Implementation of Multicultural Education Through Guidance and Counseling Services in Forming Student Character
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Agus, M. (2016). Strategi Sekolah dalam Pendidikan Multikultural. JPSD: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 114–130.
Amalianita, B., Eliza, R., Putra, R. P., Rahmayanty, D., & Niki, U. (2023). Peran pendidikan karakter remaja di sekolah serta implikasi terhadap layanan bimbingan dan konseling. Jurnal IICET, 8(2), 276–283.
Astamal, Firman, R. (2021). Pembentukan Karakter Peduli Sosial pada Siswa di SMAN 3 Payakumbuh. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(1), 79–84.
B, K. M., & Endang, B. (2016). Layanan informasi berbasis pendidikan multikultural pada siswa mas tadrisul ulum kuala mandor b. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(3), 1–11.
Banks, J. (1993). Multicultural Education: Historical Development, Dimension, and Practice. Review of Research in Education.
Cahyani, M. A. M. dan I. (2019). Pendidikan Multikultural Sebagai Pembentuk Karakter Peserta Didik. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2), 136–152.
Creswell, J. W. (2019). Educational Research Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research.
Erford, B. T. (2007). Transforming the school counseling profession. Upper Saddle River. NJ: Pearson.
Firman. (2018). Penelitan Kualitatif dan Kuantitatif. INA-Rxiv, 1–29.
Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikultural: Pengertian , Prinsip , dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Addin, 7(1), 1–26.
Karmedi, M. I., Firman, F., & Rusdinal, R. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah Selama Pandemi Covid-19. Journal of Education Research, 2(1), 44–46. https://doi.org/10.37985/jer.v2i1.45
Kemendiknas. (2011). Panduan Pendidikan Karakter. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Kebukuan Kemendiknas.
Mestika, Z. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan (Cetakan ke). Yayasan Obor Indonesia.
Mufrihah, A. (2014). Implikasi Prinsip Bimbingan Dan Konseling Terhadap Kompetensi Multikultural Konselor. Jurnal Pelopor Pendidikan, 7(1), 73–86. http://www.stkippgrismp.ac.id/jurnal-pelopor-pendidikan-5/
Najmina, N. (2018). Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 52. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8389
Nastiti, D. (2020). Penanaman Karakter Toleransi dan Pendidikan Multikultural di Sekolah dalam Menghadapi Keragaman Budaya, Ras, dan Agama. Journal Fascho in Education Conference-Proceedings, 1(1).
Nengsi, M. I., & Eliza, D. (2019). Pelaksanaan Pengembangan Karakter Peduli Lingkungan Bagi Anak dalam Konteks Alam Takambang Jadi Guru. Aulad : Journal on Early Childhood, 2(2), 28–40. https://doi.org/10.31004/aulad.v2i2.32
Rifani, E., Maulina, N., Ummah, F. S., Nahdlatul, U., Al, U., Nahdlatul, U., Al, U., Nahdlatul, U., & Al, U. (2022). Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application Studi Literatur : kompetensi multikultural guru BK dalam mendukung keberhasilan layanan konseling multikultural. Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 11(2), 196–204.
Sari, L., & Firman, F. (2019). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Terintegrasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 270–279. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.64
Sari, M. (2020). Penelitian Kepustakaan ( Library Research ) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Junal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPS, 6(1), 41–53.
Sayuti, M. (2020). “Alam Takambang Jadikan Guru” (AJTG) Learning Model of Budaya Alam Minangkabau (BAM). Atlantis Press, 485(Iclle), 261–267. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201109.044
Sipuan, S., Warsah, I., Amin, A., & Adisel, A. (2022). Pendekatan Pendidikan Multikultural. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 815. https://doi.org/10.37905/aksara.8.2.815-830.2022
Susanti, R. (2013). Penerapan Pendidikan Karakter Di Kalangan Mahasiswa. Al-Ta Lim Journal, 20(3), 480–487. https://doi.org/10.15548/jt.v20i3.46
Zamathoriq, D. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 124–131.
Zulqarnain, Z. (2016). Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Multikultural di Pondok Pesantren D DI-AD Mangkoso Baru Sulawesi Selatan. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(2), 193–205.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/egcdj.v7i1.28071
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Educational Guidance and Counseling Development Journal
INDEXED BY:
Mailing Address:
Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155, Pekanbaru - Riau 28293, Email: egcdj.bk@uin-suska.ac.id
EGCDJ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.