Teknik Art Therapy “Membatik” Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama

Natasya Artamefilla Rahmiawan, Ari Khusumadewi, Budi Purwoko, Evi Winingsih

Abstract


Adolescence is characterized by emotional instability, which often leads to low emotional intelligence in individuals. This study aims to evaluate the effectiveness of art therapy techniques in improving adolescents' emotional intelligence. Using the Systematic Literature Review (SLR) method, journal searches were conducted online with the keywords "art therapy techniques and emotional intelligence," resulting in 8 selected journals published between 2017 and 2024 through Google Scholar. The findings indicate that art therapy, particularly the technique of batik-making, is effective in helping adolescents express their emotions through free patterns drawn on fabric while fostering precision and patience. In addition to enhancing emotional control and understanding, batik-making broadens adolescents' awareness of the importance of preserving traditional culture in the era of globalization. This study provides a foundation for further research on the potential of art therapy, especially batik-making, which remains underexplored in previous studies.

Keywords


Teknik art therapy; Kecerdasan Emosional; Peserta didik SMP

Full Text:

PDF

References


Ali, M. & Asrori, M. (2014). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara

Aqillamaba, K., & Puspaningtyas, N. D. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Peserta didik Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(2), 54-61.

Creswell, J. W. (1998). Qualitatif Inquiry and Research Design. Sage Publications, Inc: California.

Eskak, E. (2018). Menggali Nilai-Nilai Solidaritas Dalam Motif-Motif Batik Indonesia. Jantra, 13(2), 107-124

Eva, E., Affifah, G. H., Hanun, I. N., & Solihin, S. (2021). Efektivitas art theraphy dalam membantu mencerdaskan emosional pada anak kelas 1-6 madrsah desa jagabaya. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(22), 74-91.

Fauziyyah, S. A., Ifdil, I., & Putri, Y. E. (2020). Art Therapy Sebagai Penyaluran Emosi Anak. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 5(3), 109-114

Krippendorff, Klaus, Content Analysis: an introduction ot its Methodology, London: SAGE Publucations, 1991

Maulidina, A., & Peserta didiknto, R. A. PERANCANGAN MEDIA INTERAKTIF ART THERAPY SEBAGAI METODE REGULASI EMOSI DESIGNING INTERACTIVE MEDIA OF ART THERAPY AS A METHOD OF EMOTION REGULATION.

Mahardika, B. (2017). Implementasi metode art therapy dalam mencerdaskan emosional peserta didik. utile: Jurnal Kependidikan, 3(2), 114-125.

Mukhlis, A. (2011). Pengaruh terapi membatik terhadap depresi pada narapidana. Psikoislamika: Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam, 8(1).

Nursalim, Alvin. 2017. Tanda-Tanda Stress pada Remaja. Tersedia dalam: http://www.klikdokter.com/rubrik/read/30627 02/tanda-tanda-stres-pada-remaja

Nguyen, M. (2016). Art Therapy – A Review of Methodology, (January 2015).

Nursalim, M., & Saroinsong, W. P. (2021). Pengembangan Model Mindfulness-Based CBT APP (MBSA-8 CR): Intervensi terhadap Keterampilan Resiliensi Remaja di Indonesia, Timor Leste, dan Malaysia sebagai Luaran Rekognisi Internasional. Surabaya: UNESA.

Putri, D. R. (2016). Peran dukungan sosial dan kecerdasan emosi terhadap kesejahteraan subjektif pada remaja awal. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 12-22

Putri, D. R., Fillianto, A. D. C., & Iriyanto, J. B. (2021). Implementasi Art Therapy untuk Meningkatkan Coping Stress Terkait Permasalahan Perkembangan di Usia Remaja. JURNAL TALENTA, 10(2).

Rita Eka Izzaty, dkk. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: UNY Press

Setyowati, A. (2010). Hubungan antara kecerdasan emosional dengan resiliensi pada peserta didik penghuni rumah damai (Doctoral dissertation, UNDIP).

Sholihah, I. N. M. (2018, October). Kajian teoritis penggunaan art therapy dalam pelaksanaan layanan bimbingan dan konseling di SMK. In 1st ASEAN School Counselor Conference on Innovation and Creativity in Counseling. Ikatan Bimbingan dan Konseling Sekolah.

Snyder, H. 2019. ‘Literature review as a research methodology: An overview and guidelines’. Journal of Business Research, 104, pp. 333–339, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039

Triastutik, A., & Kurnia, D. I. (2019, July). Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Batik Megamendung Untuk Mengembangkan Kecerdasan Emosi Remaja Di Era Revolusi Industri 4.0. In SEMBIKA: Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling.

Udayana, J. P. (2016). Gambaran kebutuhan psikologis pada anak dengan gangguan emosi dan perilaku (tinjauan kualitatif dengan art therapy sebagai metode penggalian data) AA Ayu Wulan Dwi Anggaswari dan IGAP Wulan Budisetyani. Jurnal psikologi udayana, 3(1), 86-94.

Ulfiana, E., Chotimah, K., & Rani, Z. (2020). PENERAPAN ART THERAPY MEMBATIK COLET SEBAGAI UPAYA MEMELIHARA FUNGSI KOGNITIF LANSIA DI POSYANDU BAROKAH, KELURAHAN KLAMPIS NGASEM, KECAMATAN SUKOLILO, KOTA SURABAYA, PROVINSI JAWA TIMUR: The Application of Art Therapy Batik Colet as An Effort to Maintain Elderly Cognitive Functions in Posyandu Barokah, Kelurahan Klampis Ngasem, Kecamatan Sukolilo, Kota Surabaya, Provinsi Jawa Timur. Jurnal Pengabdian Masyarakat Kesehatan, 6(1), 41-45.

Wahyuni, W. (2018). Hubungan antara Dukungan Kelompok Sebaya dan Kecerdasan Emosional dengan Resiliensi Pada Remaja. Skripsi. Lampung: UIN Raden Intan Lampung.

Zuroida, A., & Grahani, F. O. (2022). Art therapy dalam upaya menurunkan kecenderungan agresi pada remaja awal. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1212-1218




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/japkp.v5i2.33120

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

website statistics

View My Stats