Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Sumber Daya Guru Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 17 Kota Jambi
Abstract
This study aims to analyze the role of principal leadership in improving the quality of teacher resources at State Junior High School 17 Jambi City, including leadership roles, inhibiting factors, and implemented strategies. This research employed a qualitative approach conducted at State Junior High School 17 Jambi City. Data were collected through documentation techniques, focusing on teachers’ scientific papers as indicators of teacher resource quality improvement. Data analysis was carried out through data reduction, data display, and conclusion drawing. The findings indicate that principal leadership plays a crucial role in enhancing teacher resource quality through functions as a policy maker, motivator, facilitator, and administrator. However, several inhibiting factors were identified, such as differences in teachers’ characteristics, limited technological competence, non-linear academic backgrounds, excessive workloads, lack of training participation, inadequate facilities, and low commitment among some teachers. To address these challenges, the principal implemented various strategies, including encouraging teachers to participate in training programs, seminars, and workshops, strengthening professional and personal competencies, recruiting teachers based on appropriate qualifications, and improving educational facilities and infrastructure. The study concludes that effective and strategic principal leadership has significant implications for improving teacher resource quality and contributes positively to the enhancement of learning quality and overall school performance
Full Text:
PDFReferences
Abd Rahman, B. P., et al. “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan.” Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam 2.1 (2022): 1-8.
Adi, L. (2022). Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Ar-Rasyid, 7(1), 1-9.
Al Faruq, M. H., & Supriyanto, S. (2020). Kepemimpinan Transformasional kepala sekolah dalam meningkatkan mutu guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 68-76.
Amin, N., Siswanto, F., & Hakim, L. (2018). Membangun Budaya Mutu yang Unggul dalam Organisasi Lembaga Pendidikan Islam. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 94-106.
Amin, S. N. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Mutu Sumber Daya Pendidik Di Sekolah. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 76-86.
Arifin, M. S. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Mutu Sumberdaya Guru. Joel: Journal Of Educational And Language Research, 1(7), 699-708.
Aziz, A. (2015). Peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Studi Islam, 10(2), 1-13.
Banun, S., & Usman, N. (2016). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Smp Negeri 2 Unggul Mesjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 4(1).
Baro’ah, S. (2020). Kebijakan merdeka belajar sebagai strategi peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1063-1073.
Gunawan, I. (2021). Analisis sitasi pada JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, Universitas Negeri Malang, 2018-2020. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4(2), 163-170.
Hamid, A. (2017). Guru Profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(2), 274-285.
Ilyas, I. (2022). Strategi Peningkatan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(1), 34-40.
Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan kinerja guru. Jurnal visi ilmu pendidikan, 10(1).
Kharismawati, D. E. (2019). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 4(1), 19-28.
Krissandi, A. D. S., & Rusmawan, R. (2015). Kendala guru sekolah dasar dalam implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(3).
Mahmuddin, A. R. (2021). Rencana Strategik Mutu Sumber Daya Guru Madrasah Aliyah Di Kota Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).
Marce, S., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Administrator dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Dawuh: Islamic Communication Journal, 1(3), 76-81.
Mariana, D. (2021). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap efektivitas Sekolah Penggerak dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228-10233.
Nasution, L., Sagala, S., & Daryanto, E. (2018). Kebijakan Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Pengembangan Staf dan Kurikulum Di SMA Negeri 2 Medan. EducanduM, 11(2).
Noprika, M., Yusro, N., & Sagiman, S. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 224-243.
Pakpahan, V. O., Haryono, H., & Yusuf, A. (2017). Peningkatkan Mutu dan Profesionalisme Tenaga Pengajar di Akpelni Semarang Ditinjau dari Proses SDM. Educational Management, 6(1), 20-25.
Ringgawati, V. M. (2016). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan mutu lulusan: Studi multisitus di SMAN 1 Blitar dan SMAN 1 Sutojayan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Solikhulhadi, M. F. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kompetensi Profesional Guru untuk Meningkatkan Mutu. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 2(02), 14-102.
Sonedi, S., Sholihah, T., & Dihasbi, D. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Anterior Jurnal, 18(1), 13-22.
Yenni, Y., Lian, B., & Sari, A. P. (2020). Peran Instructional Leadership Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru. Journal of Education Research, 1(3), 295-300.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ijiem.v8i2.37906
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Indonesian Journal of Islamic Educational Management
INDEXED BY:
Mailing Address:
Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155, Pekanbaru - Riau 28293, Email: ijiem.mpi@uin-suska.ac.id

IJIEM is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


.jpg)



