FENOMENA KOMUNIKASI MUSLIMAT BERCADAR MELALUI MEDIA SOSIAL DI PEKANBARU

Adriani Rahmida Hayati, Yasir Yasir, Noor Efni Salam

Abstract


This study aims to describe the phenomenon of veiled muslim woman communication in Pekanbaru in using social media. This research reveals the communication experience, self-concept, and motives of veiled muslim women through the use of social media, with qualitative methods and phenomenological approaches. The results showed that the experience of veiled muslim women communication using social media from various aspects, with the best experience of meeting new fellow Muslims, to the unpleasant experience was considered a terrorist. Their self-concept in the use of social media is to create a positive self-concept with a friendly nature because the Islamic religion teaches creating good relationships among muslims as the Prophet of Allah exhorts. Other motives, veiled muslim women use social media as a means of promotion for businesses, obtain religious studies, and communication for understanding religious beliefs.

Keywords


Konsep Diri; Media Sosial; Motif; Muslimah; Cadar

Full Text:

PDF

References


Angkari, S. (2013). Motif Masyarakat Surabaya dalam Menonton Program Good Morning Hard Rockers on SBO. Jurnal e-Komunikasi, 1(3).

Angkari, S. (2013). Motif Masyarakat Surabaya dalam Menonton Progam Good Morning Hard Rockers on SBO. Jurnal e-Komunikasi, 1(3).

Hafiar, H. (2012). Cacat dan Prestasi melalui Pengalaman Komunikasi Atlet Penyandang Cacat (Studi Fenomenologi Mengenai Konstruksi Makna Kecacatan dan Status Sebagai Atlet Berprestasi melalui Pengalaman Komunikasi Atlet Penyandang Cacat Berprestasi di Bandung. Indonesian Jounal of Dialectics IJAD. Vol. 2 (1): 308-309.

Iskandar, A.S (2013). Konstruksi Identitas Muslimat Bercadar. Jember: Universitas Jember.

Jamal, Z. (2013). Fenomena Wanita Bercadar (Studi Fenomenologi Konstruksi Realitas Sosial dan Interaksi Sosial Wanita Bercadar). Surabaya: Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur.

Mulyana, D. (2004). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muthahhari, M. (2012). Cadar Tuhan: Duduk Perkara Hijab Perempuan. Jakarta: Citra.

Novri, M. S., & Yohana, N. (2016). Konstruksi makna cadar oleh wanita bercadar jamaah pengajian masjid Umar bin Khattab kelurahan delima kecamatan tampan pekanbaru. Jom Fisip, 3(1), 1-12.

Pramiyanti, A., Putri, I. P., & Nureni, R. (2017). Motif remaja dalam menggunakan media baru (studi pada Remaja di Daerah Sub-Urban Kota Bandung). Komuniti: Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, 6(2), 95-103.

Puspanegara, V.A. (2016). Perilaku Komunikasi Perempuan Muslim Bercadar Di Kota Makassar (Studi Fenomenologi). Makassar: Universitas Hasanudin.

Putra, A. M., & Febrina, A. (2019). Fenomena Selebgram Anak: Memahami Motif Orang Tua. Jurnal Aspikom, 3(6), 1093-1108.

Rakhmat, J. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sari, F.H., Lilik, S., & Agustin, R.W. (2014). Studi Fenomenologi Mengenai Penyesuaian Diri pada Wanita Bercadar. WACANA, 6(1).

Simatupang, F.F., & Salam, N.E. (2014). Fenomena selfie (self portrait) di instagram (Studi fenomenologi pada remaja di Kelurahan Simpang Baru Pekanbaru). Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 2(1), 1-15.

Talani, N. S. (2014). Esensi Interaksi Visual dalam Dunia Facebook yang Virtual. Jurnal komunikasi, 9(1), 69-84.

Wirman, W. (2016). Citra & Presentasi Tubuh Fenomena Komunikasi Perempuan Bertubuh Gemuk. Pekanbaru: Alaf Riau.

Zulfa, Y., & Junaidi, A. (2019). Studi Fenomenologi Interaksi Sosial Perempuan Bercadar di Media Sosial. Koneksi, 2(2), 635-641.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jdr.v31i1.9949

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




Editorial Office:

2nd Floor, Building of Da'wah and Communication Faculty, UIN Sultan Syarif Kasim Riau. Jl. HR Soebrantas Km 15, Simpangbaru, Tampan, Pekanbaru

Email : jurnalrisalah@uin-suska.ac.id