Pengaruh Pendidikan Karakter Islam Terhadap Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar
Abstract
Students who already have knowledge of Islamic character education should be able to apply discipline. But in reality there are still students who lack discipline. This study aims to find out how Islamic character education affects student discipline at the 010 Mumpa Public Elementary School, Tempuling district. The population in this study were 145 students with a sample of 59 people. Data collection techniques through questionnaires and interviews. Data analysis technique with a simple regression statistical test. The results of data analysis on the Influence of Islamic Character Education, at 84% on Student Discipline, at 87% obtained the results F count ≥ F table = 5.58 ≥ 4.02 then Ho is rejected means there is a positive and significant influence between Character Education on Student Discipline. While the results of the interviews show; (1) In general, character education is very good, (2). Student discipline is generally good, seen from students coming to school before the bell rings, neatly dressed (3). Islamic character education has an influence on student discipline. As students behave respectfully towards teachers, violations of discipline have begun to decrease. (4). The obstacles are students who have bad behavior which can sometimes affect other students, and the lack of attention from parents.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amirulloh, H. (2015). Teori Pendidikan Karakter Remaja Dalam Keluarga. Bandung: Alfabeta.
Daryanto, & Darmiatun, S. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta : Gava Media.
E. Mulyasa. (2009), Kurikulum Yang Disempurnakan, Bandung : PT Rosdakarya.
Fatah, Nanang. (2012). Analisis Kebijakan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Fithriyaani, F., Yudhyarta, D. Y., & Syarifudin, S. (2021). Pengaruh Pendidikan Karakter terhadap Motivasi Belajar Siswa . Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(2), 138–150. https://doi.org/10.46963/asatiza.v2i2.332
Hamid, H., & Saebani, B. A. (2013). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Jaslinur. (2019). Wawancara Selasa, 12 Februari 2019
Karwati, Euis & Priansa, Donni Junni. (2015), Manajemen Kelas (Classroom Management) Guru Profesional yang Inspiratif, Kreatif, Menyenangkan, dan Berprestasi, Bandung : Alfabeta
Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-nilai Budaya untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa: Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran: Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Majid, A., & Andayani, D. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Marzuki. (2015). Pendidikan Karakter Islam. Jakarta: Amzah.
Mudasir. (2011). Manajemen Kelas. Yogyakarta: Nusa Media.
Mustari, M. (2014). Nilai Karakter Refleksi Untuk Pendidikan,. (Jakarta: Rajawali Pers.
Muslich, Muslih. (2018). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Noor, Juliansyah. (2011). Metode Penelitian Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Jakarta : Kencana.
Noor, M. Rohinah . (2012). The Hidden Curriculum Membangun Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler. Yogyakarta: Insan Madani.
Prihatin, E. (2011). Manajemen Peserta Didik. Bandung : Alfabeta.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2018 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter Pada Satuan Pendidikan Formal
Riduwan. (2015). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru - Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
Salahudin, A., & Alkrienciehie, I. (2013). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama & Budaya Bangsa,. Bandung : CV Pustaka Setia.
Susilawaty. (2019). Wawancara Selasa, 18 Februari 2019
Sudijono, Anas. (2008). Pengantar Statistik Pendidikan. (Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syafri, U. A. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an. Jakarta: PT Rajagrafondo Persada.
Syamsu Yusuf L.N & Nani M.Sugandhi. (2016). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rajawali Pers.
Syahriansyah. (2019). Wawancara Selasa, 12 Februari 2019
Tu'u, Tulus . (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku Dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, hlm. 3.
UUD'45. (Pasal 31 ayat 1).
Wiyani, Novan Ardy. (2013). Manajemen Kelas : Teori dan Aplikasi untuk Menciptakan Kelas yang Kondusif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Wibowo, A. (2017). Pendidikan Karakter: Strategi Membangun Karakter Bangsa Keberadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jiik.v13i1.23242
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Dipublikasikan oleh:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.