Pemanfaatan Program Power Point Sebagai Media Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Sejarah Peserta Didik Kelas XII IPS SMA Negeri 12 Pekanbaru

Nelwita Nelwita

Abstract


Abstract

This research is motivated by the problem of learning history which is considered difficult and boring so it results in low learning outcomes. One of the factors that cause students to experience delays in integrating teaching materials is not using tools (media) in learning, in addition to using content that is not on target and not following the current social context. This research aims to improve and improve the quality of history learning and to help empower teachers in solving history learning problems at SMA Negeri 12 Pekanbaru. This research method uses Classroom Action Research in class XII IPS 1 SMA Negeri 12 Pekanbaru. Based on the results of the study it was concluded that the use of powerpoint media can increase learning motivation and learning outcomes of students in  SMA Negeri 12 PekanbaruTRANSLATE with xEnglishArabicHebrewPolishBulgarianHindiPortugueseCatalanHmong DawRomanianChinese SimplifiedHungarianRussianChinese TraditionalIndonesianSlovakCzechItalianSlovenianDanishJapaneseSpanishDutchKlingonSwedishEnglishKoreanThaiEstonianLatvianTurkishFinnishLithuanianUkrainianFrenchMalayUrduGermanMalteseVietnameseGreekNorwegianWelshHaitian CreolePersian   TRANSLATE with COPY THE URL BELOW BackEMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster PortalBack

Keywords


Kata Kunci: Media Pembelajaran, Power Point, Motivasi Belajar Sejarah

Full Text:

PDF (169 - 189)

References


Ahdar Djamaluddin &, W. (2019). Belajar dan Pembelajaran: 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis (1st ed.). CV Kaaffah Learning Center.

Ahmadiyanto, A. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993., 6(2), 980–993. http://ppjp.ulm.ac.id/jpournal/index.php/pkn/article/view/2326/2034

Burhan, & Sauga. (2017). Peranan Guru Terhadap Mutu Pendidikan. Visipena Journal, 8(1), 59–69. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i1.377

Darmawan, B. (2013). “Jangan sekali-kali meninggalkan sejarah!” Academia Edu. https://www.academia.edu/8052857/BERANDA_Jangan_sekali_kali_meninggalkan_sejarah_

Faizalnizbah. (2013). Teori Media Pembelajaran Berbasis Komputer. Blogspot. http://faizalnizbah.blogspot.com/2013/07/teori-media-pembelajaran-berbasis.html

Fandana, D. A. (2013). Efektivitas Penerapan Media Power Point Terhadap Pembelajaran Sejarah Warga Belajar Kelas XI Paket C Di SKB Bondowoso Semester Genap Tahun Pelajaran …. 2013. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/2643%0Ahttps://repository.unej.ac.id/bitstream/handle/123456789/2643/Desti Alifia Fandana - 090210201018_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fitri Rahmawati, B. (2020). Penggunaan Media Interaktif Power Point Dalam Pembelajaran Daring. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 4(2), 60–67. https://doi.org/10.29408/fhs.v4i2.3135

Hamalik, O. (2007). Proses Belajar Mengajar. Bumi AKsara.

Hamzah, N. L. (2011). Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. PT. Bumi Aksara.

Hardianto, D. (2007). Mendesain komputer sebagai media alternatif belajar mandiri. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 2.

Herliani, Didimus Tanah Boleng, E. T. M. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. Lakeisha.

Hulawa, D. E. (2019). Al-Zarnuji’s Character Concept in Strengthening Character Education in Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 25–40. https://doi.org/10.15575/jpi.v4i2.2395

Humas. (2021). Guru Harus Kuasai Teknologi dalam Mengajar. Universitas Negeri Jogyakarta. https://www.uny.ac.id/id/berita/guru-harus-kuasai-teknologi-dalam-mengajar

Jalinus, A. & N. (2016). Media & Sumber Pembelajaran (1st ed.). Kencana.

