PERENCANAAN PEMBELAJARAN DI SD TUNAS HARAPAN PATUMBAK (STUDI TENTANG POLA IDENTIFIKASI PERILAKU DAN KARAKTERISTIK AWAL PESERTA DIDIK)
Abstract
Before deciding on a successful learning style to use in the classroom, teachers must first determine the fundamental features of their students. A teacher must be able to acknowledge the effectiveness of learning. During the learning process, teachers and students communicate with one another. Many educators still struggle to identify their students, which hinders the state of the learning process today. The learning process will be impacted by the student's preferred learning style, so the teacher needs to be aware of it. The teacher must create a lesson using the different learning preferences of each student in the class before the learning process can begin. It is crucial to work on improving instructor comprehension of this kind of student identification. A qualitative research methodology is the case study methodology. Peneliti mengandalkan masukan dari guru dan siswa. Penggunaan identifikasi ini mendorong pembelajaran yang efisien. Menurut temuan survei, mayoritas siswa kelas lebih menyukai pembelajaran auditori.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriani, A. (2018). Pembeajaran Kontekstual (Contextual Theaching and learning) dan Pemahaman Konssep Siwa. Jurnal Al-Muta’aliyah STAI Darul Kamal NW Kembang Kerang, 1 (3). http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/mutaaliyah
Ariesta. (2014). Analisis Karakteristik Gaya Belajar VAK (Visual, Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Informatika Angkatan 2014. Ilmiah Edutic, 1 (1).
Fathoni, A. (2006). Metodologi Penelitian dan Teknik Penyusunan Skripsi. Rineka Cipta.
Ghufron, dan R. (2014). Gaya Belajar Kajian Teoritik. Pustaka Pelajar.
Gobai, Y. (2005). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar dan gaya belajar Terhadap Hasil Belajar. htttp://re-serchengines.com/art05-94.html
Hartono, S. & A. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Rineka Cipta.
Hayati, M. (2014). Desan Pembelajaran Berbasis Karakter. Lembaga Penelitian dan pengabdian kepada masyarakat universitas negeri sultan syarif karim riau.
Hurlock, E. (2010). Perkembangan Anak. Vol 2. Remaja Rosdakarya.
Ina, Putri, Z. (2020). Identifikasi Perilaku dan Karakteristik awal Peserta Didik di sekolah Dasar Gondrong 2. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2 (3), 13.
Ina, Rieska, Sri, M. (2020). Mengidentifikasi karakteristik Awal Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2 (2), 219–226.
Lubis, R. R. (2018). Identifikasi Perilaku dan Karakteristik Awal Peserta Didik (Konsep Data Dan Pola Penerapan Dalam Desain Instruksional). Jurnal Hikmah, 15 (1).
Magdalena, I., & S. (2017). Bahan Ajar Desain Pembelajaran SD. FKIP UMT PRESS.
Magdalena, E. A. S. & I. (2020). Gaya Belajar Siswa Di Sekolah Dasar Negeri Cikokol 2 Tangerang. PENSA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2 (1). https://ejpurnal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Mufidah, L. L. N. (2017). Memahami Gaya Belajar Untuk Meningkatkan Potensi Anak. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 1 (2). https://media.nelti.com/media/publications/276698-memahami-gaya-belajar-untuk-meningkatkan-7924c83a
Mutia. (2021). Characteristis Of children Age Of Basic Education. Jurnal FITRAH, 3 (1).
Nashir. (2004). Peranan Motivasi dan kemampuan Awal. Delia Press.
Ningtyas, P. (2016). Strategi Pembelajaran anak Lamban belajar (slow Learners). UIN Malang.
Nursobah, A. (2017). Perencanaan Pembelajaran MI/SD. Duta Media.
Prastiwi, M. (n.d.). Gaya Belajar Siswa dan Implementasinya dalam Pembelajaran Tematik Integratif.
Sudarwan. (2010). Perkembangan Peserta Didik. Alfabeta.
Suparman, A. (2012). Desain Instruksional Modern. Erlangga.
Susilowati, R. (2013). Pemahaman Gaya Belajar Pada Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 1 (1).
Susilowati, R. (2018). Pemahaman Gaya Belajar Pada Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 1 (1). https://doi.org/10.21043/TUFALA.VIII.4245
Taufik, A. (2019). Analisis Karakteristik Peserta Didik. Jurnal El-Ghiroh, 16 (1).
Widayanti. (2010). Pengaruh Pengelompokan Siswa berdasarkan Gaya Belajar dan Multiple Intelligences Pada Model Pembelajaran Learning Cycle Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA SMAN 3 Lumajang. Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/au.v7i1.21350
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Rahmat Rifai Lubis, Nur Fauziyah, Putri Maymuhamna Rahayu, Siti Hajar Hasibuan, Laras Utami
AL-USWAH: Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Agama Islam is published by Islamic Education Program of Education and Teacher Training Faculty of Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Mailing Address:
Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tampan Pekanbaru - Riau 28293, PO. BOX 1004, Email: aluswah.pai@uin-suska.ac.id
AL-USWAH: Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.