Penerapan Metode Overview, Key Ideas, Read, Record, Recite, Review dan Reflect untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar
Abstract
This study aims to determine the improvement of elementary school students' reading comprehension skills through the application of overview, key ideas, read, record, recite, review and reflect methods. This research is motivated by the lack of students' ability to understand the reading text that is read. This research is a classroom action research. Data collection techniques in this study were observation, students' reading comprehension test and documentation. While the data analysis technique used is a qualitative descriptive analysis technique with a percentage. Based on research and data analysis that the application of overview, key ideas, read, record, recite, review and reflect methods can improve students' reading comprehension skills. This can be seen from the test results of students' reading comprehension before the action only reached an average of 58.42 with classical completeness of 42.85% or classified as poor. After applying the overview, key ideas, read, record, recite, review and reflect methods in the first cycle, the students' reading comprehension ability increased by an average of 72.28 with a classical completeness of 66.66% or quite good. In the second cycle, the results of students' reading comprehension increased by an average of 81.23 with classical completeness of 85.71% or classified as good. Thus it can be concluded that the overview, key ideas, read, record, recite, review and reflect methods can improve the reading comprehension ability of elementary school students.
Full Text:
PDFReferences
Aan Khasanah & Isah Cahyani. 2016. Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Strategi Question Answer Relationships (QAR) Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar.Jurnal Pedagogik Sekolah Dasar.Jilid 4 No. 2.
Anas Sudjono. 2010.Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Annisa Mardhiyah, dkk. 2019. Penerapan Strategi OK5R (Overview, Key, Ideas, Read, Record, Recite, Review And Reflect Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.Vol. 4 No.III.
Amirono dan Daryanto. 2016. Evaluasi & Penilian Pembelajaran Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.
Aprida Pane dan Muhammad Darwis Desopang. 2017.Belajar dan Pembelajaran.Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman.Vol. 03, N0.2.
Ariep Hidayat, dkk.2020.Metode Pembelajaran Aktif dan Kreatif Pada Madrasah Diniyah Takmiliyah Di Kota Bogor.Jurnal Pendidikan Islam.Vol. 09, No. 01.
Arwida Endah Zuhari, dkk. 2018.Penerapan Metode Guide Reading Untuk meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa IV SD.Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.Vol. III No.II.
Dasri.2017. Penerapan Strategi DRA (Directed Reading Activity) Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Membaca Pemahaman.Jurnal Pendidikan Rokania, Vol. II, No. 3. ISSN 2527-6018 E-ISSN 2548-4141.
Dalman. 2013.Keterampilan Membaca. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Departemen Agama RI. 2006.Qur’an Tajwid dan Terjemahannya. Jakarta: Magfirah Pustaka.
Delima Simanjuntak. 2017. Penerapan Strategi Directed Reading Activity (DRA) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Kelas V SDN 003 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, Vol. 6, No. 1 April-September.
Desriana Sovia dan Nursalim.2020. Meningkatkan Aktivitas Belajar Bahasa Indonesia Melalui Model Pembelajaran Pertemuan Kelas Pada Siswa Kelas V SDN 3 Pekanbaru.El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, Vol. 3, No. 1. p- ISSN: 2620-325, e-ISSN: 2615-6121.
Farida Rahim. 2011. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar.Jakarta: Bumi Aksara.
Hasni Suciawati 2018. Kemampuan Komunikasi Siswa Terhadap Membaca Intensif Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Strategi PQ4R Di Kelas V SD Negeri 067852 Titi Kuning Medan.Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi dan Sosial, Vol. 2, No.1.
Hidayatul Alawiyah dan Melly Andriani.2020. Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Pelajaran Matematika Melalui Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan berpikir Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Al Wathaniyah Tualang Kecamatan Tualang Kabupaten Siak.El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, Vol. 3, No. 2. p-ISSN: 2620-3251, e-ISSN:2615-6121.
Intan Nurhidayah, dkk.2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe CIRC Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman.Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. II No. 1V.
Istarani. 2012.Kumpulan 40 Metode Pembelajaran.Medan: Media Persada.
Mardiah KalsumNasution. 2017.Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan. Vol. 11, No. 1.
Muhafidin.2016. Pembelajaran Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Cidempet Kecamatan Arahan Kabupaten Indramayu.Jurnal Profesi Pendidikan Dasar. Vol.3 No. 1, Juli. E-ISSN: 2503-3530.
Nirmala Sari.Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Model Pembelajaran Pair Check Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Kota Palopo.Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra PBSI FKIP Universitas Cokroaminoto Palopo.Vol. 3, No. 1.ISSN 2443-3667.
Nurul Hidayah dan Fiki Hermansyah. 2016. Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung Tahun 2016- 2017.Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Vol. 3, No. 2
Desember 2016.p-ISSN: 2355-1925.
Nursalim. Samsi Hasan. 2014.Bahasa Indonesia.Pekanbaru: Kreasi Edukasi.
Risma Amalia Rahayu, dkk. 2018. Keterampilan Membaca Pemahaman dengan Metode PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite,Review) Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi.Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.Vol.III, No.II.
Sahati Kaban dan Tria Rutmila. 2015.Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Pendekapan Saintific Pada Siswa Kelas V SD Negeri Pondok Labu 12 Pagi Jakarta Selatan.Jurnal Ilmiah PGS.Vol. VIII, No. 2.
Samiudin. 2016.Peran Metode untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran.Jurnal Studi Islam.volume 11, No. 2.
Samsu Somadayo. 2011.Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca.Yogyakarta: Graha Ilmu.
Saprun.2020. Penerapan Metode Pembelajaran Sosiodrama dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas III di Madrasah Ibtidaiyah Raudhlatussybyan NW Belencong Kecamatan Gunungsari.Jurnal Prodi PGMI.Vol. 5, No. 1.p-ISSN 2502- 504X.
Saryi. 2007. Penggunaan metode OK5R dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas X MAN 1 Bogor. Skripsi S1 Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan, UNPAK Bogor.
Suid AB, dkk. 2016.Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Pada Subtema Gerak Dan Gaya Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 16 Banda Aceh.Jurnal Pesona Dasar.Vol. 3, No. 4.
Suslawati. 2019. Media Gambar Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Tema Pembelajaran Keluarga Kelas I SD Negeri 004 Rokan IV Koto tahun Pelajaran 2015/2016. Indonesian
Journal of Basic Education.Vol 2, No 1.p-ISSN 2615-5796.
Wijaya Kusumah dan Dedi Dwitagama. 2010. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas, Ed.2. Jakarta: Permata Puri Media.
Zainal Aqib. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ejpe.v4i2.14439
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Terindeks:
Dipublikasikan oleh:
el-ibitadiy : Journal of Primary Education is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.