Jayusman, I., Gurdjita, G., & Shavab, O. A. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Multi Media Power Point Pada Mata Kuliah Sejarah Asia Timur. Jurnal Candrasangkala Pendidikan Sejarah, 3(1), 37. https://doi.org/10.30870/candrasangkala.v3i1.2886

Juwairiah. (2013). Alat Peraga Dan Media Pembelajaran Kimia. Visipena Journal, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.46244/visipena.v4i1.85

Khaerunnisa, F., Sunarjan, Y., & Atmaja, H. T. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Terhadap Minat Belajar Sejara Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Bumiayu Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 31–41.

Madya, S. (1994). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Lembaga Penelitian IKIP Jakarta.

Mansyur, M., & Sumia. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Sejarah (Power Point) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Di Kelas X Di Smk Negeri 1 Mawasangka Tengah. Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(1), 63–76.

Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v1i2.7

Mulyatiningsih, E. (2012). Modul Metode Penelitian Tidakan Kelas. Bandung Rosdakarya, 1–22. staff.uny.ac.id

Ningrum, B. S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Modul Berbasis Sejarah Lokal Pada Mata Pelajaran. Jurnal Istoria Prodi Pendidikan Sejarah FKIP Universitas Batanghari Jambi, 5(2), 73–83.

Nurhayati. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Bimbingan Mata Pelajaran IPA di Kelas III SD Inpres 1 Bainaa. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(10), 1–11.

Rahmad, F. (2017). Metode Power Point Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar. Jurnal Kewarganegaraan, 1(1), 5–7.

railsacantik15. (2015). Pengenalan Microsoft Office Power Point. Wordpress, 1–11. https://railsacantik.wordpress.com/2015/10/02/pengenalan-microsoft-office-power-point/

Rusman, D. K. dan C. R. (2013). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Raja Grafindo Persada.

Ryan, Cooper, & Tauer. (2017). Pemanfaatan Ms Power Point dalam Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Kependidikan, 5(1), 88–97.

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953–13960. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.4823

Sudanta, I. W. (2015). Efektivitas Kegiatan Workshop Dalam Meningkatkan Kemampuan Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (Kkm). Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 14(27), 75–84. https://doi.org/10.32795/ds.v14i27.49

Supardi. (2015). Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif dan Psikomotor: Konsep dan Aplikasi. PT. Raja Grafindo.

Susanto, H. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi (Konsep Dasar, Prinsip Aplikatif, dan Perancangannya) (B. Subiyakto (ed.)). Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Wardani at all. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.

Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran: Pengertian, Fungsi, dan Urgensinya bagi Anak Milenial. 1–21.

Yuliansah. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Powerpoint Berbasis Animasi. Jurnal Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi, XV(2), 24–32. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/Candrasangkala/article/download/2886/2253

Zahro, M., Sumardi, & Marjono. (2017). The Implementation Of The Character Education In History Teaching. Jurnal Historica, 1(1), 1–11. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JHIS/article/view/5095/3760

Ahdar Djamaluddin &, W. (2019). Belajar dan Pembelajaran: 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis (1st ed.). CV Kaaffah Learning Center.

Ahmadiyanto, A. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993., 6(2), 980–993. http://ppjp.ulm.ac.id/jpournal/index.php/pkn/article/view/2326/2034

Burhan, & Sauga. (2017). Peranan Guru Terhadap Mutu Pendidikan. Visipena Journal, 8(1), 59–69. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i1.377

Darmawan, B. (2013). “Jangan sekali-kali meninggalkan sejarah!” Academia Edu. https://www.academia.edu/8052857/BERANDA_Jangan_sekali_kali_meninggalkan_sejarah_

Faizalnizbah. (2013). Teori Media Pembelajaran Berbasis Komputer. Blogspot. http://faizalnizbah.blogspot.com/2013/07/teori-media-pembelajaran-berbasis.html

Fandana, D. A. (2013). Efektivitas Penerapan Media Power Point Terhadap Pembelajaran Sejarah Warga Belajar Kelas XI Paket C Di SKB Bondowoso Semester Genap Tahun Pelajaran …. 2013. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/2643%0Ahttps://repository.unej.ac.id/bitstream/handle/123456789/2643/Desti Alifia Fandana - 090210201018_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fitri Rahmawati, B. (2020). Penggunaan Media Interaktif Power Point Dalam Pembelajaran Daring. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 4(2), 60–67. https://doi.org/10.29408/fhs.v4i2.3135

Hamalik, O. (2007). Proses Belajar Mengajar. Bumi AKsara.

