Kinerja Guru Bimbingan Dan Konseling Pada Sekolah Menengah Atas Di Aceh Besar

Syaiful Bahri, Nurhasanah Nurhasanah, Muhammad Sauqi

Abstract


The purpose of this research is to know the performance description of guidance and counseling teachers at high schools in Aceh Besar and what factors influence the performance of guidance and counseling teachers at high schools. This research uses a quantitative descriptive approach with a population and research sample of 27 counseling teachers spread across 19 schools. Techniques for data collection using a scale 4 questionnaire and data analysis techniques using descriptive analysis. The results of the study show that (1) the performance description of Guidance and Counseling Teachers at SMA is in the moderate category (Less Professional) with a frequency of 19 people (70%). (2) the results of the analysis of the factors that affect the performance of guidance and counseling teachers are divided into two, namely (a) Internal factors with high gains and a frequency of 21 people (78%) this is caused by the health condition of the Counseling Teachers, (b) External factors are in the high category and the frequency is 20 people (74%) this is due to the principal's leadership style. Based on the results of this analysis, the good or bad performance of the counseling teacher is greatly influenced by the health condition of the counseling teacher and the leadership style of the school principal.

Keywords


Guidance And Counseling Teacher Performance, BK Teacher Performance, Descriptive Analysis.

Full Text:

PDF

References


Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan antara minat dan motivasi belajar dengan hasil belajar ipa pada siswa SD. Journal of Education Technology, 1(4), 231-238.

Azam, U. (2017). Bimbingan dan konseling perkembangan di sekolah teori dan praktik. Deepublish.

Bahri, S. (2020). Studi Evaluasi Kinerja Guru Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. PENCERAHAN, 14(1), 39-61.

Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan.2016. Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan Dan Konseling Tahun 2016. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia, Jakarta.

Fahmi, F. (2018). Penerapan Media Persegi Satuan Dalam Pembelajaran Luas Bangun Datar Di Kelas Iv Sd Negeri 47 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(4).

Ginting, M., Hasibuan, A. D., & Jamil, A. (2017). Manajemen Bimbingan Dan Konseling Di Sma Melati Binjai Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Serunai Bimbingan dan Konseling, 6(4), 7-22.

Kemendikbud .(2016). Permendikbud Nomor 111 Tahun 2014 Tentang Bimbingan dan Konseling pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.

Kumparan Sains. 2019. “Menilik Kualitas Pendidikan Indonesia Menurut PISA 3 Periode Terakhir” https://kumparan.com/kumparansains/menilik-kualitas-pendidikan-indonesia-menurut-pisa-3-periode-terakhir-1sO0SlXNroC/full (diakses tanggal 25 Agustus 2020).

Lase, B. P. (2018). Posisi dan urgensi bimbingan konseling dalam praktik pendidikan.. Warta Dharmawangsa, (58).

Maidona, S. (2021). Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) Meningkatkan Efektivitas Pengelolaan SDIT Al Haraki, Depok. SNHRP, 3, 502-512.

Musyakkir, S., Pananrangi, A. R., & Baharuddin, B. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, dan Motivasi Kerja terhadap Prestasi Guru di Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS) Se-Kecamatan Polombangkeng Utara Kabupaten Takalar. YUME: Journal of Management, 1(2).

Nadila, N. (2020). Analisis Dan Evaluasi Usability Menggunakan Metode Heuristic Evaluation Pada Website Shopee. Co. Id (Doctoral dissertation, Universitas Dinamika Bangsa).

Oktaviani, R. R. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Di Desa Pasirtanjung Kecamatan Lemahabang Kabupaten Karawang (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Pandang, A., & Anas, M. (2018). Analisis Permasalahan dan Kebutuhan Penguatan Kompetensi Guru Bimbingan Konseling di Kota Makassar. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 1(1), 1-16.

Permadi, D., Leonidas, D., & Guslan, D. (2018). Identifikasi Faktor-Faktor Penghambat Implementasi E-Commerce Oleh Pelaku Umkm Di Kota Cimahi. Competitive, 13(1), 1-7.

Republik Indonesia. 2003. Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara RI Tahun 2003, No. 20. Sekretariat Negara. Jakarta

Retnawati, H. (2015). Perbandingan akurasi penggunaan skala likert dan pilihan ganda untuk mengukur self-regulated learning. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(2).

Saputri, S. M., Prayitno, P., & Jaya, Y. (2018). Kinerja Guru Bimbingan Dan Konseling Serta Pembinaannya. Enlighten: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 1-20.

Smpi Ptun. 2020. “Saat ini kita dalam kondisi gawat darurat. Pendidikan Indonesia tertinggal 128 tahun!” https://smpip-tunasbangsa.sch.id/saat-ini-kita-dalam-kondisi-gawat-darurat-pendidikan-indonesia-tertinggal-128tahun%EF%BB% BF/ (diakses tanggal 26 Agustus 2020).

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabet.

Suwarjo, S. (2016, December). Peranan Guru Bimbingan Dan Konseling/Konselor Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Untuk Peningkatan Mutu Layanan Bimbingan Dan Konseling. In Seminar Nasional Fakultas Ilmu Pendidikan 2013.

Wardhani, R. D. K. (2017, May). Peran kesehatan mental bagi guru dalam proses belajar mengajar di sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 1, No. 2).




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ittizaan.v5i2.16448

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Indexed By:

  


Creative Commons License

Al-Ittizaan Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 site stats

View My Stats