Implementation of Counseling Techniques: Art Therapy Techniques to Explore the Problems of Introverted Students Who Experience Academic Procrastination
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Aiyuda, N. (2019). Art therapy. Nathiqiyyah: Jurnal Psikologi Islam, 2(2). https://doi.org/10.4324/9781315755267-20
Alvina, & Kurnianingrum, W. (2018). Penerapan Art Therapy Untuk Meningkatkan Self-Esteem Anak Usia Middle Childhood. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 2(1), 198–204. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v2i1.1595
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951
Astuti, S. A. M. C. P., Kirana, N. A., Linardo, L. T., Widyawati, P. E., Widiasavitri, P. N., & Mahendra Putri, N. K. A. (2022). Menggambar dan mewarnai sebagai bentuk implementasi art therapy dalam manajemen stres akademik. Jurnal Psikologi Udayana, 9(2), 171–183. https://doi.org/10.24843/jpu.2022.v09.i02.p07
Asyifa, I. N., Surur, N., & Susilo, A. T. (2022). Studi Kepustakaan Penerapan Art Therapy dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Psikoedukasi Dan Konseling, 5(2), 54–66. https://doi.org/10.20961/jpk.v5i2.52091
Bridges, L. (2022). Examining Expressive Art Therapies. Refered Article, 14(2), 1–4.
Dewany, R., Hariko, R., & Karneli, Y. (2023). Teknik Penstrukturan Dalam Layanan Konseling Individual. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 3(2), 62–69.
Ferdiansa, G., & Karneli, Y. (2021). Konseling Individu Menggunakan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 847–853. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/427
Hariko, R. (2016). Ilmu Bimbingan dan Konseling, Nilai dan Kesejahteraan Individu: Studi Literatur. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 4(2), 118–123. https://doi.org/10.29210/116000
Hariko, R. (2017). Landasan Filosofis Keterampilan Komunikasi Konseling. JKBK (Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling ), 2(2), 41–49.
Haryati, Safitri, A. D., B, M. K. K., Haryanti, R., & Putri, E. T. (2015). Efektivitas Art Therapy Dalam Meningkatkan Ketelitian Belajar. Psikostudia: Jurnal …, 4(1), 1–16. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/PSIKO/article/view/2263
Lydia, F., & Aurora, F. (2014). the Art Therapy, an Aesthetic and Artistic Experience To Support the Integration and Prevention of Uneasiness. European Journal of Educational Sciences, 01(02), 12–24. https://doi.org/10.19044/ejes.v1no2a2
Muthohharoh, M., & Karneli, Y. (2020). Layanan Konseling Perorangan Dengan Teknik Kursi Kosong untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal. Guidance, 17(01), 14–19.
Netrawati, Karneli, Y., & S, N. (2018). The Implementation of Basic Counseling Technique in Elementary School For Helping The Development and Alleviating Student’s Problems in West Pasaman District Education Office. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 115–132.
Netrawati, N., Khairani, K., & Karneli, Y. (2018). Upaya Guru BK untuk Mengentaskan Masalah-Masalah Perkembangan Remaja dengan Pendekatan Konseling Analisis Transaksional. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 79. https://doi.org/10.29240/jbk.v2i1.463
Nigmatullina, I. A., & Gerasimenko, J. A. (2016). Correction of school disadaptation of teenagers by art therapy methods. International Journal of Environmental and Science Education, 11(8), 2037–2045. https://doi.org/10.12973/ijese.2016.576a
Nurbaiti, A. T. (2019). Pengaruh teknik art therapy terhadap pengelolaan emosi marah pada siswa kelas XI SMA Negeri 3 Bantul. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 91–102.
Prayitno. (2018). KONSELING PROFESIONAL YANG BERHASIL: Layanan dan Kegiatan Pendukung. PT Raja Grafindo Persada.
Prayitno, & Amti, E. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. PT Rineka Cipta.
Rahmadani, D. T. (2022). Proses Layanan Konseling Individu Dalam Menentukan Jurusan Yang Akan Dipilih Sesuai Dengan Minat Siswa. JUANG: Jurnal Wahana Konseling, 5(1), 11–19.
Sutherland, J., Waldman, G., & Collins, C. (2010). Art Therapy Connection: Encouraging Troubled Youth to Stay in School and Succeed. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 27(2), 69–74.
Taufik, & Karneli, Y. (2017). Teknik dan Laboratorium Konseling. FIP: Universitas Negeri Padang.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/egcdj.v7i2.33533
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Educational Guidance and Counseling Development Journal
INDEXED BY:
Mailing Address:
Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155, Pekanbaru - Riau 28293, Email: egcdj.bk@uin-suska.ac.id
EGCDJ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.