Hamzah, N. L. (2011). Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran. PT. Bumi Aksara.

Hardianto, D. (2007). Mendesain komputer sebagai media alternatif belajar mandiri. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 2.

Herliani, Didimus Tanah Boleng, E. T. M. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. Lakeisha.

Hulawa, D. E. (2019). Al-Zarnuji’s Character Concept in Strengthening Character Education in Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 25–40. https://doi.org/10.15575/jpi.v4i2.2395

Humas. (2021). Guru Harus Kuasai Teknologi dalam Mengajar. Universitas Negeri Jogyakarta. https://www.uny.ac.id/id/berita/guru-harus-kuasai-teknologi-dalam-mengajar

Jalinus, A. & N. (2016). Media & Sumber Pembelajaran (1st ed.). Kencana.

Jayusman, I., Gurdjita, G., & Shavab, O. A. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Multi Media Power Point Pada Mata Kuliah Sejarah Asia Timur. Jurnal Candrasangkala Pendidikan Sejarah, 3(1), 37. https://doi.org/10.30870/candrasangkala.v3i1.2886

Juwairiah. (2013). Alat Peraga Dan Media Pembelajaran Kimia. Visipena Journal, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.46244/visipena.v4i1.85

Khaerunnisa, F., Sunarjan, Y., & Atmaja, H. T. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Terhadap Minat Belajar Sejara Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Bumiayu Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 31–41.

Madya, S. (1994). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Lembaga Penelitian IKIP Jakarta.

Mansyur, M., & Sumia. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Sejarah (Power Point) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Di Kelas X Di Smk Negeri 1 Mawasangka Tengah. Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(1), 63–76.

Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v1i2.7

Mulyatiningsih, E. (2012). Modul Metode Penelitian Tidakan Kelas. Bandung Rosdakarya, 1–22. staff.uny.ac.id

Ningrum, B. S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Modul Berbasis Sejarah Lokal Pada Mata Pelajaran. Jurnal Istoria Prodi Pendidikan Sejarah FKIP Universitas Batanghari Jambi, 5(2), 73–83.

Nurhayati. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Bimbingan Mata Pelajaran IPA di Kelas III SD Inpres 1 Bainaa. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(10), 1–11.

Rahmad, F. (2017). Metode Power Point Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar. Jurnal Kewarganegaraan, 1(1), 5–7.

railsacantik15. (2015). Pengenalan Microsoft Office Power Point. Wordpress, 1–11. https://railsacantik.wordpress.com/2015/10/02/pengenalan-microsoft-office-power-point/

Rusman, D. K. dan C. R. (2013). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Raja Grafindo Persada.

Ryan, Cooper, & Tauer. (2017). Pemanfaatan Ms Power Point dalam Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Kependidikan, 5(1), 88–97.

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953–13960. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.4823

Sudanta, I. W. (2015). Efektivitas Kegiatan Workshop Dalam Meningkatkan Kemampuan Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (Kkm). Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 14(27), 75–84. https://doi.org/10.32795/ds.v14i27.49

Supardi. (2015). Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif dan Psikomotor: Konsep dan Aplikasi. PT. Raja Grafindo.

Susanto, H. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi (Konsep Dasar, Prinsip Aplikatif, dan Perancangannya) (B. Subiyakto (ed.)). Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Wardani at all. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.

Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran: Pengertian, Fungsi, dan Urgensinya bagi Anak Milenial. 1–21.

Yuliansah. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Powerpoint Berbasis Animasi. Jurnal Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi, XV(2), 24–32. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/Candrasangkala/article/download/2886/2253

Zahro, M., Sumardi, & Marjono. (2017). The Implementation Of The Character Education In History Teaching. Jurnal Historica, 1(1), 1–11. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JHIS/article/view/5095/3760




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/kutubkhanah.v22i2.22273

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

Creative Commons LicenseJurnal kutubkhannah is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.  View My Stats