PERAN PEMERINTAH DALAM MENCEGAH TINDAKAN RADIKALISME MELALUI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL

Eka Yanuarti, Asri Karolina, Devi Purnama Sari

Abstract


This study aims to find out how the role of government in preventing acts of radicalism through the application of multicultural education, this study uses library research. The results of this study indicate that there are 8 roles that can be applied by the government in preventing acts of radicalism through the application of multicultural education, namely first offering various curricula received from input from various groups. Second, providing various facilities so that students know about various cultures, Third, providing understanding of various cultures, Fourth selecting material that causes the emergence of acts of radicalism, Fifth minimizing social equality, Sixth maintaining unity and unity, Seventh supporting peace actions, Eighth participate in socializing in preventing acts of radicalism.

Keywords


government; radicalism; multicultural education

Full Text:

PDF

References


Ahdar. "TINJAUAN KRITIS DAN MENYELURUH TERHADAP FUNDAMENTALISME DAN RADIKALISME ISLAM MASA KINI," KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, Vol. 10, No. 1 (2017): 582.

Ambarudin, R. Ibnu, "Pendidikan Multikultural untuk Membangun Bangsa yang Nasionalis Religius." Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, Vol. 13, No. 1 (2016): 28-45.

Arikunto, Suharsimi. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2008.

Asrori, Ahmad. "RADIKALISME DI INDONESIA: Antara Historisitas Dan Antropisitas." KALAM, Vol. 9, No. 2 (2017): 331.

Cahyono, Heri dan Iswati. "URGENSI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN APRESIASI SISWA TERHADAP KEARIFAN BUDAYA LOKAL." Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, Vol. 3, No. 1 (2017): 15-29

Dirgantari, Puspo Dewi. "Pengaruh Kualitas Layanan Jasa Pendidikan terhadap Kepuasan Mahasiswa serta Dampaknya terhadap Upaya Peningkatan Citra Perguruan Tinggi Negeri Menuju World Class University (Studi pada Mahasiswa Asing Di ITB, UNPAD, Dan UPI)." JURNAL ILMU MANAJEMEN DAN BISNIS, Vol. 3, No. 2 (2012).

Ibrahim, Ruslan. "Pendidikan Multikultural: Upaya Meminimalisir Konflik Dalam Era Pluralitas Agama." El-Tarbawi, Vol. 1, No. 1 (2008), 115-127.

Idrus, Muhammad. "MUTU PENDIDIKAN DAN PEMERATAAN PENDIDIKAN DI DAERAH." PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, Vol. 1, No. 2 (2012).

M Amirin, Tatang. "Implementasi Pendekatan Pendidikan Multikultural Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Di Indonesia." Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, Vol. 1, No. 1 (2012): 1-16.

Masunah, Juju. "Konsep dan Praktik Pendidikan Multikultural di Amerika Serikat dan Indonesia." Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 17, No. 4 (2011): 298-306.

Mujahidin. "Pemerataan Pendidikan Anak Bangsa Pendidikan Kapatalisme Pendidikan." Pemerataan Pendidikan Anak Bangsa, 2016.

Munip, Abdul. "Menangkal Radikalisme Agama Di Sekolah." Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 1, No. 2 (2012): 159-181.

Muqoyyidin, Andik Wahyun. "Membangun Kesadaran Inklusifmultikultural Untuk Deradikalisasi Pendidikan Islam." Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 2, No. 1 (2013): 131-151.

Nuriyanto, Lilam Kadarin. "Bimbingan Konseling Melalui Pendidikan Multikultural terhadap Anak-Anak dan Remaja dalam Penanggulangan Paham Radikalisme." Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, Vol. 5, No. 1 (2014): 19-40.

Rohman, Abdul dan Yenni Eria Ningsih, "Pendidikan Multikultural: Penguatan Identitas Nasional di Era Revolusi Industri 4.0," Prosiding, Seminar Nasional Multidisiplin, UNWAHA Jombang, (2018): 44-50.

Suharsono. "Pendidikan Multikultural." EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, Vol. 4, No. 1 (2017): 13-23.

Ummah, Sun Choirol. “AKAR RADIKALISME ISLAM DI INDONESIA." Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, Vol. 12, No. 1 (2012): 112-124.

Yanuarti, Eka. "PEMIKIRAN PENDIDIKAN KI. HAJAR DEWANTARA DAN RELEVANSINYA DENGAN KURIKULUM 13." JURNAL PENELITIAN, Vol. 11, No. 2, (2018), 237-266.

Yanuarti, Eka. "Pendidikan Islam Dalam Perspektif Filsafat Idealisme." BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 1, No. 2 (2016): 145-166.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v5i2.7499

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam



Potensia: Jurnal Kependidikan Islam

E-ISSN: 2442-5605

Published By:

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

Mailing Address:

Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau, Indonesia

email: potensia.ftk@uin-suska.ac.id

Indexed By:

                     

 

 Creative Commons License

POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.