana Dan Prasarana Sekolah Melalui Konsep Trilogi Juran. 12(1), 6–9.

Hajar, S., Tinus, A., & Budiono, B. (2019). Pembinaan Kesiswaan Untuk Penumbuhan Dan Penguatan Karakter Kepemimpinan Melalui Kegiatan Osis. Jurnal Civic Hukum, 4(1), 59.

Haryanto, A. S. A. W. B. (2020). Quality Management Of Student Affairs In Strengthening Al- Islam And Muhammadiyah In SMA Muhammadiyah 1 Taman Manajemen Mutu Bidang Kesiswaan Dalam Penguatan Al-Islam Pendahuluan Metode Hasil Dan Pembahasan Perspektif Tentang Manajemen Mutu. 4(1), 1–9.

Hasanah, D. A. Dan E. (2021). Manajemen Kesiswaan Dalam Peningkatan Prestasi Siswa Sekolah Dasar. 12, 205–214.

Japar, M., & Paridana, D. (2018). Pembentukan Karakter Kemandirian Melalui Kegiatan Osis Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 86–103.

Mursilah. (N.D.). Manajemen Kesiswaan Dan Manajemen Keuangan Di Sma.

Nadziroh, I. F., & Thoyib, M. (2022). Manajemen Kesiswaan Dalam Peningkatan Potensi Diri Siswa Melalui Organisasi Siswa Intra Sekolah. 1(1), 61–79.

Negeri, M., & Payakumbuh, . (2023). Hubungan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dengan Motivasi Kerja Pendidik Di Mts Negeri 1 Kota Payakumbuh. 13(2).

Nupusiah, U., Aditya, R., & Dewi, D. S. (2023). Manajemen Kesiswaan Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa ( Studi Kasus Di SMK Ma ’ Arif Cijulang ). 9(1), 10–16.

Pendidikan, M. (2023). Manajemen Kurikulum Terpadu ; Studi Tentang Penerapan Model Kurikulum Kulliyatul Mu ’ Allimin Al -Islamiyah ( KMI ) Dalam Meningkatkan. 165–174.

Prof.Dr. Suryana, M. S. (2010). Metodologi Penelitian.

Putri, M., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Manajemen Kesiswaan Terhadap Hasil Belajar. 6(2), 119–125.

Saddhono, K. (2017). Manajemen Kelas Multikultural Dalam Pembelajaran Di Indonesia. Conference On Language And Language Teaching, 561.

Sitanggang, J. M., Studi, P., Kewarganegaraan, P., Junita, O., & Sitanggang, M. (2020). Peran Organisasi Siswa Intra Sekolah (Osis) Dalam Membentuk Karakter Demokratis Siswa Di Smp Negeri 7 Bandung Skripsi Diajukan Untuk Memenuhi Sebagian Syarat Untuk Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan.

Tharaba, M. F. (2020). Manajemen Pendidikan Multikultural Prespektif Ulu Al-Albab. 04(02), 92–106.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ijiem.v7i1.29230

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Islamic Educational Management

INDEXED BY:

       

IJIEM is published by Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Mailing Address:

Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau  
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155, Pekanbaru - Riau 28293, Email: ijiem.mpi@uin-suska.ac.id

Creative Commons License
IJIEM is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats