Model Pendidikan Anti Korupsi di Sekolah Dasar dalam Mewujudkan Generasi Yang Bersih dan Berintegritas Sejak Dini

Nuzus Sakinah, Nurhasanah Bakhtiar

Abstract


Indonesia is the most corrupt country among 12 Asian countries. so that prevention aspects in the form of Anti-Corruption Education (PAK) need to be implemented. The purpose of this study is to explore the Anti-Corruption Education model in lementary
schools in realizing a generation that is clean and has integrity. This research is a library research or library research which aims to study text, books, and publication texts regarding content analysis models, namely the application of Anti-Corruption Education. As well as the results expected in this study the first presentation about the meaning of corruption, features of corruption, forms of corruption, causes of corruption and the impact of corruption. Second, holding a film screening about corruption and the latter using an anti-corruption education model to be implemented for early childhood


Full Text:

PDF

References


Asmorojati, A.W. (2017). Urgensi Pendidikan Anti Korupsi dan KPK dalam

Pemberantasan Tindak Pidana Korupsi di Indonesia, Jurnal The 6th University

Research Colloquium 2017 Universitas Muhammadiyah Magelang ISSN 2407-9189.

Darmawan, A.J., Bonafix, N. (2011) Perancangan Komunikasi Visual Web Games

Interaktif “Gooclean.Com” Guna Menanamkan Budaya Anti Korupsi Sejak Dini,

Humaniora, 2(2), 959-967.

Handoyo, E., & Susanti, M.H. (2014). Dampak Korupsi melalui Pendidikan Anti Korupsi

dalam Membentuk Generasi Muda yang Jujur dan Berintegritas di Sma Semesta

Kota Semarang, Abdimas, 18(1).

Karsona, A.M., dkk. (2013). Pendidikan Anti Korupsi untuk Perguruan Tinggi. Jakarta:

Kemendikbud.

Komisi Pemberantasan Korupsi. (2014). Perkembangan tindak pidana korupsi di

Indonesia. Retrieved Desember 17, 2018. www.acch.kpk.go.id.

Lickona, Thomas. (1996). “Eleven Principles of Effective Character Education” dalam

Journal of Moral Education. 25(1), 96.

Manurung, R.T. (2012). Pendidikan Anti Korupsi sebagai Satuan Pembelajaran

Berkarakter dan Humanistik. Jurnal Sosioteknologi Edisi 2.

Miswanto & Badrul, M. (2016). Aplikasi Pembelajaran Anti Korupsi bagi Anak Remaja

Berbasis Android, Jurnal Informatika, III(1).

Samidan P.M. (2011). Peranan Hakim dalam Penegakan Hukum Tindak Pidana Korupsi

di Indonesia. Medan: Pustaka Press Bangsa.

Shobirin, M. Model Penanaman Nilai Antikorupsi di Sekolah Dasar Universitas Wahid

Hasyim Semarang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.

Siswanto, dkk. (2017). Nilai - Nilai Anti Korupsi dalam Pembelajaran Akuntansi sebagai

Pengembangan Karakter Siswa di SMK , Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi

dan Aplikasi, 5(1).

Tamba, M.A. (2017). Pendidikan Anti Korupsi melalui Pendidikan Kewarganegaraan,

ISSN: 2598-2796 Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial

Universitas Negeri Medan Tahun 2017 Vol. 1 No. 1 2017.

http://semnastafis.unimed.ac.id




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ejpe.v2i1.7689

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Terindeks:

       

Dipublikasikan oleh:

Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah FTK Univ. Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jalan H. R. Soebrantas KM. 15.5, Simpangbaru, Tampan
Pekanbaru - 28293
email: elibtidaiy.pgmi@uin-suska.ac.id
Creative Commons License
el-ibitadiy : Journal of Primary Education is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.