Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan pada Peserta didik Kelas I Sekolah Dasar di Batusangkar

Ratmiati -

Abstract


The main problem in this study is the lack of students' initial reading ability, so it is necessary to analyze the difficulties that affect students' initial reading ability. This study aims to determine students' learning difficulties in beginning reading. This type of research is a qualitative descriptive research. The subjects of this research were the first grade students of elementary school 23, Rambatan, Batusangkar. There are also data collection tools in this study in the form of observation, interviews and documentation. While the data that has been collected is then analyzed using descriptive qualitative data analysis techniques, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions (verification). The results of this study are first, there are students who are not fluent in reading because students have not been able to recognize letters or words globally. students have not been able to understand sound symbols, students do not understand the relationship between letters and sounds in words including knowledge of all letters (consonants, vowels, double consonants, dead sounds, perfect sounds, and so on). fourth,. second, students have difficulty in stringing letters into syllables, third, students have difficulty in assembling syllables into words and students reduce/eliminate some letters.


Full Text:

PDF

References


Aida, S., Nasirun, M., & Suprafti, A. (2018). Meningkatkan keterampilan membaca awal melalui metode struktural analitik sintetik. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(2), 111-118.

Akhidah, S. dk. (1993). Bahasa Indonesia I. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Arwanda, P., Irianto, S., & Andriani, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2). https://doi.org/10.35931/am.v4i2.331.

Fauzi. (2018). Karakteristik Kesulitan Belajar Membaca Pada Peserta didik Kelas Rendah Sekolah Dasar. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, Vol. 32, No. 2, hlm. 95-105

Gustiawati, R., Arief, D., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan dengan Menggunakan Cerita Fabel pada Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 355–360. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.339.

Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1-8.

Hartanto, F., Selina, H., H, Z., & Fitra, S. (2011). Pengaruh Perkembangan Bahasa Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 1-3 Tahun. Sari Pediatri, 12(6), 386–390. https://doi.org/10.14238/sp12.6.2011.386-90.

Hidayah, N., Prabowo, T., & Najmuna, A. (2016). Pola Asuh Ibu Berhubungan dengan Tingkat Perkembangan Bahasa pada Anak Prasekolah di TK Al Farabi Yogyakarta. Jurnal Ners Dan Kebidanan Indonesia, 1(2), 48–54. https://doi.org/10.21927/jnki.2013.1(2).48-54.

Khairunnisak. (2015). Efektifitas Media Kartu Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 15(2), 136–155. https://doi.org/10.22373/jid.v15i2.577.

Komarudin, & Widyana, R. (2016). Efektivitas Metode Analisis Glass Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Berkesulitan Membaca Kelas III Sekolah Dasar. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 18(2), 178–190. https://doi.org/10.26486/psikologi.v18i2.381.

Kristiantari, R. (2015). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Tematik Integratif Menyongsong Kurikulum 2013. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 3(2), 460–470. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v3i2.4462.

Kurniaman, O., & Noviana, E. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Keterampilan, Sikap, Dan Pengetahuan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 389. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v6i2.4520.

Kusumaningrum, D. E., Arifin, I., & Gunawan, I. (2017). Pendampingan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013. Abdimas Pedagogi, 1(1), 16–21. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um050v1i1p%25p.

Masykuri, M. (2019). Analisis kesulitan membaca permulaan pada peserta didik kelas I MI Pesantren Pembangunan Cibeunying Kecamatan Majenang Kabupaten Cilacap tahun 2017/2018 (Doctoral dissertation, UIN Walisongo Semarang).

Mayasari, D., & Ardhana, N. R. (2018). Publikasi Bentuk Fungsi dan Kategori SintaksisTuturan Masyarakat Manduro sebagai Pendukung Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 54–63.

Mulyadin. (2016). Implementasi Kebijakan Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Di SDN Kauman 1 Malang Dan SD Muhammadiyah 1 Malang. Jurnal Edutama, 3(2), 31– 48. https://doi.org/10.30734/jpe.v3i2.35.

Oktadiana, B. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan Peserta didik Kelas II Pada Mata Pelajaran 1470 Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar –DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.907 Jurnal Basicedu Vol 5 No 3 Tahun 2021 p-ISSN 2580-3735 e-ISSN 2580-1147

Panjaitan, C. J., & Hasanah, U. (2018, September). Meminimalisir kesulitan membaca dengan metode reading aloud pada peserta didik min 1 langsa. In Seminar Nasional Royal (SENAR) (Vol. 1, No. 1, pp. 547-552).

Pratiwi, I. M., & Ariawan, V. A. N. (2017). Analisis kesulitan peserta didik dalam membaca permulaan di kelas satu sekolah dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 26(1), 69-76.

Pratiwi, I.M & Ariawan, V.A.N. (2017). Analisis Kesulitan Peserta didik dalam Membaca Permulaan di Kelas Satu Sekolah Dasar. Sekolah Dasar : Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, Vol. 26, No. 1, hlm. 69-76

Rahmadi, R. (2011). Pengantar Metodologi Penelitian.

Sarkiyah, S. (2014). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu di Kelas 1 Madrasa Ibtidaiyah Alkhairaat Uemalingku Kecamatan Ampana Kota. Jurnal Kreatif Online, 4(4).

Subadi, T., Priyono, K. D., Dahroni, & Musyiyam, M. (2013). Implementasi Pembelajaran IPS Berbasis Kurikulum 2013 Melalui Lesson Study di Sekolah Muhammadiyah Kartasura. WARTA, 18(1), 62–76. https://doi.org/10.23917/warta.v18i1.1168.

Sugiyanto, S., Kartowagiran, B., & Jailani, J. (2015). Pengembangan Model Evaluasi Proses Pembelajaran Matematika Di SMP Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(1), 82–95. https://doi.org/10.21831/pep.v19i1.4558.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R and D. Bandung: Alfabeta.

Sukirno. (2009). Sistem Membaca Pemahaman yang Efektif. Purworejo: UMP Press.

Suparlan. (2017). Implementasi Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 pada Pembelajaran IPA di SD/MI Kelas IV. Fondatia, 1(2), 93–115. https://doi.org/10.36088/fondatia.v1i2.104.

Suryani, Y. E. (2010). Kesulitan belajar. Magistra, 22(73), 33.

Udhiyanasari, K. Y. (2019). Upaya Penanganan Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Berkesulitan Membaca Kelas II di SDN Manahan Surakarta. SPEED Journal: Journal of Special Education, 3(1), 39-50.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ejpe.v6i1.22259

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Terindeks:

       

Dipublikasikan oleh:

Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah FTK Univ. Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jalan H. R. Soebrantas KM. 15.5, Simpangbaru, Tampan
Pekanbaru - 28293
email: elibtidaiy.pgmi@uin-suska.ac.id
Creative Commons License
el-ibitadiy : Journal of Primary Education is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.